Spring naar bijdragen

garmin 72 of magellan sporttrak

Aanbevolen berichten

Geplaatst

hallo ik ben voor mijn zeilbootje op zoek naar een gps ontvanger .

deze moet aan een laptop gekoppelt kunnen worden waar ik het programma wingps op heb draaien voor de waterkaarten.

nu heb ik zitten vergelijken en ben tussen de garmin 72 en de magellan sporttrak aan het twijffelen.

of zijn er nog andere ontvangers in de zelfde prijsklassen te vinden??????

gaarne jullie ervaring met deze ontvangers.

vriendelijke groeten ronald

• 10 months later...
Gast MrHighStone
Geplaatst

Beetje late reactie, maar ik heb het forum pas net ontdekt.

Toevallig sta ik voor dezelfde keuze.

Wat is het uiteindelijk geworden en waarom?

Geplaatst

Naar ik begrijp ligt het accent op koppelen aan de laptop.

een Garmin 72 zou ik zeggen waarom:

-De 72 is een goede stabiele gps ; Ook sporttrack begint last te krijgen van overshoot

-nooit problemen met garmin serieel usb; magellan gaat niet altijd goed

-Mapsource is zeer uitgebreid ; Mapsend zeer beperkt

- Garmin upgrade veel ;Magellan verbetert pas als het de spuigaten uitloopt.

-Garmin heeft Nroute (zoek op het forum) gratis laptop programma waarbij al je garmin kaarten kunt gebruiken.

-Garmin accessoires eenvoudig te krijgen zoals seriele combikabel 12v

-voltage aansluiting 12v eenvouding te maken bij Garmin, Magellan 3,6v

Gast MrHighStone
Geplaatst

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de GPS76 (welke inclusief datakabel geleverd wordt) even duur is als de GPS72 met losse datakabel. Die keuze is alvast een makkelijke.

Ik ben ook wel te spreken over de GPS76 que functionaliteit, enkel de SportTrak ziet er net iets robuuster uit, ivm stuiteren enzo... Maar dan kan de buitenkant zijn.

Ander vraagje, wat moet ik met de MapSource als de GPS76 geen mapping functionaliteit heeft, of mis ik nu iets?

Geplaatst

"toevallig sta ik voor dezelfde keuze""

ik leid daar uit af dat je mogelijk gebruik wilt maken van de laptop zoals het draadje gestart is. En de GPS als basis.

Vanuit die hoek is Garmin ook interessant met Nroute omdat met Nroute en alleen geen Metroguide (dus geen City Select of navigator) je een volwaardig autonavigatiesysteem hebt met navigatieaanwijzigen. En indien juist ingesteld ook op de boot kunt autonavigeren.

en daar naast de mapsource functionaliteit veel meer mogelijkheden biedt om waypoints en routes te bewerken dan mapsend dat geen navigatieaanwijzigen kent.

Op diverse forums regent het ontevreden berichten over magellan op dit moment; service en storingen; Zegt ook iets.

Er is een nieuwe commerciele directeur benoemd uit de pda hoek, waarbij het vermoeden bestaat dat men zich meer wil richten op wegnavigatie dan outdoor.

Omdat ik zelf zowel Garmin als Magellan heb, raakt het mij niet.

Ik maak gebruik van het goede van beide en was bereid mijn opgedane ervaring met je te delen.

Tenzij jij bedoelde dat je ook een gps wilde kopen zonder verder verband met de laptop, dan begrijp ik de reactie wel.

succes

Gast MrHighStone
Geplaatst

Eigenschappen van de GPS die ik zoek:

1 stevig/sterke behuizing (moet tegen stootje kunnen)

2 waterdicht/drijvend

3 eenvoudige (snelle) koppeling met laptop

4 primair geschikt voor scheepsnavigatie, secundair weg/etc

4a zgn Hihgway modus

4b electronisch kompas

5 map functionaliteit is leuk meegenomen, maar niet noodzakelijk

Agv deze specs kwam ik uit bij de SporTrak (Marine) en GPS76

Deze ontlopen elkaar in prijs niet veel.

Pluspunten voor de SportTrak als extra bied de genoemde map functionaliteit, een electronisch kompas en stevige (rubberen) behuizing.

Pluspunten voor de GPS76 is het grotere (beter leesbare?) scherm en betere (toch?) interconnectiviteit met software.

Alsik het misheb hoor ik het graag.

Verder zou ik graag opmerkingen ontvangen over de kwaliteit van de 'nautische maps' van zowel MapSource als MapSend.

Geplaatst
Eigenschappen van de GPS die ik zoek:

1 stevig/sterke behuizing (moet tegen stootje kunnen)

2 waterdicht/drijvend

3 eenvoudige (snelle) koppeling met laptop

4 primair geschikt voor scheepsnavigatie, secundair weg/etc

4a zgn Hihgway modus

4b electronisch kompas

5 map functionaliteit is leuk meegenomen, maar niet noodzakelijk

Agv deze specs kwam ik uit bij de SporTrak (Marine) en GPS76

Deze ontlopen elkaar in prijs niet veel.

Pluspunten  voor de SportTrak als extra bied de genoemde map functionaliteit, een electronisch kompas en stevige (rubberen) behuizing.

Pluspunten voor de GPS76 is het grotere (beter leesbare?) scherm en betere (toch?) interconnectiviteit met software.

Alsik het misheb hoor ik het graag.

Verder zou ik graag opmerkingen ontvangen over de kwaliteit van de 'nautische maps' van zowel MapSource als MapSend.

Je hebt het in zoverre mis, als het je ook om een electronische compas is te doen dan ga je niet voor de Garmin GPSmap 76 maar voor de Garmin GPSmap 76S

De S staat voor Sensor en dat betekent een electronisch compas en een barometer gemeten op hoogte. Het is een klein detail, maar de 76 heeft echt geen electronisch compas.

livetext1.gif

Kruimeldief laughter_3_tr.gif Waar een wil is, is een Garmin GPSmap76S

Gast MrHighStone
Geplaatst

Kruimeldief: daar was ik inderdaad al bang voor.

Klopt het dat de SporTrak dit wel heeft?

Geplaatst
Kruimeldief: daar was ik inderdaad al bang voor.

Klopt het dat de SporTrak dit wel heeft?

MrHighStone:

Allereerst hoef je er niet bang voor te zijn hoor. De 76S is een prima apparaat en eigenlijk van de gewone handheldapparaten van Garmin nog mede een van de betere.

Wat de Sporttrak betreft, ik kan je er geen zinnig antwoord op geven.

Ik weet dat er een kamp is tussen enerzijds de Garmin bezitters en anderzijds de Magellan bezitters.

Ik heb nog nooit een Magellan bezeten of zelfs maar in de hand gehad.

De 76S is de 2e Garmin die ik bezit en dan heb ik nog 2 BT GPSen. De 76S steekt ver boven allen uit. En wat je eisen betreft, de 76S voldoet daar volledig aan. Misschien die SporTrak ook wel, maar nogmaals. ik ken hem niet.

Ik weet dat er de afgelopen jaar al een aantal Magellanbezitters over zijn gestapt op de Garmin.

Ikw eet dat de service van Garmin perfect is, ook zonder garantie en zelfs zonder aankoopbon.

In Notter (GPSshop) doet men daar niet moeilijk over en dat komt natuurlijk omdat de importeur (Sailtron) ook niet moeilijk doet.

Van Magellan hoor ik wel eens andere geluiden.

GRTZ

Geplaatst

Ik ben in het bezit van een Sportrak Pro (begon met Sportrak Map, maar heb deze kunnen omruilen voor een Pro), en ben hier zeer over te spreken. Naast geoaching, gebruik ik deze oook in de auto, en op mijn mountainbike (met speciale houder).

Hij bevalt mij uitstekend, en heeft mij nooit in de steek gelaten. De ontvangst is goed en stabiel.

1x Had ik een probleempje met het ringetje aan het schroefje van de batterijhouder, maar Holland Nautic heeft direct het compartiment kostenloos vervangen - prima service.

Ik heb zelf geen ervaring met Garmin; ik heb destijds bewust gekozen voor de Magellan vanwege type antenne (betere ontvangst), en de degelijkheid van de behuizing (i.v.m. mountainbiking).

Gast MrHighStone
Geplaatst

Inderdaad lijkt de sportrak me iets degelijker in zijn behuizig.

Ik heb afgelopen weekend de handleidingen van beide apparaatjes eens doorgenomen, en op zicht verschillen ze niet veel van elkaar.

Grote voordeel van de Garmin lijkt me de eenvoudige bediening/interface. Ook de mogelijkheid om meerdere velden gegevens tegelijk te tonen op de verschillende paginas (de sportrak heeft hiervoor slechts 4 velden beschikbaar), spreekt me wel aan, omdat ik dan in een keer het overzicht heb.

Ik ben heel benieuwd naar de mate van detail van de 'maps', want dat is op het moment het enige dat mij over de streep kan trekken om voor de sportrak te kiezen. Graag hoor ik de ervaringen hiermee.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...