Flaker91 Geplaatst 21 november 2012 Geplaatst 21 november 2012 Maar een telefoon is dus dan een betere aanschaf dan GPS??? Nou, nee, maar soms wel een handige aanvulling in het veld. Wij zijn ook met de meest simpele Etrex (een gele) begonnen, hebben daar de basisvaardigheden mee geleerd en zijn toen op zoek gegaan naar een ander model. Basisvaardigheden: coördinaten invoeren, de pijl volgen om op de juiste plek te komen, peiling maken (was op zo'n Etrex knap lastig, want die kende alleen honderdtallen bij de meters) en zo mogelijk werken met andere gridaanduidingen. Na een paar keer een flinke omweg omdat er een kanaal oid tussen ons en de cache (of het wp) lag , besloten we voor een gps met kaart te gaan. Pas een klein jaar later zijn ook wij gezwicht voor mobiel internet, dus de cache-gegevens raadplegen in het veld. Voor tradi's en opgeloste mysteries voldoet de informatie in de gps, voor een multi meestal niet. Dan nemen we ook gewoon de papieren uitdraai mee. Hier ben ik het volledig mee eens. Ik ben zelf direct begonnen met een Dakota20, een van de goedkopere met kaartfunctie. Maar een goeie smartphone helpt wel mee. En mocht je je GPS niet vertrouwen, kun je altijd nog via c:geo een kompasje laten draaien.
Team Gelaen Geplaatst 21 november 2012 Geplaatst 21 november 2012 Ik ben 8 jaar geleden beginnen met een Magellan Meridian (destijds een veel betere ontvangst dan de toenmalige Garmins), zonder noemswaardige kaartfunctie. Cachebeschrijving(en) geprint mee en nagenoeg alle gezochte cache gevonden. Hooguit een papieren kaart mee en thuis wat beter voorbereiden. De belangrijkste redenen voor een nieuwe gps (Oregon 450), waren de kaartfunctie en de betere gevoeligheid van de huidige gps-chips. En met name de mogelijkheid om OSM kaarten in te lezen, zodat ik op een legale manier toch de beschikking heb over redelijk kaartmateriaal. Papierenkaarten kosten ook geld en er zijn er veel nodig, alhoewel ik ook wel eens prints van Google-maps heb meegenomen. Wat ik tegenwoordig mensen aanraad, is of het uit te proberen met hun smartphone, of eens met iemand mee te gaan. Als het daarna leuk blijkt, geef ik het advies een GPS aan te schaffen, ivm robuustheid (stoten/regen) en batterij duur. Jan
Aanbevolen berichten