Spring naar bijdragen

Wie heeft er problemen met een Magellan SporTrak?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De ontvangst van de Magellan is duidelijk beter. Voor de rest maakt het weinig uit. De geko is echter een beetje kleiner, wat ook op het display van toepassing is.

Hierdoor zou ik de Magellan kiezen....

• 1 month later...
Geplaatst

Ik loop tegen gelijke problemen aan als in dit draadje zijn vermeld.

Grote positie onnauwkeurigheden met de Sportrak basic (de gele dus).

Aangezien er in dit draadje een aantal mensen de problemen ook kenbaar hebben gemaakt bij Magellan, maar ik niets terug zie van de antwoorden c.q. oplossingen van dit probleem, ben ik toch benieuwd naar jullie ervaringen.

Heeft iemand iets nuttigs gehoord van Magellan, een nieuwe firmware updat is er (nog steeds) niet.

Ook het WAAS uitschakelen lukt mij niet, de geheime code met menu rocker rechts links rechts en code 3 brengt me na een enter gewoon terug in het menu.

Ik zou het vervelend vinden als ik niet op mijn GPS zou kunnen vertrouwen om mijn auto in onbekend gebied weer terug te kunnen vinden, maar misschien 50 km verderop wordt gestuurd!

Ik hoop dat iemand positief nieuws heeft.

Groet,

Ben

Geplaatst

Ik heb af en toe ook wel het probleem als ik stil sta dat ik volgens de GPSr somds 200 kmpu ga en op een hoogte zit van 45 km.

Uitzetten en weer opstarten en dan hopen dat het goed gaat. Dacht dat het aan mij lag, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Het lastige is om dit probleem aan te tonen bij de importeur. Hoe moet je dit doen?

Geplaatst

De problemen met de Sportrak basic en de miswijzing zijn volgens mij verleden tijd, getuige de postjes in dit draadje.

WAAS is vermoedelijk de oorzaak geweest.

Zelf heb ik de Map versie en hiermee nooit problemen gehad.

Tuurlijk wel eens miswijzingen van enkele tientallen meters maar dat heeft ieder merk en type wel eens.

Het is nu eenmaal geen 'defensie' apparaatje :D

Het batterijvakje blijft inderdaad wel een hekel punt en is bij mij ook niet meer orgineel, het werkt echter wel goed.

Firmware updates zullen er waarschijnlijk niet meer uitkomen omdat er ondertussen een hele nieuwe lijn is uitgekomen waarin dus wordt geinvesteerd.

Ger@ld

Geplaatst
De problemen met de Sportrak basic en de miswijzing zijn volgens mij verleden tijd, getuige de postjes in dit draadje.

Ger@ld

Dus niet, zat vorige week nog op 45 km hoogte, terwijl ik met mijn laarzen in de blubber stond. De ene keer gaat het goed en de andere keer is het hommeles.

Geplaatst

Mijn SporttrackPro geeft geen problemen.

Het was bij mij meer weinig vertrouwen hebben in het apparaat en er vanuit gaan dat deze een afwijking heeft van minimaal 10 meter.... ;)

Maar nee hoor, een enkele meter hooguit.

Soms eens een ander scherm gebruiken brengt ook wonderen met zich mee.... :D

Soms de pijl volgen, soms de kaart maximaal ingezoomd en soms nog andere schermen... :yes:

Geplaatst (bewerkt)

Voor zover ik weet heeft de SporTrack Basic (de gele) nog steeds problemen. De andere magellans (SporTrack Map en Pro) hebben het probleem niet en hebben er ook nooit last van gehad.

Het laatste wat ik van de fabrikant/importeur gehoord heb, is dat ze het probleem met de basic niet konden reproduceren en dat ze er zo snel geen oplossing voor hadden. Hoe het er nu mee staat weet ik niet, verder ook niets meer over gehoord.

Ik ben er verder ook niet achteraan gegaan aangezien we geen basic meer hebben maar een magellan pro waar we wel erg tevreden mee zijn.

Ik zal nog wel even vragen of een kennis met een Magellan Basic ook nog steeds last heeft van de problemen.

Over aantonen bij de importeur: Je kunt het gemakkelijk aantonen door ervoor te zorgen dat de track opgeslagen wordt. Als je aan het wandelen bent en de gps zegt opeens dat je 200km weg bent, dan is dat ook te zien aan de track. Dus, je kunt de track er afhalen en opsturen of het hele apparaat opsturen met in het geheugen nog de track met sprongen. De importeur snapt ook wel dat je niet binnen een paar seconden 200km kunt afleggen en een beter bewijs dan wat het apparaat zelf opslaat tijdens het lopen is er volgens mij niet.

Van magellan zelf hebben we nooit echt iets gehoord. De importeur in nederland was echter erg behulpzaam en heeft veel tijd gestoken in het achterhalen van het probleem. Het probleem is dus bekend bij de importeur en volgens de importeur ook bij magellan.

Overigens: we hebben alle aangedragen oplossingen geprobeerd: wel WAAS, geen WAAS, gewone batterijen, oplaadbare batterijen, wel dit, wel dat..... Het helpt allemaal _niet_

Voor ons is de Magellan SporTrack Basic nog steeds :D

De Magellan SporTrack Pro is voor ons echter ;)

bewerkt door kluts
Geplaatst
Overigens: we hebben alle aangedragen oplossingen geprobeerd: wel WAAS, geen WAAS, gewone batterijen, oplaadbare batterijen, wel dit, wel dat..... Het help allemaal _niet_

Wij hebben een half jaar met plezier gebruik gemaakt van de gele basis Sportrak en twee keer een forse miswijzing geconstateerd. Het leeghalen van het geheugen en het opnieuw initialiseren van de GPS was in beide gevallen afdoende om de GPS weer op het juiste spoor te krijgen. Wat mogelijk ook kan helpen is de laatste firmware erin zetten via:

http://www.magellangps.com/en/support/prod...ak_BasicStd.asp

Bij onze huidige GPS (Sportrak Pro) hebben we gelijk de update gedaan en geen problemen gehad met miswijzingen.

Geplaatst (bewerkt)
Het leeghalen van het geheugen en het opnieuw initialiseren van de GPS was in beide gevallen afdoende om de GPS weer op het juiste spoor te krijgen.

Dat klopt, dat helpt meestal een tijdje maar na verloop van tijd doen de problemen zich weer voor. Soms werkt het resetten helemaal niet en zit er niks anders op dan naar huis te gaan (als je de auto nog terug kunt vinden...)

Wat mogelijk ook kan helpen is de laatste firmware erin zetten via:

Er is geen nieuwe firmware voor de SporTrak BASIC. Voor zover ik me kan herinneren is de firmware altijd al versie 1.10 geweest.

Bij onze huidige GPS (Sportrak Pro) hebben we gelijk de update gedaan en geen problemen gehad met miswijzingen.

De SportTrak Pro heeft NOOIT problemen gehad met afwijkingen. Deze hele thread gaat NIET om problemen met de Pro. Voor zover ik weet heeft de Pro of alle andere magellans geen last van deze afwijkingen.

Enkel de SporTrak BASIC heeft die problemen.

bewerkt door kluts
Geplaatst
Het leeghalen van het geheugen en het opnieuw initialiseren van de GPS was in beide gevallen afdoende om de GPS weer op het juiste spoor te krijgen.

Dat klopt, dat helpt meestal een tijdje maar na verloop van tijd doen de problemen zich weer voor. Soms werkt het resetten helemaal niet en zit er niks anders op dan naar huis te gaan (als je de auto nog terug kunt vinden...)

Wat mogelijk ook kan helpen is de laatste firmware erin zetten via:

Er is geen nieuwe firmware voor de SporTrak BASIC. Voor zover ik me kan herinneren is de firmware altijd al versie 1.10 geweest.

De SportTrak Pro heeft NOOIT problemen gehad met afwijkingen. Deze hele thread gaat NIET om problemen met de Pro. Voor zover ik weet heeft de Pro of alle andere magellans geen last van deze afwijkingen.

Enkel de SporTrak BASIC heeft die problemen.

Welke firmware in de basic van ons stond weet ik niet. Ik draag de oplossing aan, omdat na aankoop van de Sportrak Pro er een oudere firmware in stond, ik meen versie 4.0. Die hebben we gelijk gewijzigd in 5.34 en geen problemen met miswijzingen gehad. Heerlijk apparaat met -tig mogelijkheden, bijna altijd ontvangst (ook in de stad en onder flink bladerdek!) en oer-degelijk. Vreemd alleen dat de Pro niet meer te krijgen is bij futurum, maar voor 50 euro extra heb je dezelfde GPS, maar dan de Color uitvoering, met elektronisch kompas en hoogtemeter. Mogelijk dat dit de reden is dat de Pro niet meer in hun assortiment zit?

Wij hebben ook flink gezocht na een miswijzing met de basic (zie eerder in dit draadje), dus inderdaad GPS aan/uit, 2D/3D en batterijen erin/eruit. Dit hielp allemaal niet. Uiteindelijk via resetten/initialiseren werkte het weer goed. Deze procedure heeft alleen als nadeel dat het een minuut of tien in beslag neemt :D

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb een meridian color;

Het is er niet permanent maar kan ontstaan na verloop van tijd. "software" probleem?

overshoot ontstaat in mijn beleving door traagheid en traagheid is naar mijn idee een combinatie van geheugenprocessing en stroom.

Bij direct route als kaart heb ik de traagheid eerder.

Heb ik perse kaart nodig zonder routing dan gebruik Streets en is deze traagheid er nagenoeg niet.

Zonder sd kaart in het geheel niet?

tenzij en dat draagt bij; de kwaliteit van de stroombron; het liefst gebruik ik 2100 ah en bij 700ah accu's valt de gps eerder uit.

Als je regelmatig uitvallen heb door loszittende accu's / matige kwaliteit accu's kan je beschadiging van de firmware krijgen en herladen van dezelfde of nieuwe

firmware lost dat dan op. (bij een pc gebeurt dat weleens met de bios bij stroomproblemen)

Bij Garmin kan hetzelfde gebeuren; de 60cs bleef weleens hangen als ik een 700ah gebruikte.

accu's zijn dunner dan batterijen en iets extra in de deksel zodat ze strak zitten verhelpt dit.

Ik zeg niet dat "de" oplossing is dit probleem, maar regelmatig schonen van het geheugen en goede accu's gebruiken geeft mij prettig gebruik.

gps'en zijn geen pc's met 2,4g maar een stuk minder.

Heb je een goede firmwareversie blijf die dan gebruiken en laat je een nieuwere versie aan je voorbij gaan, tenzij er geen problemen over worden gemeld.

Het wil nog wel eens knip en plakwerk zijn om het ene nadeel voor het andere te vervangen.

mbt traagheid kan op de kaart / kaartconfiguratie/ weergave ook gekozen worden om niet alles weer te geven maar een beperkt deel zoals de eerste 4 opties zoals waypoints ed en de rest niet aan te vinken.

en je kaart detail op laag of i.i.g. niet op hoogste.

bewerkt door dusee
Geplaatst (bewerkt)
Welke firmware in de basic van ons stond weet ik niet.

Ik wel, nl. 1.1 en hier is geen nieuwe versie voor. Inderdaad helemaal resetten (clear all) en hij doet weer een tijdje goed.

OK, dan heeft het weinig zin om opnieuw dezelfde firmware erin te zetten. Of juist wel om de reden die dusee beschreef. Proberen zou ik zo zeggen. Ik ben toch wel benieuwd! Ik heb nergens gelezen dat iemand dit al geprobeerd heeft, dus wie weet....

bewerkt door Team Firefox
Geplaatst

Nou ja!

Snel veel respons dus op mij oppakken van het draadje.

Alleen de basic heeft inderdaad de problemen. De anderen hebben sinds update >5 deze problemen niet meer. Wat me wel opvalt is dat blijkbaar de problemen alleen hier in europa zijn. In andere draadjes, engelstalig, komen de problemen ook alleen voor in onze regio's. Als het geen WAAS is ben ik toch benieuwd wat het wel is. Want op de basic kan je WAAS niet uitschakelen! Niet via de codes die in omloop zijn in ieder geval. Het "geheime menu 3" krijg ik niet in beeld wel de 3! Andere codes werken wel overigens.

Dan ga ik toch maar eens aan de bel trekken.

Volgens mij is de color veel duurder dan 50 euro meer. Ik betaalde 119 euro voor de sportrak met universele houder en PC kabel. Werkt thuis ideaal, klik en je hebt verbinding met de PC.

De laatste dagen gaat het uitstekend trouwens, geen problemen meer. Maar zoals kluts ook al schreef, als je op onbekend terrein bent wil je toch graag je auto weer terug kunnen vinden, dat vind ik persoonlijk het allerbelangrijkste van zo'n apparaat. Het juist weergeven van je positie, al het andere zijn leuke bijkomstigheden.

Bedankt voor de reacties, ik houd dit draadje in de gaten, als ik meer weet laat ik het weten, als iemand anders wat weet zou ik het ook graag willen weten.

Prettige jaarwisseling,

Ben

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...