Spring naar bijdragen

hoogtedata van NASA


leeuwen

Aanbevolen berichten

Na het succes van de Oostenrijkse digitale kaarten dacht ik dat hoogtedata van andere landen wel goed te vinden zouden zijn. Nee dus! Zwitserland heeft nauwkeurige data te koop voor een prijs waar je koud van wordt. Dan maar eens kijken bij de aanbevolen sites van Ozie3d.

De enige bruikbare data (en dus niet de data met een raster van 900m) komen van NASA srtm3.

Het probleem hiermee is echter dat er zeer veel zwarte gaten in zitten die het geheel onbruikbaar maken.

De redding na veel zoekwerk kwam uit Leeds. Een medewerker van GIS (of zoiets) aldaar heeft een programma geschreven om de gaten in de NASA data slim op te vullen.

Hij heeft mij de hoogte data van een 1 graads vierkant gestuurd en het resultaat is verbluffend.

Hij wil dat best vaker doen mits het niet te gek wordt. Mooier zou zijn als we het zelf ook zouden kunnen. Het "fill-in" programma is echter geschreven voor Arc/info, Dit is voor zover ik het kan beoordelen een professioneel geodata pakket.

Misschien dat er liefhebbers zijn om hiermee aan de slag te gaan. Hoewel ik het idee heb dat er voor hoogte data niet zo heel veel belangstelling is. Voor bergwandelen vindt ik het onmisbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor bergwandelen vindt ik het onmisbaar

 

Daar heb je toch stafkaarten voor & een hoogtemeter?

Nauwkeuriger kan toch niet?En goedkoper ook niet (de prijs voor een stafkaart is verwaarloosbaar tov een GPS , en als je er aantekeningen op maakt tijdens een tocht heb je achteraf een prima herinnering aan de tocht)

 

mijn idee hierover

 

Christiaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij dit forum gaat het toch over GPS gebruik? Hoe wil je anders geocachen?

Goed, voor alle duidelijkheid: waar kun je (met GPS) de hoogtedata voor gebruiken.

Als je flinke tochten loopt in de bergen kun je van de voren de cumulatieve stijgingen goed in beeld krijgen.

Je ziet dan direct of het (met kinderen) goed te doen is. Je kunt veel directer een beeld krijgen van de tijd die een tocht in beslag neemt. Bovendien is een track geprojecteerd in Ozie3d met hoogtedata heeeeeel erg mooi.

En over de prijs; de hoogtedata van NASA zijn gratis. Dus waarom zou je ze niet gebruiken bij je planning. It's part of the fun...

(...en ehhh ja, ik gebruik ook nog een stafkaart :beerchug: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...