haytje Geplaatst 23 februari 2012 Geplaatst 23 februari 2012 Beste lezers, Ik heb van de week een kaart gekocht van het brachterwald. Dat is een natuurgebied in Reuver Limburg/duitland. Een gedeelte van Limburg noord wordt ook op de kaart weer gegeven. Ik woon zelf in Venlo en dat staat ook op de kaart. Maar dat terzijde. De kaart is 1 / 25000, maar ik heb ook een kaart van 1 / 50000. Het probleem is: Als ik op Google earth het coördinaat opzoek van mijn start punt : "De witte steen " in Reuver. Dan heb ik een aantal cijfers, die ik weg moet laten, om het goede coordinaat te krijgen op mijn "Papieren" map. Gekocht bij VVV informatiepunt in Reuver. Op Google earth heeft de witte steen in Reuver, het volgende coordinaat (op de grens/kruising): 32U - Oostwaarde : 299375.95m O en Noordwaarde : 5684368.93m N. Als ik dan op mijn kaart kijk dan kan ik het niet vinden, Maar ben er achtergekomen dat als ik de 2 weg laat van:299375.95m O. Wordt het: 99375.95m O en als ik 56 weg laat van 5684368.93m N. Wordt het :84368.93m N. Dan kan ik het wel vinden op de kaart. Mijn Garmin Etrex HCX Legend, geeft het, het zelfde weer als Google earth. Ik heb alles ingesteld op UTM (universele transversale mercator) Google Earth, Garmin Etrex en de papieren kaart. Maar snap niet hoe het kan, en wat er nou de bedoeling van is !? Alvast bedankt. Hay
Fotogravinnetje Geplaatst 23 februari 2012 Geplaatst 23 februari 2012 Een papieren kaart geeft maar een bepaald deel weer. Waarschijnlijk staat er wel ergens op die kaart dat je het moet lezen als 31U 2x O 56x N. Tenslotte veranderen die waarden nooit, waar op die kaart je ook zit...
Triskelle Geplaatst 23 februari 2012 Geplaatst 23 februari 2012 Maar wat is nu het probleem? Als je naar De Witte Steen wilt dan ga je toch gewoon naar de 5953HJ huisnummer 193? Of mis ik iets?
haytje Geplaatst 23 februari 2012 Auteur Geplaatst 23 februari 2012 (bewerkt) Het probleem is: Dat ik niet snap, waarom ik de cijfers moet weg laten. Alles heeft de zelfde waarde: UTM. Als ik coördinaten van Google earth wil gebruiken. dat ik dan steeds ( moet opletten) dat ik het niet vergeet "omrekenen". Ik kan nu wel uit te voeten, maar vind het maar lastig. Ik weet niet zeker, of het altijd is met papieren kaarten VS Google earth of Garmin Etrex. PS. Ik vertrek wel vaker vanaf de witte steen. Maar dit is als voorbeeld bedoeld. Het kan zijn dat ik, ook eens ergens anders wil vertrekken of naar toe wil. Ik wil dat via de papieren map doen en de Etrex alleen gebruiken als ik er niet meer uit kom. Ik stel die wel in en staat wel altijd aan, maar zit meestal in de rugzak. Ik vind papieren kaart en kompas gewoon leuk om te doen en wil er weer het fijne van kunnen. PS. Ben ook in bezit van een TomTom. Maar deze gebruik ik alleen in de auto. In ieder geval, alvast bedankt. GRTZ Hay 23 februari 2012 bewerkt door haytje
Triskelle Geplaatst 23 februari 2012 Geplaatst 23 februari 2012 Ah, een puur academisch vraagstuk dus. In dat geval denk ik dat je - zoals Fotogravinnetje aangeeft - de papieren kaart nog eens goed moet bekijken, want daarop staat vast wel op welk hok hij bettekking heeft.
De Stapvoetjes Geplaatst 23 februari 2012 Geplaatst 23 februari 2012 Is de kaart van Brachterwald wel in UTM notatie gegeven en niet in het voor Nederland gebruikelijke RD notatie? Bezit zelf wat kaartmateriaal van delen in Limburg zuid (ANWB/VVV Topografische kaart) deze zijn gemaakt door het kadaster en zijn allen in RD notatie.
haytje Geplaatst 23 februari 2012 Auteur Geplaatst 23 februari 2012 Oke bedankt. Ik zal nog een x de kaart onder de loep nemen. De kaart is wel in UTM. Maar de kaart is van Duitse makelij. Alles is in het Duits. En dan bedoel ik. De kaft, legenda en zo. Alvast bedankt. Hay PS. Voor te Geocaching is het ook geweldig en gigantische groot. Ik heb me al eens "verlopen" en dan heb je zo maar 15 km in de beentjes. Een rondje park is 32 km, maar in het park kan je overal kris kras door heen. overal paden enzo. Het is een voormalig munitie depot van de Engelse en van alles staat er nog. http://www.grenspark-msn.nl/ Hier wat extra info. Grenspark Maas-Swalm-Nette is een grensoverschrijdend natuurgebied in Nederland en Duitsland. Het project is in 2002 ontstaan en beslaat ongeveer 870km². Het grenspark is vernoemd naar de rivieren de Maas, Swalm en Nette. Het gebied bevindt zich in de Duitse gemeenten Kleef, Viersen, Heinsberg en Mönchengladbach en in de Nederlandse gemeenten Roermond, Roerdalen, Venlo en Swalmen. In het gebied zijn onder andere de bestaande natuurgebieden Swalm-Nette, Krickenbecker Meren, Groote Heide (Venlo) en Nationaal Park De Meinweg opgenomen. Er zijn 21 bezoekerscentra. In het Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette liggen aan weerszijden van de grens bijna 10.000 ha natuurgebieden en vogelbeschermingsgebieden. De gebieden variëren van extreem vochtig en voedselrijk in het Maasdal en in de beekdalen tot extreem droog, zandig en voedselarm op de hoger gelegen terrassen. De grootste natuurgebieden worden hier kort beschreven. De fietsroutes en wandelpaden die door deze natuurgebieden lopen bieden een uitstekende gelegenheid deze mooie gebieden te leren kennen. Op de pagina "Waar zijn kaarten verkrijgbaar?" wordt het kaartenmateriaal toegelicht.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 24 februari 2012 Geplaatst 24 februari 2012 De kwestie is dat de UTM notatie meer info bevat dan nodig is. Weet je dat je in zone 32U zit dan ligt tevens vast wat het bereik van de coordinaten is want van 32U weet je waar de meridiaan ligt waarvan je telt in oost-west richting. En UTM zones zijn nooit breder dan 600 km. vanwege vertekening bij deze projectie . Kijk naar je Noord waarde: 5684368 m of wel zo'n 5684,368 km vanaf wat? Alles in zone 32U ligt op 5600 en nog wat kilometers. Hetzelfde voor de x-waarde: 299375 km ofwel 299,375 km. Dan kan de 2 worden weggelaten om toch nog eenduidig te zijn. Het is wel eens lastig om, als ik kaarten in Ozi calibreer en dat moet in UTM notatie, dan de juiste getallen vooraan in te voegen. En als er dan ook nog een UTM grens over de kaart loopt is het helemaal bal. Dan veranderen al de getallen. Maar de opgegeven getallen op de kaart zijn die in de ene of de andere zone notatie gegeven? Als je in de buurt van de lijn Deventer/ Heerlen zit dan is UTM lastig want daar loopt nu net eenn zonegrens van UTM. Nog even een weetje: als de kaarten van Duitse makelijk zijn en topo dan is de projectie een zgn Gauss-Krüger, simpel gezegt een TM (transverse Mercator) met zones die maar half zo breed zijn als bij de UTM projectie gebruikt worden.
Triskelle Geplaatst 24 februari 2012 Geplaatst 24 februari 2012 Duidelijke uitleg. Alweer wat wijzer (en gemotiveerder om eindelijk eens iets over andere coördinaatsystemen te leren).
Aanbevolen berichten