Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Poosje in het buitenland en ook hier een beetje aan het cachen.

Had een aantal caches uitgezocht die in een mooi wandelgebied in een kloof liggen waar ik vorig jaar al eens was geweest.

Toen nog met een ouderwetse kaart gelopen, dus geen idee van geen bereik voor data.

Heb een paar caches kunnen vinden met het hele kleine beetje bereik wat ik had, maar was al gauw aan het dwalen in het bos.

Er zijn in zo'n kloof vele wegen die naar boven en beneden leiden, en zonder ouderwetse kaart ben je dan nergens.....

Na 3 caches van de 14 te hebben gevonden, waarvan ik thuis de kaart op de pc had bekeken gestopt met dwalen door het bos.

Thuis de reacties gelezen en een Duitse geocacher schreef

"Der Empfang des Handy ist auf dieser Runde nur ganz bedingt möglich.
Ein herunterladen der Offlinekarten ist sehr zu empfehlen. "

Ikke zoeken, maar het enige wat ik kan vinden binnen / over de Groundspeak aap is offline lijsten.

Van uitleg over offline kaarten vind ik niets.

Ook niet in het helpcentrum van Grouspeak.

Heeft iemand van de forumleden een idee hoe je offline kaarten kunt downloaden naar de app op een Android telefoon?

ReizenReizen

Geplaatst

Geen idee hoe het zit met "de app" (ik ga er van uit dat je de app van geocaching.com bedoeld) maar in c:geo en GDAK is het alleszins geen probleem om offline kaarten te installeren. Bij c:geo gaat dat vanuit de app zelf, bij GDAK moet je ze downloaden bv. op http://www.openandromaps.org/en/

Geplaatst
1 uur geleden zei on4bam:

(ik ga er van uit dat je de app van geocaching.com bedoeld)

Klopt, die app gebruik ik op mijn android.

GDAK kende ik niet, ga daar eens kijken.

Cgeo kende ik wel, maar had in het verleden de indruk dat die de gevonden caches wel markeerde, maar als ik dan later in geocaching keek, waren de caches niet gevonden.

Geplaatst

Markeren in c:geo is niet hetzelfde dan online loggen. Dat doe je met "log Visit".

GDAK gebruik ik vooral omdat ik de database van GSAK (Windows) daar via mijn cloud kan naar exporteren. Het was ook een API partner maar dat is niet meer zo. De maker had ook zijn eigen website met forum maar die bestaat helaas niet meer. Ik zou GDAK dan ook niet meer aanraden aangezien het programma (al jaren) niet meer ondersteund wordt en ik zie het ook niet meer in de playstore.

Ik gebruik GDAK, net als c:geo als backup (wij cachen met een GPS) en om op de tablet een grotere kaart te hebben. Beiden gebruiken we 100% offline.

Geplaatst

Ben even een poosje aan het spelen en stoeien geweest.

Heb nu via Google maps een offline kaart van het gebied binnen, en als het goed is ga ik morgen via Cgeo in maps de caches vinden.

GDAK heb ik links laten liggen, kwam er voor mij te veel koeterwaals in tegen, ook na vertaling.

Er is nog veel te ontdekken over hoe en wat wanneer het eens niet werkt zoals thuis, maar ondanks mijn eigen jaartalletjes zeg ik;

Nooit te oud om bij te leren.

Geplaatst (bewerkt)

Behalve een Garmin 64s gps heb ik ook C:Geo op m'n Andoid smartphone, o.a. voor het lezen van de vragen en/of de logs. Juist omdat niet overal ontvangst is ( maar dat wordt rap beter ), heb ik altijd een offline kaart ingesteld.

Er zijn vele websites waar je kaarten gratis kan downloaden, maar in C:Geo zit die functie zelfs ingebouwd en kan men vanuit het menu een kaart ( voor offline gebruik ) downloaden en instellen.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst
10 minuten geleden zei Hakar1:

GDAK heb ik links laten liggen, kwam er voor mij te veel koeterwaals in tegen, ook na vertaling.

Het is nochtans gemaakt door een Nederlander (wolojoli) <_<

Geplaatst

@Linkalovers goede tip.

Ik voer eigenlijk een beetje blind op het altijd online zijn met de Geocaching app van Groundspeak.

Had beter moeten weten, ongeveer een 18 jaren terug al met GPS in bergachtig gebied gewerkt en dit soort problemen toen ook tegengekomen.

Alleen werd de GPS apparatuur toen door GPS technici gevoed en geprogrammeerd.

Wij veldwerkers voerden alleen de veldhandelingen uit, en indien nodig plaatsten we bij signaalverlies op geschikte plekken repeaters ter ondersteuning van de signalen.

Tevens zetten we onze routes manueel uit op een kaart.

Vandaag weer even met beide voeten op de grond, en nu al een idee voor een volgende verjaardag :mellow:

Geplaatst

@on4bam dat kan wel zijn, maar wanneer de site opent in het Duits en of Engels, en ik weer ga vertalen met Google Translate omdat mijn dikke woordenboeken technisch Duits en technisch Engels 500 km verderop liggen, wordt ik er niet vrolijk van.

Heb overigens respect voor mensen die dit ontwikkelen, ben er zelf niet toe in staat.

Valt me een beetje tegen ook dat een zichzelf op de borst kloppende organisatie als Groundspeak dit met offline kaarten niet beter ondersteund.

Zal wel een dollar verhaal zijn denk ik.

Geplaatst

39 minuten geleden zei Hakar1:

Valt me een beetje tegen ook dat een zichzelf op de borst kloppende organisatie als Groundspeak dit met offline kaarten niet beter ondersteund.

Off topic maar sinds we met geocaching begonnen zijn (2006) heb ik steeds add-ons gebruikt op de website (Greasemonkey/Tampermonkey scripts) om de website bruikbaarder te maken.  Functies waar niemand om vroeg werden geïmplementeerd (met bugs die laat of niet opgelost geraakten) en dingen waar wel om gevraagd werden kwamen er niet (vandaar de 3-rd party scripts). De 3rd party apps werken ook beter dan de eigen app van gc....

Geplaatst (bewerkt)
11 uur geleden zei Hakar1:

...

Zal wel een dollar verhaal zijn denk ik.

Aangezien GroundSpeak in haar database ( bijna ) alle caches in de wereld heeft, zit daar haar kapitaal/vermogen en is dat hun core business.

Kaarten maken en/of beschikbaar stellen, dat hebben andere bedrijven als core. Iedereen wil natuurlijk ook een andere merk/type kaart, dus als GS een keuze maakt, zal dat niet overal positief worden ervaren en dus doet GS dat niet.

Maar zo kan de geocacher wel zelf een kaart keuze maken, mits men natuurlijk iets technisch is. Want ondanks dat menig website het downloaden van kaarten zeer makkelijk heeft gemaakt, moet er van toch enige technisch kennis zijn, om e.e.a. werkende te krijgen.

Dat een app soms alleen maar werkt met een bepaald type kaart, maar het vaak niet makkelijker en dus is enige kennis van zaken vaak noodzakelijk. Dat heeft C:Geo ( eindelijk ) ook ingezien en heeft daarom het downloaden van offline kaarten vanuit de app mogelijk gemaakt.
Overigens was het al jaren mogelijk om in C:Geo een offline kaart te gebruiken, want ik kan me werkelijk niet meer herinneren wanneer ik daarmee begonnen ben. Die moest dan eerst zelf gedownload worden en dan in C:Geo worden ingesteld.
Maar dat alles gaat nu vanuit C:Geo zelf en dat kan nu in feite door iedereen worden gedaan.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst (bewerkt)

@Linkalovers bedankt voor deze reactie.

Iets technisch ben ik wel, maar dan op het gebied van auto's en motoren.

Sommige haal ik blindelings uit elkaar en krijg ze op eenzelfde manier weer in elkaar.

Op het gebied van computers, telefoons, gps en meer door omstandigheden ergens rond 2007 de boot van technologische vernieuwing gemist.

Tot er wat meer vrije ruimte kwam en ik door geocachen weer met een doel naar buiten kwam in september dit jaar.

Heb nog een inhaalslag te maken merk ik, maar dat doet niets af aan het plezier wat ik buiten beleef.

Zo heb ik vandaag na jullie uitleg dezelfde route volledig kunnen maken met deels hulp van offline kaarten in Google maps en de Cgeo app.

Was best te doen ondanks enkele pittige klimmetjes.

1 cache heb ik gelaten voor wat het was, gisteren kwam ik te veel modder en sporen tegen op de route er naar toe, tenzij ik er tot mijn knieën door zou willen gaan.

Alternatief vandaag bekeken maar vanwege steilte besloten het veilig te houden en deze over te slaan.

En dat is het mooie van dit buiten zijn, je hebt een doel maar hoeft niet te presteren.

Een punt is een punt, maar de reis is het feest.

bewerkt door Hakar1
Geplaatst (bewerkt)
14 uur geleden zei Hakar1:

...

1 cache heb ik gelaten voor wat het was, gisteren kwam ik te veel modder en sporen tegen op de route er naar toe, tenzij ik er tot mijn knieën door zou willen gaan.

Alternatief vandaag bekeken maar vanwege steilte besloten het veilig te houden en deze over te slaan.

En dat is het mooie van dit buiten zijn, je hebt een doel maar hoeft niet te presteren.

Een punt is een punt, maar de reis is het feest.

:thumbsup:

Het moet natuurlijk niet op werk gaan lijken en/of werk worden.

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 2

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...