Spring naar bijdragen

Caching per trein


shunra

Aanbevolen berichten

Ik ben Nederlander, maar woon in de VS. Volgende maand kom ik voor het eerst sinds ik met geocaching ben begonnen voor een paar dagen naar NL, en zoek naar een manier om wat geocaches in te voegen in de buurt van NS stations. Is er ergens een overzichtstabel of -kaart beschikbaar met de caches die binnen loopafstand van stations liggen? Ik zal vooral op de as Schiphol-Amsterdam-Groningen reizen...

 

Bedankt bij voorbaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben Nederlander, maar woon in de VS. Volgende maand kom ik voor het eerst sinds ik met geocaching ben begonnen voor een paar dagen naar NL, en zoek naar een manier om wat geocaches in te voegen in de buurt van NS stations. Is er ergens een overzichtstabel of -kaart beschikbaar met de caches die binnen loopafstand van stations liggen? Ik zal vooral op de as Schiphol-Amsterdam-Groningen reizen...

 

Bedankt bij voorbaat!

Ik bedoel eigenlijk Zoiets. Dit is een kaart van de metro in Londen, waarbij is aangegeven van welk station je naar welke caches komt, en hoe ver het is. Zoiets zou toch eigenlijk vrij simpel op basis van de kaart van de spoorlijnen van de NS te maken zijn?

 

Hebben jullie daar geen behoefte aan? :beerchug:

 

(En zo ja, kunnen jullie dat misschien voor 21 mei voor me regelen :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Londense metrokaart is inderdaad een erg mooie kaart. Die moet ik onthouden voor als we nog eens in Londen gaan komen.

 

Ik denk dat Nederland alleen te groot en te dichtbecached is voor zo'n kaart. We hebben wel een prachtig alternatief. Kijk maar eens naar deze kaart van ons eigen NL-team. Even inzoomen op een gebied en er verschijnen zwarte blokjes. De zwarte blokjes zijn de stations. De Nederlandse stoptreinen stoppen bij al die blokjes. Intercities en sneltreinen bij een aantal van die blokjes. De cirkeltjes en driehoekjes zijn de caches en wandelingen.

 

Er zijn overigens al meerdere draadjes in dit forum geweest over cachen per trein. Kijk maar eens hier en hier.

 

En welkom terug trouwens.

 

tot cache,

team Wij Drie :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n kaart is niet heel ingewikkeld te maken. We hebben alle coordinaten van de stations. Door de coordinaten van de route Amsterdam - Groningen door GPSBabel te halen kan je alle caches binnen een bepaalde afstand van de route in een apart bestand laten zetten, welke je vervolgens weer op een kaart kan projecteren.

Klein nadeel: mischien ligt er een cache naast de spoorbaan, maar is het kilometers van het dichtstbijzijnde station vandaan... Maar dit kan je op de kaart zien.

 

Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor de reacties... Ik zie ze nu pas. ben van het geocaching.com-forum gewend dat ik een e-mailtje krijg als er reacties komen. Werkt dat hier niet zo, en waarom is dit eigenljk geen onderdeel van geocaching.com? Afijn.

 

Bedankt voor de verwijzing naar die kaart, Wij Drie. Dat geeft me tenminste een overzicht. Ik zie dat er bij mijn vroegere woonplaats ('t Harde op de Veluwe) helemaal niets ligt ... Wat zijn die wandelingen, en wat hebben die met geocaching te maken?

 

Die vorige draadjes had ik gezien, maar ik vond daar geen goede antwoorden. Vooral omdat ik nog niet precies weet waar ik zal zijn. Ik dacht gewoon om onderweg ergens uit te stappen en een paar caches te doen, voordat ik weer doorreis. Dit is ook een antwoord aan L-LT. Ik zal waarschijnlijk met de trein tussen Schiphol en Amsterdam en Schiphol en Rotterdam heen en weer gaan, en van Amsterdam enkele reis tot Assen, tot Haren, of tot Groningen. Cachen zal tussen zakelijke afspraken en familie-evenementen door moeten, dus lange wandelingen kan ik helaas niet maken...

 

BigBird, ik zou erg blij zijn als je zo'n kaart kunt maken. Ik heb zelf geen ervaring met GPSBabel; ik gebruik wel GSAK, maar ik heb nog niet begrepen hoe je daar caches langs een route vindt. Daar zal ik me sowieso nog eens in moeten verdiepen.

 

 

Bedankt allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor de reacties... Ik zie ze nu pas. ben van het geocaching.com-forum gewend dat ik een e-mailtje krijg als er reacties komen. Werkt dat hier niet zo.

Bovenaan het draadje zit een link naar volg dit bericht,als je dat doet krijg je automatisch een mailtje als er een nieuwe reactie is.

 

 

Suc6 in Nederland met het cachen Twinlife

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo shunra,

 

Ik dacht dat de makkelijkste oplossing met GPSBabel zou zijn, maar dat is toch niet 1 2 3 gedaan.

 

Als je CacheMaps gebruikt kan je eenvoudig checken welke caches in de buurt van een station liggen:

- Installeer CacheMaps

- Laad alle caches van Nederland als .loc of .gpx file (van deze site of met pocket queries van .com)

- Download de UI-view Area Maps for Dutch cities van de CacheMaps site.

Je hebt nu kaarten van gebieden rondom alle stations van Nederland met een straal van 20 of 50 km.

- Selecteer de kaart met de gewenste straal voor het station dat je wilt en de caches die op die kaart staan worden getoond.

- Als je wil kan je ook nog filteren (als je gpx hebt gebruikt) op bijvoorbeeld cachetype zodat je alleen de regular caches ziet

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo shunra,

 

Ik dacht dat de makkelijkste oplossing met GPSBabel zou zijn, maar dat is toch niet 1 2 3 gedaan.

 

Als je CacheMaps gebruikt kan je eenvoudig checken welke caches in de buurt van een station liggen:

- Installeer CacheMaps

- Laad alle caches van Nederland als .loc of .gpx file (van deze site of met pocket queries van .com)

- Download de UI-view Area Maps for Dutch cities van de CacheMaps site.

Je hebt nu kaarten van gebieden rondom alle stations van Nederland met een straal van 20 of 50 km.

- Selecteer de kaart met de gewenste straal voor het station dat je wilt en de caches die op die kaart staan worden getoond.

- Als je wil kan je ook nog filteren (als je gpx hebt gebruikt) op bijvoorbeeld cachetype zodat je alleen de regular caches ziet

 

Succes

CacheMaps ken ik nog niet - ik zal eens naar kijken. Bedankt!

 

Inmiddels denk ik overigens dat ik toch maar een auto zal huren, en wat meer caches zal kunnen aandoen. Maar ook daarvoor zou CacheMaps nuttig kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...