Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Tijdens een wandeling wilde ik 300 gr en 200 mtr uitzetten met peil en koers maar het kompas gaf niet het juiste noorden aan .

Na op nieuw het kompas te willen calibreren bleef deze bij stap 2 niet verder te komen

Hoe vaak ik probeer hij wilde stap twee niet doen

De gps opnieuw gerest naar de fabriek instellingen door middel van linkerhoek en op nieuw opstarten

Maar niks hielp.... Hij blijft het verkeerde noorden aangeven en met kalibreren wil hij niet verder met stap 2

Wie weet wat ik moet doen?

Geplaatst

Ik begrijp je probleem niet helemaal. Voor een projectie en hey opzoeken van jet bijbehorende coordinaat is het volgens mij niet echt nodig dat het compas gecalibreerd is. Het compas os vooral handig als je stilstaat.

Im hen een oregon 450. Stap 2 is denk ik 1 van de stappen waar je de gps in een bepaalde richting rustig een keer moet ronddraaien. Draai je in de goede richting? Niet te veel ijzer in de buurt?

Jan

Geplaatst

Het kompas van mijn oregon wijst NIET naar het noorden zoals het hoort maar wijst B.V. naar oosten.

Als ik een rondje loop hoort het kompas altijd naar het noorden te wijzen maar dat doet hij niet meer (hij heeft dat wel gedaan)

als dus een koers wil uit zetten naar bv 300 gr dan wijs de oregon alle kant op maar niet naar de 300 gr (CQ noorden)

Geplaatst

Zodra je gaat lopen zal de compas richting berekend worden uit het verschil tussen de coordinaten. Wellicht niet heel langzaam lopen.

Om het compas weer goed te zetten ook als je stil staat dient het gecalibreerd te worden. In principe na elke batterijwissel.

En zoals yurriecurrie al zegt, voor een projectie heb je het compas niet direct nodig. Maakt het alleen makkelijk om de goede richting te zien als je stil staatstaat

Geplaatst

ja en daar gaar het dus fout calibreren ...

dit moet in drie stappen

zeg horizontaal draaien stap 1 oke

zeg rollen draaien en daar gaat het dus fout

hij wil maar niet naar stap 3

langzaam draaien helpt niet

snel draaien helpt niet

binnen/ buiten helpt niet

herstellen naar fabrieks instellingen

alles nog keer helpt niet hij blijft bij stap 2 "hangen"

elke keer zegt hij opnieuw opnieuw gek word ik er van

en hij geeft dus nog steeds niet het noorden aan zelf als ik nu punt(zeg een cache) aangeef gaat hij alle kanten op (de wijspunt)

Geplaatst

Volgens mij staat er in de handleiding dat je je kompas moet kalibreren in open veld. Dus niet buiten in je achtertuin (tenzij deze heel groot is natuurlijk). Let er dan ook op dat je niet onder een hoogspanningsmast staat of zoiets. Gewoon op een landweggetje tussen de weilanden gaat meestal prima.

Geplaatst

Volgens mij staat er in de handleiding dat je je kompas moet kalibreren in open veld. Dus niet buiten in je achtertuin (tenzij deze heel groot is natuurlijk). Let er dan ook op dat je niet onder een hoogspanningsmast staat of zoiets. Gewoon op een landweggetje tussen de weilanden gaat meestal prima.

Wellicht klopt dat en gaat dat beter/sneller, echter ik heb ook wel eens in een auto gecalibreerd, ik denk dat het daar niet aan ligt.

Je moet om 3 assen draaien, wellicht daar eens mee stoeien....

Geplaatst

tja zoals ik schreef ALLES geprobeerd dus OOK in het open veld

en ja mijn tuin is heeel groot :):crybaby:

dus zeg maar om het as stap 2 dus gaat fout

Geplaatst

eerst horizontaal met de klok mee, dan recht voor je houden en tegen de klok in om de lengte as, dan weer voor je houden en van je af draaien, niet te snel, niet te langzaam. Goed kijken naar het voorbeeld op het scherm, heb daar zelf ook wel eens last van gehad, de beweging moet ook redelijk soepel gaan, niet echt hikken zeg maar.

Geplaatst

Ik houd de GPS bij stap twee altijd tussen duim en wijsvinger en draai hem daar tussen. Zo "benader je de as" het beste. Stap drie vind ik wel heel lastig, daar zijn mijn handen niet groot genoeg voor...

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...