Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

wat een rare mensen zijn er toch 
vinden dat wij de natuur mogen slopen omdat er andere mensen zijn die de natuur véél meer dan wij slopen 
onbegrijpelijk vind ik dat,
buiten dat in bijna elk bos speciale MB routes zijn die je alleen met een speciale gekochte sticker op je fiets mag betreden
wees blij dat de huidige geo-slopers nog gewoon gratis het bos mogen slopen
(omdat "zoeken" zo "leuk" is, en dat bij het spelletje hoort) dat er bij horen klopt niet maar word wel heel veel gedacht door veelvuldig voorkomende verkeerde en vooral eenzijdige info 

Barny
(Geocaching vanuit de oorsprong)

Geplaatst
55 minuten geleden zei Blade21:

Persoonlijk denk ik dat mountainbikers veel meer schade aanrichten in het bos.
Elk pad waar ze komen ligt in de bochten een enorme modderpoel na een regenbuitje. Valt er ergens een keer een boom op is er gelijk een nieuw pad dwars door het het bos.

Maar mountainbikers lijken wel heilig bij SBB.

Ja, er zijn meer groepen mensen die gebruik maken van het bos en die ook schade aanrichten. Nou zijn mountainbikers niet zo'n goed voorbeeld omdat de natuurbeheerders die routes, meestal in nauwe samenwerking met de mountainbikers aanleggen en die laatste groep er vaak nog voor betaald ook.

Fotografen bijvoorbeeld, die eten meenemen voor jonge vosjes of in grote getalen op jacht gaan naar bijzondere vogels voor het ultieme plaatje, zijn voor natuurbeheerders ook een bron van zorg. 

Het zijn niet wij die bepalen of er schade wordt aangericht (en of dat erg is), maar de natuurbeheerders.

Veel geocachers hadden er geen idee van dat ze hun cache net op een heel kwetsbaar plekje hadden geplaatst en haalden hun cache ook niet weg wanneer de boswachter dat verzocht. Reden om in het verleden geocachers maar helemaal uit sommige gebieden te weren, al waren heel wat natuurbeheerders helemaal niet zo onredelijk. Ik heb er wel wat gesproken die bijvoorbeeld een route prima vonden, maar een plek voor de eind-cache (met opgaaf van reden) te kwetsbaar vonden en iets anders voorstelden, maar waarbij de cache-plaatser dan kwaad werd. Of boswachters die een cache vonden en die best wel terug wilden leggen als ze maar wisten wie ze zonodig aan konden spreken.

Ik heb geocachers over hekken zien gaan (nou ja, de boel was al kapot getrokken door voorgangers) en logs gelezen waarbij rustig werd opgeschreven dat het vogelnest, met eieren, maar was weggehaald om bij de cache te komen. Op broedende vogels wordt m.i. nog steeds (te) weinig acht geslagen

Wat dat betreft mogen wij gerust de hand in eigen boezem steken en niet naar anderen wijzen.

Tegenwoordig lijkt het met de toestemming en communicatie allemaal wat beter geregeld, maar soms gaat het nog steeds flink mis (en niet alleen in Nederland).

De richtlijnen dat de natuur niet beschadigd mag worden door het geocachen zijn beslist niet overbodig...

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...