Cpl_Uhl Geplaatst 14 oktober 2011 Geplaatst 14 oktober 2011 Vandaag viel me iets vreemds op. De kleinere wegen (lees kleiner dan regionale weg) worden enkel zichtbaar als de schaal 50 meter of minder is. Dit is zowel op de topo benelux kaart als de OSM (Open street map) kaarten. Omdat het op beide kaarten gebeurd ligt het aan de weergave van de GPS. Dit is een Oregon 300. Ik heb alles binnen de instellingen al geprobeerd (detail, zoomniveaus, tekstformaat). Ook een reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Kortom het is gewoon lastig als je aan het navigeren bent en je ziet de weg niet meer. Iemand een idee ?
Cpl_Uhl Geplaatst 16 oktober 2011 Auteur Geplaatst 16 oktober 2011 Zo het heeft even geduurd. Alles geprobeerd dus kwam ik tot de conclusie. Software versie downgraden. Dat was het enige wat ik nog kon doen. Via de site: http://garminoregon.wikispaces.com/Versions Daar de instructies gevolgd en het actieve profiel was geheel gereset. Deze weer ingesteld zoals alles stond en wat schetst mijn verbazing. Alles is weer als voorheen. De zichtbaarheid van regionale wegen en kleiner volgen de detail instelling van de kaart.
fietspomp Geplaatst 16 oktober 2011 Geplaatst 16 oktober 2011 Ik had precies hetzelfde probleem met de topoNl kaart en de OSM kaarten via garmin.openstreetmap.nl op mijn GPSMAP 62s toen ik van software versie 2.90 (fabriekversie) naar 3.40 ging. In SW 3.40 verdwijnen de straten in een wijk al bij een schaal van 80 meter met detail-level 'most'. Bij mijn 60cx en 62s SW2.90 gebeurt dit pas bij een schaal van >500 meter. Met 500 meter kan je een redelijk overzicht krijgen van de omgeving. Bij 50 meter absoluut niet. Het probleem is niet aanwezig bij bijvoorbeeld de OSM Benelux fietskaart. Ik verwacht dat het komt door de zoomlevels anders worden behandeld en het is inderdaad behoorlijk vervelend. Ik heb ook geen ander oplossing gevonden dan maar te downgraden naar SW 2.80 om het probleem op te lossen. Wat ik trouwens een veel groter probleem bij de Oregon en 62 series vind is dat ze niet werken bij lage snelheden onder de 0.8 km/h. Bij deze snelheden kan je meer dan 100 meter afwijking krijgen . Op mijn mailtjes naar Garmin support is na weken nog steeds niet gereageerd.
Team Gelaen Geplaatst 20 oktober 2011 Geplaatst 20 oktober 2011 knip, Wat ik trouwens een veel groter probleem bij de Oregon en 62 series vind is dat ze niet werken bij lage snelheden onder de 0.8 km/h. Bij deze snelheden kan je meer dan 100 meter afwijking krijgen . Op mijn mailtjes naar Garmin support is na weken nog steeds niet gereageerd. Ik heb ook een Oregon (een 450), hier heb ik nooit iets van gemerkt. Ik vraag me dan ook af of dit generiek is.... Jan
fietspomp Geplaatst 20 oktober 2011 Geplaatst 20 oktober 2011 Eigenlijk verwacht ik dat het een vrij algemeen probleem is bij veel nieuwe Garmin series. Het valt gebruikers vaak niet op omdat voor grotere afwijkingen je gedurende langere tijd langzaam moet lopen in een richting. Bij geocaching loop je vaak heen en weer dus blijft de extra afwijking beperkt of krijgt de cachelegger de schuld dat het coordinaat niet klopt. Ook bij mijn sporadische gebruik van onze Oregon 450 viel het mij niet op. Pas toen ik een 62s als vervanger voor mijn 60cx had viel mij direct op dat het niet het gebruikersinterface is maar de software. Aangezien het een software probleem is kan het zijn dat oudere SW versies het probleem niet hebben. Bij de 62 wordt er in elk geval vanaf versie SW 2.60 geklaagd (ik heb zelf getest bij 2.80/2.90/3.40). Voor de Oregon neem ik aan dat het probleem in elk geval vanaf SW 3.90 bestaat maar heb ik dat maar bij een SW versie getest. Een manier om het probleem te testen is: Neem een open terrein met goed GPS-ontvangst. Loop snel naar een punt en markeer dit punt. Loop snel naar een tweede punt dat 60-100 meter verder ligt en markeer dit punt ook Loop nu heel langzaam terug naar het eerste punt, let er hierbij op dat de snelheid op de GPS 0.0 km/h is. Dit houdt in dat je onder de 0.8 km/h loopt. Als de GPS ook lage snelheden weergeeft, bijvoorbeeld 0.3 km/h zoals bij de 60cx dan is er waarschijnlijk geen probleem en dus ook geen extra afwijking. Langzamer dan 0.8 km/h op vlak terrein is erg langzaam, een halve stap per seconde, en af en toe zal je een snelheid boven de 0.8 km/h komen maar dat is niet erg zolang dat niet te vaak gebeurt. Op de GPS zal je dus wel een beetje in de goede richting verplaatsen maar minder dan in werkelijkheid. Als je sneller dan 1.6 km/h loopt dan zal de GPS snel de positie bijwerken. Als je in werkelijkheid weer bij je eerste punt bent markeer je dit punt weer. Als de GPS denkt dat je nog steeds tientallen meters verwijderd bent van het eerste punt dan komt dat door dat langzame verplaatsingen door de GPS genegeerd zijn en je niet boven de 1.6 km/h bent gekomen. Als je de GPS uit en aanzet zal de GPS weer het correcte, eerste waypoint weergeven als coordinaat. Voor een voorbeeld op de 62s. Afhankelijk van hoelang je bereid bent om langzaam te lopen kan je grote afwijkingen krijgen. Bij geocaching zal de afwijking meestal beperkt zijn maar op de eerste dag ging ik langzaam een steile helling op en ging ik langzaam langs een lange vangrails. In beide gevallen was het duidelijk dat het coordinaat van de GPS niet klopte met de werkelijkheid.
Team Gelaen Geplaatst 20 oktober 2011 Geplaatst 20 oktober 2011 Ik heb daar nooit echt last van gehad. Door allerlei omstandigheden heeft een gps tijd nodig om een correcte positie te berekenen. Snel ergens naar toelopen en er dan van uit gaan dat je een correct coordinaat vastlegt is mi gewoon dom. Wandelend en af en toe stilstaand loop ik toch redelijk over de weg(getjes) en paden.
fietspomp Geplaatst 20 oktober 2011 Geplaatst 20 oktober 2011 Het gaat niet om het snel wandelen. Je mag rustig een uurtje wachten op de punten. Het gaat er om dat als je langzaam wegwandelt je GPS blijft hangen op het coordinaat en dat je daardoor grote afwijkingen kan krijgen (ook als je daarna stilstaat en met average waypoint een coordinaat bepaalt). Ik ben blij dat jij tevreden bent maar ik vind het in elk geval erg jammer dat de GPS niet betrouwbaar is.
Team Gelaen Geplaatst 21 oktober 2011 Geplaatst 21 oktober 2011 Ja, dat bedoel ik juist. De dingen die jij beschrijft herken ik helemaal niet, in ieder geval niet in die mate. De magellan meridian gold die ik eerder gebruikte had daar op een bepaalde manier veel meer last van.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 oktober 2011 Geplaatst 21 oktober 2011 Mijn vermoeden is: het is de instelling van het Kalman filter. Bij zeer langzame veplaatsingen gaat daarin iets mis. Het is dan verwant aan het verschijnsel dat een GPS'r na een warme start er erg lang over doet om zijn positie te bepalen als je langzaam loopt. Wat een Kalman filter doet? Je kan zeggen: het geeft een glijdend gemiddelde in de tijd. Een mogelijk begrijpelijke uitleg van Sam Wormley is hier: KALMAN FILTER references
fietspomp Geplaatst 21 oktober 2011 Geplaatst 21 oktober 2011 Het klopt dat er een soort Kalman filter wordt gebruikt. Verplaatsingen met hoge snelheid krijgen veel meer gewicht dan verplaatsingen met lage snelheden. Dit is ook wat je graag wil omdat je anders een hele trage respons van je GPS hebt en deze constant achter loopt. Het probleem ontstaat doordat in de huidige instellingen verplaatsingen met een snelheid onder de 0.8 km/h (0.5 mph) een gewicht van nul krijgen. Door langzaam weg te lopen blijft de GPS hangen op het oude coordinaat, deze data wordt gezien als ruis. Dit is uitstekend voor als je een GPS in een auto hebt want die zal nooit zo traag bewegen. Echter voor handhelds gaat dit dus duidelijk mis. Bij geocaching zal dit meestal beperkt blijven tot een extra afwijking van minder dan 10 meter maar als je op een meer dobbert of een berg beklimt kan het rustig meer dan 100 meter worden.
Aanbevolen berichten