Geoklop Geplaatst 24 mei 2011 Geplaatst 24 mei 2011 Hallo allemaal Misschien een domme vraag maar wie kan mij uitleggen wat Rot 13 is ik heb het zien staan bij de cach 2 kilo(GCWXJQ) maar heb geen idee wat het betekend.... als het met wiskunde te maken heeft dan hoef ik deze niet te lopen want dat is één van mijn zwakke kanten (Wiskunde ) Gr Geokloppers
terp1234 Geplaatst 24 mei 2011 Geplaatst 24 mei 2011 Effe Googelen kan wonderen doen... Maar ROT13 is gewoon de codering die je bij elke cache voor de hint vindt. Dus: Decodeer sleutel A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M ------------------------- N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z (de bovenste letter komt overeen met de onderste letter en omgekeerd)
Geoklop Geplaatst 24 mei 2011 Auteur Geplaatst 24 mei 2011 Effe Googelen kan wonderen doen... Maar ROT13 is gewoon de codering die je bij elke cache voor de hint vindt. Dus: Decodeer sleutel A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M ------------------------- N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z (de bovenste letter komt overeen met de onderste letter en omgekeerd) je was me net voor heb het inderdaad gevonden maar als nog bedankt voor de snelle uitleg
Team Spijk Geplaatst 24 mei 2011 Geplaatst 24 mei 2011 Als je rot 13 intikt in de google balk, krijg je slechts 14.000.000 hits die allemaal uitleggen wat het betekent. Een ideetje misschien? De uitleg van wikipedia is als volgt: Rot13 is een simpel encryptiealgoritme. Het behoort tot de Caesarrotaties (waarbij een alfabet gebruikt wordt dat X aantal plaatsen verschoven is). Het idee is om letters dertien plaatsen op te schuiven in het alfabet, en bij de Z weer terug te gaan naar de A. Wikipedia wordt bijvoorbeeld Jvxvcrqvn. Door Rot13 nogmaals op de tekst toe te passen is de originele tekst weer terug te krijgen. Dezelfde functie is dus bruikbaar voor zowel coderen als decoderen. Groet, Team Spijk
BKE Geplaatst 24 mei 2011 Geplaatst 24 mei 2011 Dit is een hele makkelijke website waarbij alle 26 opties direct voor je 'vertaald' worden http://www.purplehell.com/cgi-bin/riddles/rot.pl
Aanbevolen berichten