Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

het geweldige dagboekverslag van Bloodwoosj het heeft mij over de streep getrokken om mijn trouwe 60cx op te laten volgen door de 62s

tot nu toe hebben de tips me super op weg geholpen met de inderdaad niet helemaal geruisloze overstap

maar...

paperless blijkt toch niet helemaal paperless te zijn: voorheen exporteerde ik via GSAK de HTML met "grabbed" afbeeldingen en zette dat op mijn nokia telefoon ("gewone e66) en met een handige macro de WP's met keurige icoontje naar de 60cx

nu probeer ik met de export makrovoor oregon etc de caches op de gpsmap te krijgen, helaas zitten daar geen afbeeldingen in (lastig met foto-multi's)

spoilers krijg ik met enige macro kunst en vliegwerk er wel in maar geen plaatjes

-is daar nog een gevorderden truuk voor?

Dan nog het 2e multi probleem:

wanneer ik wissel tussen -de cache beschrijving op de geocachepagina -en de kaartweergave en dan terug wil naar de beschrijving dan moet ik eerst weer "toon beschrijving" kiezen om de tekst weer te zien, die staat dan ook weer bovenaan de pagina dus niet erg praktisch met multi's met veel tekst en veel WP's..

is daar dan een oplossing voor of moet ik toch nog de html op mijn telefoon "frummelen" en alleen de tradi's maar via de GPS paperless mogelijkheden gebruiken?

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb dus ook een Gpsmap 62s en heb min of meer dezelfde problematiek. Gebruik

verder geen telefoons o.i.d. erbij. Ook geen Gsak. Ik hou het simpel.

Ik haal de gpx files gewoon direct van de site of via pocket queries. Soms ook d.m.v. Mapsource.

Er komen uiteraard bij mij ook geen plaatsje en foto's bij. Dus nee niet geheel papierloos. Zeker niet als die onderdeel van de opdracht vormen. Printje mee dan maar weer. Dat is een gemis aan dit apparaat.

Foto's met coördinaten vanaf Panoramia laden gaat overigens wel, maar daar heb je als geocacher weinig aan.

Nog een probleem is dat ik nu ook een aantal maal geconstateerd heb dat grote lappen tekst niet altijd in zijn geheel worden weergegeven.

Daar sta je dan in het veld halverwege een multi. Vooraf dus controle of alles er wel in staat.

Overigens als je dan zo'n GPX bestandje in kladblok opent dan zie je wel alle data.

Het lijkt dus of de Gpsmap 62s een maximum aantal karakters o.i.d. weergeeft.

Ik heb al geprobeerd wat data er uit te slopen maar toen kende de gps het bestand niet meer nadat ik het weer als gpx opsloeg. Ga ik nog verder mee stoeien, maar dat kan toch eigenlijk niet de bedoeling zijn.

Over dit onderwerp heb ik zondag wat vragen richting Garmin afgevuurd. eens even kijken waar ze mee komen.

Dat heen en weer van kaart naar beschrijving is voor mij niet onoverkomelijk maar inderdaad wel beetje lastig dat je bij hele lappen tekst inderdaad steeds weer helemaal naar onder moet scrollen. Maar ja het moet ook allemaal niet te perfect zijn toch?

Met korte multi beschrijvingen en tradi's gaat het voor mij allemaal prima. Had geen ervaring met eerdere apparaten, misschien daarom niet bevooroordeeld. Als ik iets van Garmin hoor zal ik het hier posten

bewerkt door Orangetree-Turtles
Geplaatst

Spoilerfoto's op de 62s kan, zij het bijzonder omslachtig en met niet zo'n hoge resolutie als je graag zou willen.

Het zou fijn zijn als er een of andere handige programmeur daar een makrootje voor zou kunnen schrijven (en eigenlijk kan ik me bijna niet voorstellen dat het er nog niet ergens is, maar ik weet niet waar).

Wat je kunt doen is het volgende (moet ik nog een keertje iets uitgebreider dan hieronder beschreven aan het dagboek toevoegen): download de spoilerfoto waarin je geintereesserd bent, voeg met een exif-programmaatje aan de EXIF-gegevens per plaatje een WGS84-coördinaat aan toe en zet hem in de JPEG directory van je 62s.

Ik gebruik het zelf niet voor spoilerfoto's, maar heb wel bv op die manier een aantal veelvoorkomende codes als jpg in de 62s gezet, zodat ik onderweg altijd een morse-tabel, seinvlaggentabel, braille-alfabet, vingeralfabet, weerstandkleurcoderingen, ascii-tabel etc bij me heb.

Je weet nooit waar het soms goed voor is ;-)

Greetz Bloodwoosj.

Geplaatst

Hoi Bloodwoosj

even ter info:

de spoilerfoto's gaan inderdaad al prima mee , redelijk geautomatiseerd

die komen als Poi in de garmin

daarvoor gebruik ik een serie progjes + macro's waar van ik hoop dat het nog eens in 1 knop/ macro kan :-)

eerst spoilersync draaien (op een laag pitje :sleep1: )

dan draai ik de spoiler2poi.gsk macro om een gpx bestand te maken

die gaat dan weer met poiloader in de garmin, daardoor ontstaat er een keurig poi rubriekje met spoilerfoto's

als extra nog even de Spoilersync.gsk macro die in de usernotes even een mededeling + linkje plaatst

wat in de HTML-export een nette foto meeleverd maar in de GPSMap alleen een tekstje in de usernote

Oja er is OOK nog een progje ergens die GPSAdd heet en de Exif info vanuit de spoilersync export automatisch toevoegt....

dat werkt ook dan kunnen de foto's in JPEG map en zijn de ook op de GPS als foto-icoontje te zien

Houd je toch lekker bezig zo'n nieuw speeltje :blink::-)))

Goed idee van die code tabelletjes ! die had ik ook als afbeeldingen in de telefoon maar kunnen dan natuurlijk ook mee in de GPS als er exif-info aan toegevoegd wordt!!

Wederom bedankt voor de TIP

:thumbup:

zou het nut hebben om het pagina switch "probleem" bij Garmin neer te leggen zoiets zou toch met een firmware update best op te lossen zijn ?

---

groetjes

Knotje (Els)

Geplaatst

@Knotje, bedankt voor de info, dat ga ik ook eens proberen :)

Greetz Bloodwoosj

...en als je het eea hebt uitgezocht..een nieuw hoofdstuk in je "dagboek" misschien?..ik begrijp het bericht van Knotje hierboven maar gedeeltelijk... :no:

Alvast bedankt!

Mvgr,

Angulon

• 3 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)

Ook ik ben aan het stoeien met mijn nieuwe 62s en ook ik probeer er achter te komen hoe je nu gemakkelijk het volgende (voorgeprogrammeerde) waypoint van een multi kunt selecteren.

Ik voed mijn GPS eigenlijk altijd vanuit GSAK (via de garminexport macro) en kies ook voor de optie om de child waypoints te laden als POI. Zo blijven mijn kaarten ook wat overzichtelijken zonder al die blauwe vlaggetjes :-)

Een nieuw berekend waypoint aanmaken snap ik wel, maar wat nu als de volgende stage in een multi een reeds bestaande poi is? De poi's zijn pas vanaf een bepaald zoom level zichtbaar op de kaart en dat zoomlevel is meestal niet groot genoeg voor een overzicht.

Mijn oplossing zover is als volgt: child-POI's krijgen de naam van de cache waar ze bij horen. Ik ga dan via Find -> Extra's naar All Databases (sorry, ik heb mijn 62s in het engels ingesteld, weet de nederlandse benamingen niet) en daar staan de door GSAK ge-exporteerde POI's op volgorde van nabijheid. Door de cachenaam zijn ze ook gemakkelijk te herkennen.

Mocht je precies weten wat voor type child waypoint je zoekt dan kun je ook nog selectiever te werk gaan door na Find -> Extra's te kiezen voor het bepaalde type (Parking Area, Trailhead, Question to answer, Stages of a multicache etc.).

Voor mij lijkt dit te werken. Mocht iemand een andere oplossing hebben dan lees ik die graag.

bewerkt door jvanoort
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...