Spring naar bijdragen

Tracks en routes met waypoints - Twee verschillende zaken


Aanbevolen berichten

In mijn GPS 12 heb ik ruimte voor 500 waypoints die geordend kunnen worden in 20 routes van max 30 punten. Voor de track heb ik ruimte met 1024 punten.

Voor andere GPS-en zal dat allemaal anders zijn maar in hoofdlijnen toch hetzelfde: een afdeling met waypoints en eentje apart voor de afgelegde track.

Soms zou je info van de ene naar de andere willen verplaatsen zonder dat er een computer in de buurt is. Hoe doe je dat?

 

trackpoints naar routes (en dus waypoints)

Gebruik de 'trackback'. Dan wordt de track gefilterd en blijft er een actieve route van 30 punten over. Inverteer de route en save hem.

 

waypoints naar trackpoints

Order de waypoints in routes. Clear je track en zet de GPS in 'simulatie mode'. Ga dan de route 'rijden' en vergeet niet om een snelheid op te geven. Op die manier produceer je een track.

 

Dit laatste idee is niet van mezelf. Ik kwam het in de Duitse GPS newsgroup tegen. En het eerste is al langer algemeen bekend.

 

Dan de kwestie van de 'averaging' die op moderne GPS-en ontbreekt. Een manier is: zet het trackloggen op een 1 seconde interval. Download de track naar de computer en ga aldaar de punten middellen met geschikte software.

Misschien wordt er door de GPS zelf prima gemiddeld als je de track 'backtrackt' tot een route. Wie probeert het?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

waypoints naar trackpoints

Order de waypoints in routes. Clear je track en zet de GPS in 'simulatie mode'. Ga dan de route 'rijden' en vergeet niet om een snelheid op te geven. Op die manier produceer je een track.

Haha, das wel makkelijk. Op mn eTrex euro kan ik maar 1 route opslaan...Maar op deze manier dus 10.

Heel mooi!

 

Sebas  :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehh...

 

waarom zou de averaging functie ontbreken?

mijn lieve gpsmap76S kan dat namelijk WEL :-)

is ook wel iets waar ik heel erg blij mee ben hoor :-)

 

 

groetsen,

 

Gimli  :hehe:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GPS V wijkt nogal af van de algemene beschrijving hierboven.

 

De opgeslagen track kan, eventueel gedeeltelijk, opgeslagen worden in een gefilterde track (max. 10). Zo'n track kan een paar honderd punten bevatten, maar is niet zoals een route

te wijzigen. Een trackbackopdracht levert net zulke aanwijzingen op als bij het volgen van een route, maar geen nieuwe route.

 

Van waypoints naar trackpoints gaat ook niet, want in de simulatiemode worden geen trackpoints gevormd. Overigens zie ik de zin hiervan niet in, althans niet bij de GPS V, want er kunnen veel routes worden opgeslagen, en die kunnen op de kaart worden getoond.

 

Hoewel de GPS V tot de moderne GPSsen hoort, kent hij wel degelijk de 'averaging' functie. Ook voor bestaande waypoints kan eenvoudig de averagingopdracht worden gegeven.

 

De voorganger van de GPS V, de GPS III, voldoet wel aan de algemene beschrijving. Alleen kent die als extra dat de tracklog in gefilterde vorm opgeslagen kan worden (max. 10).

De trackback reduceert het aantal punten verder.

 

 

 

Edited By lex on juli 06 2002 at 11:19

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wat betreft [b:post_uid0]averaging[/b:post_uid0] bij de [i:post_uid0]eTrex Euro[/i:post_uid0]: deze bepaald automatisch de trackpoints en heeft geen enkele instelmogelijkheid. Gemiddelden kunnen bepaald worden door meerdere waypoints op te slaan en die uit te lezen en hierop berekeningen los te laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik op mijn GPS12 de 'mark' knop indruk krijg ik een schermpje waar ik de naam van het waypoint kan invullen en het routenummertje. Ik kan de cursor op 'AVERAGE' zetten en dan gaat er een FOM gegeven worden. (Figure Of Merit) Die loopt in het begin snel terug en na een tijdje blijft die stabiel. Met de 'save' wordt de dan gemiddelde positie opgeslagen.

 

Heb je iets dergelijks niet dan is de volgende truc mogelijk: Je kan de tracklog opname instellen op  'automatic', 'time' of 'distance'. En als je 'time' instelt dan kan je ook het tijdsinterval instellen. Maak die 1 seconde. Houd de GPS stil en zet de tracklogging aan. Afhankelijk van de hoeveelheid points die in een track maximaal kunnen zitten moet je weer op tijd ophouden met loggen.

Thuis achter de computer kan je de track inladen en via software verder afhandelen en statistiek bedrijven zoals het gemiddelde zoeken.

 

 

 

Edited By Prof. Y. Lupardi on juli 21 2002 at 13:13

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je iets dergelijks niet dan is de volgende truc mogelijk: Je kan de tracklog opname instellen op  'automatic', 'time' of 'distance'. En als je 'time' instelt dan kan je ook het tijdsinterval instellen. Maak die 1 seconde. Houd de GPS stil en zet de tracklogging aan. Afhankelijk van de hoeveelheid points die in een track maximaal kunnen zitten moet je weer op tijd ophouden met loggen.

Thuis achter de computer kan je de track inladen en via software verder afhandelen en statistiek bedrijven zoals het gemiddelde zoeken.

Deze truc werkt dus niet voor de [i:post_uid0]eTrex Euro[/i:post_uid0]. Het tracklog geheugen heeft geen instelmogelijkheden.

 

 

Nog een vraagje tussendoor: als je bij ontvangers met 1 sec trackloginterval op 1 punt blijft staan: slaat de gps dan ook de punten op of ziet ie dat je stilstaat en slaat hij geen punten op om het geheugen te sparen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraagje tussendoor: als je bij ontvangers met 1 sec trackloginterval op 1 punt blijft staan: slaat de gps dan ook de punten op of ziet ie dat je stilstaat en slaat hij geen punten op om het geheugen te sparen?

Voor zover ik weet slaat hij ze altijd op. Dat is ook logisch, want als je geheugen wilt sparen moet je hem maar op 'auto' zetten, dat zet pas zoden aan de dijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...