philliams Geplaatst 9 juni 2010 Geplaatst 9 juni 2010 Ik heb een vraag, als ik op mijn kompas loop in de Oregon 550 dan geeft hij niet de peiling aan, de pijl gaat omhoog wijzen. Als ik stil sta geeft hij wel de juiste peiling aan? Weet iemand met welke instelling ik dat kan veranderen... ik heb zo'n beetje alles geprobeerd Misschien dat ik over iets heenkijk. Wat ik heb geprobeerd is, magnetisch noorden, waar noorden, koers naar boven, noord naar boven.
dark_angel1969 Geplaatst 9 juni 2010 Geplaatst 9 juni 2010 (bewerkt) Heb je het kompas ook gekalibreerd? Stel in>>Koers>>Kompaskalibratie 9 juni 2010 bewerkt door dark_angel1969
philliams Geplaatst 9 juni 2010 Auteur Geplaatst 9 juni 2010 Heb je het kompas ook gekalibreerd? Stel in>>Koers>>Kompaskalibratie Ja, dat heb ik ook gedaan
Goonies Oosterhout Geplaatst 9 juni 2010 Geplaatst 9 juni 2010 (bewerkt) Ik heb een vraag, als ik op mijn kompas loop in de Oregon 550 dan geeft hij niet de peiling aan, de pijl gaat omhoog wijzen. Als ik stil sta geeft hij wel de juiste peiling aan? Weet iemand met welke instelling ik dat kan veranderen... ik heb zo'n beetje alles geprobeerd Misschien dat ik over iets heenkijk. Wat ik heb geprobeerd is, magnetisch noorden, waar noorden, koers naar boven, noord naar boven. Wat nu precies het probleem is, begrijp ik misschien niet helemaal. Wat is volgens jou de juiste peiling? Waar wil je de pijl heen laten wijzen? Koers of noord boven heeft te maken met de kaartweergave, niets met de kompasnaald. Ik neem aan dat je probleem (of onduidelijkheid) hiermee te maken heeft: bij een bepaalde snelheid, na een x aantal seconden, gebeurt plaats- en richtingsbepaling op basis van gps (satellietnavigatie) in plaats van op basis van de elektronische kompassensor. De pijl wijst dan in de richting van de gegeven bestemming. Als dat de richting is waarheen je toevallig ook loopt (en waar de gps-r heen wijst), is dat naar boven (voor). 9 juni 2010 bewerkt door Goonies Oosterhout
philliams Geplaatst 9 juni 2010 Auteur Geplaatst 9 juni 2010 Gevonden Het was toch nog een calibratie die ik moest doen. Vreemd want ik had hem al gedaan.. waarschijnlijk niet goed dus. Het probleem was dat als ik een positie invoerde in mijn GPS dat hij goed aangaf als ik stilstond, als ik weer ging verderlopen wees de kompasroos naar boven ongeacht in welke richting ik liep. Al liep ik een rondje, de pijl wees altijd omhoog. Als ik weer stilstond wees het kompas naar het juiste punt. Efin, het is gelukt mede dankzij dark_angel. Allen bedankt voor jullie reactie en sorry voor het onduidelijk zijn
dark_angel1969 Geplaatst 9 juni 2010 Geplaatst 9 juni 2010 Kalibreren wordt na elke batterij wissel aangeraden.
Mr.Atari Geplaatst 10 juni 2010 Geplaatst 10 juni 2010 Ik heb dan wel geen Oregon, maar een Vista Etrex HCx, maar ik denk dat het kompas wel hetzelfde werkt. Ik had hetzelfde probleem, kompas niet altijd even betrouwbaar, ook niet na kalibratie. Nu is er laatst een firmware update geweest, en sindsdien geeft het kompas weer of ik deze wel goed vlak houd. Als ik mij aan die aanwijzingen houd, dan richt het kompas zich weer goed. Dus als er een nieuwe firmware is voor je Oregon, dan zou ik die eens proberen. Misschien heeft Garmin ook voor de Oregon nu een dergelijke functie bedacht...
philliams Geplaatst 11 juni 2010 Auteur Geplaatst 11 juni 2010 Ik heb dan wel geen Oregon, maar een Vista Etrex HCx, maar ik denk dat het kompas wel hetzelfde werkt.Ik had hetzelfde probleem, kompas niet altijd even betrouwbaar, ook niet na kalibratie. Nu is er laatst een firmware update geweest, en sindsdien geeft het kompas weer of ik deze wel goed vlak houd. Als ik mij aan die aanwijzingen houd, dan richt het kompas zich weer goed. Dus als er een nieuwe firmware is voor je Oregon, dan zou ik die eens proberen. Misschien heeft Garmin ook voor de Oregon nu een dergelijke functie bedacht... Bij de Oregon 550 hoef je het kompas niet vlak te houden, deze heeft namelijk een 3-assige kompas. De software updat wacht ik nog even mee tot deze wel betrouwbaar is. Ik hoop dat het probleem is opgelost. (tot nu toe werkt hij wel goed)
Aanbevolen berichten