hooningkorf Geplaatst 31 december 2011 Geplaatst 31 december 2011 Tijdens een wandeling wilde ik 300 gr en 200 mtr uitzetten met peil en koers maar het kompas gaf niet het juiste noorden aan . Na op nieuw het kompas te willen calibreren bleef deze bij stap 2 niet verder te komen Hoe vaak ik probeer hij wilde stap twee niet doen De gps opnieuw gerest naar de fabriek instellingen door middel van linkerhoek en op nieuw opstarten Maar niks hielp.... Hij blijft het verkeerde noorden aangeven en met kalibreren wil hij niet verder met stap 2 Wie weet wat ik moet doen?
Team Gelaen Geplaatst 31 december 2011 Geplaatst 31 december 2011 Ik begrijp je probleem niet helemaal. Voor een projectie en hey opzoeken van jet bijbehorende coordinaat is het volgens mij niet echt nodig dat het compas gecalibreerd is. Het compas os vooral handig als je stilstaat. Im hen een oregon 450. Stap 2 is denk ik 1 van de stappen waar je de gps in een bepaalde richting rustig een keer moet ronddraaien. Draai je in de goede richting? Niet te veel ijzer in de buurt? Jan
yurrie-currie Geplaatst 31 december 2011 Geplaatst 31 december 2011 Peil en koers ? lijkt me eerder een gewone projectie,gewoon projectie maken vanaf dat WP van 200 meter over 300 graden en klaar.
hooningkorf Geplaatst 2 januari 2012 Auteur Geplaatst 2 januari 2012 Het kompas van mijn oregon wijst NIET naar het noorden zoals het hoort maar wijst B.V. naar oosten. Als ik een rondje loop hoort het kompas altijd naar het noorden te wijzen maar dat doet hij niet meer (hij heeft dat wel gedaan) als dus een koers wil uit zetten naar bv 300 gr dan wijs de oregon alle kant op maar niet naar de 300 gr (CQ noorden)
Team Gelaen Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 Zodra je gaat lopen zal de compas richting berekend worden uit het verschil tussen de coordinaten. Wellicht niet heel langzaam lopen. Om het compas weer goed te zetten ook als je stil staat dient het gecalibreerd te worden. In principe na elke batterijwissel. En zoals yurriecurrie al zegt, voor een projectie heb je het compas niet direct nodig. Maakt het alleen makkelijk om de goede richting te zien als je stil staatstaat
hooningkorf Geplaatst 2 januari 2012 Auteur Geplaatst 2 januari 2012 ja en daar gaar het dus fout calibreren ... dit moet in drie stappen zeg horizontaal draaien stap 1 oke zeg rollen draaien en daar gaat het dus fout hij wil maar niet naar stap 3 langzaam draaien helpt niet snel draaien helpt niet binnen/ buiten helpt niet herstellen naar fabrieks instellingen alles nog keer helpt niet hij blijft bij stap 2 "hangen" elke keer zegt hij opnieuw opnieuw gek word ik er van en hij geeft dus nog steeds niet het noorden aan zelf als ik nu punt(zeg een cache) aangeef gaat hij alle kanten op (de wijspunt)
wolojoli Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 Volgens mij staat er in de handleiding dat je je kompas moet kalibreren in open veld. Dus niet buiten in je achtertuin (tenzij deze heel groot is natuurlijk). Let er dan ook op dat je niet onder een hoogspanningsmast staat of zoiets. Gewoon op een landweggetje tussen de weilanden gaat meestal prima.
thex Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 om welke as rol je ? eerst horizontaal daarna om zijn lengte as daarna om de laatste as
Team Gelaen Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 Volgens mij staat er in de handleiding dat je je kompas moet kalibreren in open veld. Dus niet buiten in je achtertuin (tenzij deze heel groot is natuurlijk). Let er dan ook op dat je niet onder een hoogspanningsmast staat of zoiets. Gewoon op een landweggetje tussen de weilanden gaat meestal prima. Wellicht klopt dat en gaat dat beter/sneller, echter ik heb ook wel eens in een auto gecalibreerd, ik denk dat het daar niet aan ligt. Je moet om 3 assen draaien, wellicht daar eens mee stoeien....
De Haelder Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 (bewerkt) eerst alles lezen voor ik een berichtje schrijf 2 januari 2012 bewerkt door De Haelder
hooningkorf Geplaatst 2 januari 2012 Auteur Geplaatst 2 januari 2012 tja zoals ik schreef ALLES geprobeerd dus OOK in het open veld en ja mijn tuin is heeel groot dus zeg maar om het as stap 2 dus gaat fout
Team Gelaen Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 eerst horizontaal met de klok mee, dan recht voor je houden en tegen de klok in om de lengte as, dan weer voor je houden en van je af draaien, niet te snel, niet te langzaam. Goed kijken naar het voorbeeld op het scherm, heb daar zelf ook wel eens last van gehad, de beweging moet ook redelijk soepel gaan, niet echt hikken zeg maar.
wolojoli Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 Ik houd de GPS bij stap twee altijd tussen duim en wijsvinger en draai hem daar tussen. Zo "benader je de as" het beste. Stap drie vind ik wel heel lastig, daar zijn mijn handen niet groot genoeg voor...
hooningkorf Geplaatst 2 januari 2012 Auteur Geplaatst 2 januari 2012 ja precies zo doe ik het ook heb zelf met houten mal gedaan zodat hij goed stil ligt bij het draaien
Team Gelaen Geplaatst 2 januari 2012 Geplaatst 2 januari 2012 hm, als een nieuw/volle batterijen geprobeerd?
Aanbevolen berichten