CachFreak Geplaatst 5 augustus 2010 Geplaatst 5 augustus 2010 Hoi, Gisteravond tijdens een fietstocht ontdekte ik dat mijn GPSMAP60CSx geen piepjes en afslag aanwijzingen meer gaf. Door de dikke route zelf achterna te fietsen geen "big issue". Opeens ging hij wel weer spontaan piepen en aanwijzingen geven. Verder zoekend ontdekte ik ook verschil in aanwijzingen boven de kaart. Als hij wel piept en afslag aanwijzingen geeft staat er bijvoorbeeld boven de kaart "Boslaan naar Eikenstraat". Als hij niet piept en geen afslag aanwijzingen geeft staat er bijvoorbeeld boven de kaart "ZO naar Eikenstraat". Ik denk dat dit te maken heeft met hoe goed mijn positie op de weg is. Als ik op een fietspad langs de weg fiets klopt dat dus niet helemaal en "denkt" de GPS dat ik langs de weg fiets. (Wat zelfs klopt) Om dit "probleem" te voorkomen kan ik misschien proberen "plaats op weg" aan te zetten. Dit heb ik echter uit staan omdat dit bij geocaching beter is, en omdat ik nauwkeurige tracklogs wil hebben die precies kloppen, ook als ik de harde weg verlaat. Heeft iemand dit zelfde probleem? Al eens opgelost? Groetjes, Harry
thex Geplaatst 5 augustus 2010 Geplaatst 5 augustus 2010 Mijne piept zonder klitten aan de weg. Wel is het een turn by turn, dwz piept alleen bij een turn. Het is niet altijd duidelijk wat hij een turn beschouwd. Bij mij is de voorwaarschuwing piep wel eens weg. Ik zou zeggen: reset hem eens naar default.
CachFreak Geplaatst 5 augustus 2010 Auteur Geplaatst 5 augustus 2010 (bewerkt) Dankjewel voor je snelle reactie. Als ik reset naar default staat "plaats op weg" ook aan. Dat piepen bij een turn zal ie bij mij ook wel doen net als bij een "echte" bocht als je een trackback doet. Maar ik wil bijvoorbeeld dat de GPS me het detail afslagscherm laat zien zoals hij dat wel doet als ik op de weg rij. 5 augustus 2010 bewerkt door CachFreak
thex Geplaatst 5 augustus 2010 Geplaatst 5 augustus 2010 (bewerkt) Dat doet hij alleen in "auto navigatie mode": dus routeren op weg ipv op richting. Ik snap overigens je backtrack opmerking niet. Hij backtrackt niet tenzij je dit vraagt bij teruglopen op een ingeregelde track. Er gebeuren dan andere zaken, die minder makkelijk voor te stellen zijn (zoals de map 60csx definitie van een waypoint "missen") bij het lopen van een route. Turn by turn betekent: pas wat doen als het echt nodig is, niet zomaar een bochtje die voor de hand ligt. 5 augustus 2010 bewerkt door thex
CachFreak Geplaatst 5 augustus 2010 Auteur Geplaatst 5 augustus 2010 Ik wil ook via de weg geroute worden. Het trackback haal ik alleen maar aan als voorbeeld waarbij je los van een kaart geroute wordt. Dan piept hij inderdaad pas bij een "scherpe" bocht. Maar wat als ik bijvoorbeeld op een flauwe t-splitsing sta en er links of rechts gekozen moet worden? Als hij kijkt naar de onderliggende kaart moet er een aanwijzing gegeven worden.
thex Geplaatst 5 augustus 2010 Geplaatst 5 augustus 2010 (bewerkt) Simpel en onbevredigend. Als de kaartmaker op de flauwe t-splitsing denkt dat de hoofdweg naar links gaat, en de route ook, krijg je geen piepje. Het is daarom niet altijd duidelijk wat er gebeurt, maar hij gaat vanzelf jammeren als je verkeerd gaat, en een andere route voorstellen, dan wel je terug dirigeren. Helemaal wordt het duister als er meerdere mogelijkheden zijn, zoals op een kruising van snelwegen met dito stroken. Reden tot piepje: pop-up kaart laten zien met aanwijzing. Het turn-by-turn systeem is voor motorrijders bedoeld, die niets hebben aan steeds veranderende displays. Samengevat: Piepje als er iets gedaan moet worden: nl kijken op de popup scherm. Geen piep als de route "te verwachten" is. Dit gebeurt zodra routeren via weg gevraagd is. Dit alles heeft niets te maken met de "correctie" altijd op de weg te blijven in plaats van op het bospad daarnaast, of gewoon tussen de aardappelen omdat ontvangst wat minder is. Deze stand is lastig voro cachen, maar zorgt ervoor dat je niet afdrijft, en dus verkeerde voorstellen krijgt. Bij navigeren op een ingebrachte route wordt een waypoint als gepasseerd beschouwd, als de hoek tussen je heading en de nieuwe rchting, gezien vanuit de waypoint met meer dan de helft is overschreden ongeacht de afstand tot dat waypoint. 5 augustus 2010 bewerkt door thex
keze Geplaatst 6 augustus 2010 Geplaatst 6 augustus 2010 (bewerkt) Lees hier iets over motorrijders. Heb m'n Vista hcx op de motor geplaats. Is wel erg klein maar heb even niks anders. Is het mogelijk om de kaart om te schakelen naar beeldvullende route pijlen o.i.d. i.p.v. kaart? Kun je het laatste over het passeren van een waypoint aub toelichten want het is me niet helemaal duidelijk. gr. Kees 6 augustus 2010 bewerkt door Cernunnos overbodige quote verwijderd, tekst staat gewoon boven dit bericht dus is quoten niet nodig.
Fotogravinnetje Geplaatst 6 augustus 2010 Geplaatst 6 augustus 2010 Je kunt als je de route hebt laten plannen je Vista HCx op kompas zetten, dan is het gewoon een kwestie van je pijltje achterna rijden. Mijn ervaring is alleen wel dat na het afslagscherm hij soms op kaart blijft staan ipv weer naar kompas terug te gaan. Afslagscherm aanzetten doe je via menu - instellen - routering - Volgend afslagscherm:Aan Veel succes
thex Geplaatst 6 augustus 2010 Geplaatst 6 augustus 2010 Kun je het laatste over het passeren van een waypoint aub toelichten want het is me niet helemaal duidelijk. Een plaatje erbij zou helpen. Stel: je wilt een route lopen. Route bestaat uit 5 punten. Je bent net punt 2 gepasseerd en pijltje wijst naar punt 3 op de route. Bij punt 3 gaat de route in een bocht van 70 graden naar rechts naar punt 4. De GPS laat punt 3 vallen en gaat naar punt 4 verwijzen indien aan het volgende voldaan is: 1) Deel de hoek van 70 graden in 2 hoeken van 35 graden, en trek een lijn in deze hoek door punt 3. De lijn deelt als het ware de hoek tussen de lijn punt 2 - punt 3 en de lijn punt 3 - punt 4 in tweeen. 2) Indien deze virtuele lijn gepaseerd wordt (ongeacht de werkelijke afstand tot punt 3) dan zal punt 3 door de GPS overgeslagen worden en wordt naar punt 4 gewezen. Je komt dan niet meer in punt 3 uit. Je hebt als het ware een short-cut genomen. Ik hoop dat dit iets duidelijker is.
De Oliva's Geplaatst 6 augustus 2010 Geplaatst 6 augustus 2010 Met andere woorden, als je op een punt (...) komt waarbij punt 4 opeens dichterbij is dan punt 3. Toch?
thex Geplaatst 6 augustus 2010 Geplaatst 6 augustus 2010 Nee hoor, punt 3 kan veel dichterbij liggen dan punt 4. Je hebt de lijn die de hoek deelt tussen lijnstuk 2 en 3 en tussen lijnstuk 3 en 4 overschreden. Teken het maar eens.
Aanbevolen berichten