Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Deze zomer willen we in de USA wandeltochten maken waarbij een GPS noodzakelijk is (woestijngebied zonder paden en we willen wel de auto terugvinden).

In Nederland hebben we hier recent het Geocachen ontdekt, wat ik nu als beginner nog met iphone doe. Aan het aanschaffen van een GPS lijkt niet te ontkomen.

Nu is mijn oog gevallen op een Garmin eTrex Legend HCx, waar we dan een amerika kaart en een NL kaart voor willen.

Als we de Garmin in Amerika kopen hebben we wat weinig "oefentijd" om het apparaat te leren kennen voordat we het gaan gebruiken, daarentegen zijn ze in Amerika wel goedkoper in aanschaf.

Maar ik ben een leek, kun je zomaar een amerikaans- model in Nederland gebruiken? of is er verschil waardoor het niet zo simpel is als het lijkt (bijv instellingen die anders zijn). En zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten?

Geplaatst (bewerkt)

voor 145 euro? is een mooie prijs :rolleyes:

Omgerekend 115 euro. Dus alleen de moeite waard als ik niet heel veel gedoe heb met andersoortige instellingen etc (manier van coördinaten weergeven oid).

bewerkt door EvdB69
Geplaatst

de instellingen zijn hetzelfde te zetten als een nl uitvoering.

enige wat anders is, is de basiskaart.

mooie prijs trouwens in de vs.

zet je er Garmin of OSM kaarten op?

Geplaatst

Is een goede GPS om mee te beginnen

Open source fietskaart elders op het forum een draadje

Amerika ff googlene en je vindt wel iets

Hoeft in principe geen kaarten te kopen, misschien alleen mapsource downloaden

Geplaatst

mapsource zit erbij, heet allen trip and waypoint manager.

even uppdaten en je hebt de nieuwste mapsource.

eTrex Legend HCx is niet alleen voor beginners geschikt hoor, het ligt er maar net aan wat je wilt met een GPSr

Geplaatst

Zeg ik dat dan???

Om mee te beginnen is anders dan dat ik zeg dat iemand een beginner is.

De GPS is gewoon goed, heeft zelfs bepaalde functionaliteit die een oregon niet heeft :) (zelf ervaren)

En de nieuwste Mapsource geeft problemen met diverse niet garmin kaarten, door hun nieuwe techniek van registreren/unlocken

Enige nadeel is loslatende rubber rand (oplossen van de lijm :( )

Geplaatst

iemand die met gps gaat beginnen is over het algemeen een beginner ;)

die rubber rand valt trouwens wel mee, niet iedereen heeft dat, bovendien wordt dat door de importeur gefixt, niks om je zorgen over te maken

Geplaatst

De GPS is gewoon goed, heeft zelfs bepaalde functionaliteit die een oregon niet heeft :) (zelf ervaren)

Het voordeel van de Oregon is dat hij (via wherigo) programmeerbaar is. Welke functionaliteit mis je? Kan ik me weer even kwaad maken voor http://coord.info/GC2C308 p.s. Hoe ik waypoints die al in de Oregon staan in wherigo kan krijgen is nog een raadsel, net als waarom je in wherigo geen kaarten kun zien.

Enige nadeel is loslatende rubber rand (oplossen van de lijm :( )

Een groter nadeel vond ik dat het plakband (onder het rubber) scheurde, en er daardoor water in de eTrex liep, waar hij niet tegen kon.

Tc

Geplaatst (bewerkt)

Fijn dat jullie aangeven dat het een goed toestel is. ik wil er inderdaad OSM kaarten opzetten. (gmapsupp-bestand die meteen op een SD-kaart geplaatst kan worden). Heb er verder weinig verstand van hoor :blush:

Over dat loslatende rubber had ik gelezen, maar voor mijn geen reden om naar een ander uit te kijken. Ga er vanuit dat er binnen de garantie wel hulp van Garmin komt als dat nodig is. Vind, voor mij als beginner, de prijs tussen een oregon en Legend groot.

maar,.. mapsource ? wat is dat? cq waar kan ik daar wat meer over vinden.

bewerkt door EvdB69
Geplaatst

Bij de Outdoor toestellen van Garmin, dus bv de eTrex serie krijg je Trip & Waypoint manager, effe updaten en het is Mapsource.

hierin kan je bv kaarten laden, maar ook routes of tracks.

ook kan je zelf routes maken en dan overzenden naar je gps

voor meer info over mapsource kijk ook eens op http://forum.gps.nl

Geplaatst

@ handleiding: die fietskaart zag ik van de week hier op het forum, maar nu kijk ik er overheen. Kun je linkje naar topic geven?

Begrijp ik het goed dat er helemaal geen kaartmateriaal op de GPS staat als je hem aanschaft? (en je er dus eigenlijk nog niets mee kan)

Geplaatst

er staat een basis kaart op. oftewel de hoofdwegen van europa, en de grote steden, tis natuurlijk geen route planner.

micro sd kaartje erin en een osm kaart, of meerderen er op zetten

werkt perfect

Geplaatst

Maar ik ben een leek, kun je zomaar een amerikaans- model in Nederland gebruiken? of is er verschil waardoor het niet zo simpel is als het lijkt (bijv instellingen die anders zijn). En zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten?

Ik heb mijn Etrex Legend cx twee jaar geleden in Salt Lake City vervangen door een Etrex Legend Hcx. Het enige verschil is de basiskaart, die standaard wordt meegeleverd. Dat is er dus een van Noord-Amerika!

Geplaatst (bewerkt)

Allemaal heel hartelijk dank voor de antwoorden !

(echt fijn dat je als "newbie" zo snel en goed geholpen wordt op het forum)

ik heb de fietskaart NL gevonden.:-)

bewerkt door EvdB69
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...