Spring naar bijdragen

Geocaching in de EU


Aanbevolen berichten

Ik keek voor het eerst sinds tijden weer eens naar de kaartjes van Buxley's geocaching en het viel me op dat de cachedichtheid erg is toegenomen.

Ik kwam tot hetvolgende tabelletje:

 

land caches inwoners (miljoen)

Oostenrijk 391 15

Duitsland 5673 62

Belgie 458 10

Luxemburg 49 1

Frankrijk 407 54

Italie 274 57

Spanje 284 38

Portugal 152 10

Zwitserland 356 7

Nederland 1232 15

 

Ik heb Hongarije er niet bij gezet; daar staan de meeste caches op de eigen Hongaarstalige website.

Hoe staat het met de nieuwe lidstaten?

Polen is in ieder geval uiterst miniem aanwezig (hebben ze soms een eigen Poolse cache database?). Estonia daarentegen is goed voorzien van caches. De situatie in Lituania is wat treurig: 1 cache die 'unavailable' is vanwege ligging in een verboden gebied (grensgebied).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Opeens is het toekomstperspectief voor geocachers in Belgie zeer somber geworden. Maar laat ik niet overdrijven: alleen in Wallonie wordt geocaching volgend jaar onmogelijk als ik de regering van die deelstaat mag geloven. Het ontstellende bericht is te lezen in het Belgische forum: nieuw bosdecreet in Wallonie, wandelen in bossen zou beperkt worden

De teneur is: jacht, bosbouw, extensieve veeteelt (hertjes, fazanten en zwijnen houden), bosbouw, motorcircuits e.d. mogen, de rest niet. De reden voor dit besluit (dat nog niet definitief is): "Het algemeen respect voor de natuur en het tegengaan van de vossenlintworm”.

Heel simpel: jagen op vossen-> geen vossen meer -> geen vossenlintworm.

En uit respect blijf je uit de natuur weg om die niet te bederven met je aanwezigheid.

Om het niet helemaal te dol te maken: " wandelen enkel nog mogelijk zou zijn op officieel bewegwijzerde paden, " . Dus internationale wandelwegen (Pelgrimswegen) die goedkeuring hebben van de regering en voorzien zijn van officieele bewegwijzering (wat gaat dat kosten, wie beslist en hoeveel burocratie?) mogen gebruikt worden. Deze concessie zal wel verband houden met een EU-bepaling.

 

Als je wilt weten wat voor iets vreselijks bedreigend die gevreesde vossenlintworm is: zie b.v. levenscyclus Echinococcus multiocularis of het onderzoek naar de bedreiging voor de volksgezondheid Onderzoek vossenlintworm in Groningen

De enige patient ooit in ons land met alveolaire echinococcose (dat is de ziekte die je kan krijgen) had de besmetting in Zwitserland opgedaan waar tot nu toe 10 gevallen per jaar worden geconstateerd.

Biologen lopen een grotere kans op besmetting op. Maar onderzoekers van uilenbraakballen en vossenuitwerpselen doen die dingen altijd voor 3 minuten in de magnetron (standaard protocol) tenzij het doel van het onderzoek dat niet mogelijk maakt.

 

Er is inmiddels een burgerinitiatief opgezet en je kan hier PETITION POUR LE MAINTIEN DU PRINCIPE DE LIBRE CIRCULATION DANS LES FORETS WALLONNES. meedoen aan de anti-actie. En bedenk: er komen verkiezingen en dan willen politici nog wel eens hun oor te luisteren leggen bij de bevolking die op ze moet stemmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van Polen viel me inderdaad ook een beetje tegen. Ik heb plannen om op vakantie te gaan in Polen en het leek me leuk daar ook een paar caches te doen, maar met 11 beschikbare caches is de keuze niet erg groot. Misschien op de heen en terugreis maar een paar keer stoppen in Duitsland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoeveel caches zijn er in ons nieuwe EU-lid Tsjechie ?

In dat land wordt volop gebruik gemaakt van de mogelijkheden van gc.com: alle caches waarnaar verwezen wordt op de webpage

http://www.geocaching.cz/

zitten op gc.com.Ze hebben ook zelf een cache-kaart gemaakt die een heel aardig overzicht geeft.

Verder is er een forum: http://geocaching.globenet.cz/Fora.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...