Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

In bezit van garmin gpsmap62s. Als je een multicache van geocaching.com laadt in de gps en de coordinaten zijn bekend,

komen dan de extra waypoints altijd automatisch mee? En hoe kunnen deze onderweg dan het beste geactiveerd worden?

Het handmatig invoeren van de extra coordinaten is nl best een gedoe tijdens de wandeling en nodigt uit tot het maken van fouten.

Is ergens bij de omschrijving van de multi op geocaching.com te zien of deze extra coordinaten ook meegezonden worden?

BVD

Geplaatst (bewerkt)

Extra waypoints zijn zichtbaar op de cachepagina als je onder het kopje Additional Waypoints (te vinden onder de additional hints) kijkt. Staan hier coördinaten bij, dan worden ze naar je toestel meegestuurd.
Of er wel of niet additional waypoints zijn hangt van een paar dingen af. Ten eerste uiteraard of er wel of niet vooraf opgegeven waypoints zijn. Ten tweede of de cache-eigenaar de moeite heeft genomen om deze in te voeren. De laatste paar jaar is het verplicht, maar oudere caches hebben het vaak niet.

Persoonlijk gebruik ik de cachefunctie van mijn gps niet en kijk ik liever op de kaart hoe ik bij de volgende WP kom, maar anderen doen het liever met de cachefunctie.

Edit: ik geloof dat extra WP's alleen worden meegestuurd als je premium member bent.

bewerkt door StefandD
Geplaatst (bewerkt)

In bezit van garmin gpsmap62s. Als je een multicache van geocaching.com laadt in de gps en de coordinaten zijn bekend,

komen dan de extra waypoints altijd automatisch mee? En hoe kunnen deze onderweg dan het beste geactiveerd worden?

Het handmatig invoeren van de extra coordinaten is nl best een gedoe tijdens de wandeling en nodigt uit tot het maken van fouten.

Is ergens bij de omschrijving van de multi op geocaching.com te zien of deze extra coordinaten ook meegezonden worden?

BVD

Hallo Rien51,

Ik heb zelf ook een GPSmap 62S.

De coordinaten van een multicache worden automatisch meegestuurd naar de GPS, tenminste als deze door de cache eigenaar zijn bijgevoegd. (ook als basic member).

Deze staan echter niet bij de 'geocache' maar bij 'waypoint's.

Normaal zal het er op neer komen dat:

- Je het parkeer coördinaat vind door de (multi)geocache te zoeken. (knopje find, daarna geocaches waar je de desbetreffende zoekt)

- Als je dan naar het volgende waypoint wil (bv. WP02) ga je waypoint's zoeken. (knopje find, daarna waypoints)

Kies dan het waypoint met het juiste voorvoegsel.

Als voorbeeld neem onderstaande link:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=55bd3a71-98ec-4be1-adbd-e6810ba36241

Dit is geocache GC3AHCB.

Bij een waypoint vervalt de 'GC' en wordt dan vervangen door een voorvoegsel. WP2 zal dan worden 023AHBC, WP3 033AHBC enz.

Groet,

Bastiaan

bewerkt door detail_man
Geplaatst (bewerkt)

Bastiaan en Stefan bedankt alvast hiervoor

Bastiaan, kan jij mij dan ook aangeven hoe ik als de coordinaten onderweg ingegeven moeten worden, het beste kan handelen?

Weet je ook toevallig of dit kan mbv een iphone?

Ik wil graag de multi bij Beek (Gld) nr GCM422, genaamd ''t Peeske gaan lopen maar ben bang dat ik hier niet

vooraf de coordinaten kan inladen helaas.

bewerkt door rien51
Geplaatst (bewerkt)

Hallo Rien,

Inderdaad zoals ik bekijk zullen bij deze multi de coördinaten niet meegezonden worden.

Als ik onderweg coördinaten invoer doe ik 'find' en dan 'coördinaten'. (maar dat zal je nu ook al wel doen).

Als je 'find' en dan 'coördinaten' kiest staat het coordinaat al in beeld op de plek waar je nu staat (actuele positie),

dus zal het erop neer komen dat je bij een gemiddelde multi alleen de laatste 4 getallen hoeft te wijzigen.

Hoe het e.e.a. met een IPhone kan weet ik niet.

Groet,

Bastiaan

bewerkt door detail_man
Geplaatst

Of je kopieert en plakt de coördinaten in MapSource of Basecamp. Kopieer een coördinaat uit de listing, maak een waypoint aan in MS/BC, geef het een naam of nummer en plak de coördinaten in het daar voor bestemde veld. Doe dan de volgende. Als je alles hebt, kan je het in één keer naar je gps sturen. Een minuut of 5 à 10 werk, maar uiteindelijk haal je daar meer tijdwinst mee dan alles in het veld te moeten intoetsen. Bovendien heb je minder kans of fouten.

Met de iPhone kan je ook cachen, maar hoe dat werkt hangt af van welke app je gebruikt. Nadelen zijn o.a. de ontvangst (vaak minder nauwkeurig dan je gps, vooral onder vochtig bladerdek), de lagere accuduur en de slechtere weersbestendigheid (regen). Voordeel is het echte paperless cachen, wat bij de Garmin gps'en toch nooit echt lekker werkt. Ik gebruik vaak de gps voor het echte cachen en de smartphone om de listing te bekijken.

Geplaatst (bewerkt)

Waypoints in de iPhone app gaat als volgt.

Als de CO extra waypoints zichtbaar heeft ingevuld, dan zie je in de iPhone app bij de betreffende cache de knop 'Extra tussenpunten'.

Als je daarop klikt zie je de waypoints en als er een vraag bij staat zie je ook de betreffende vraag.

Klik op een van deze waypoints en de iPhone zal de kaart laten zien met een navigatielijn rechtstreeks naar het betreffende waypoint.

Mochten er geen extra waypoints zijn opgenomen in de additional waypoints (extra tussenpunten), dan kun je ze zelf invoeren.

Open de betreffende cache op de iPhone app en klik op de knop 'Navigeer naar de cache'.

Je ziet nu in de kaartmodus de rechtstreekse lijn naar het betreffende waypoint.

Bovenaan rechts zie je een knop met drie puntjes ... zie foto 1a

Klik daar op en vervolgens op Waypoint toevoegen. zie foto 1a

Dan kun je het waypoint een naam geven, bv wp1 / klaar zie foto 1b

Dan klik je op Breedtegraad en voert het coördinaat in door de wieltjes te slepen / klaar en vervolgens ook voor Lengtegraad / klaar, zie foto 1c

Nu kun je de door jou ingevoerde wp's zien in de kaartmodus en erheen navigeren door er op te tikken.

O ja, de OpenStreetMap werkt het prettigst, want die laat de meeste kaartdetails zien, zoals fiets- en wandelpaden.

Foto 1a

937f6cf3-0b9d-46d5-b75e-34b9b18f1670.jpg

Foto 1b

054e0c62-958b-4383-9b45-b8b2cdac821c.jpg

Foto 1c

403acca5-9830-45b5-b594-58b449411c36.jpg

bewerkt door Ringeling
  • 6 months later...
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...