Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wie kan ons helpen. Wij hebben vanochten een cache gelopen en daarbij hebben we vier coordinaten gevonden. In het midden van deze vier wp ligt de cache. kan ik dit met mijn gps bereken? of moet dit met een programma. wij hebben zelf een garmin 60CS. Kun je geen lijnen tekenen in de kaart en waar de lijnen snijden daar ligt dan de cache, maar hoe doe je dat? Wie o wie kan ons helpen

Geplaatst

Hallo,

Heb zelf een 60 CSx, dus weet niet of de mogelijkheid bij jullie wel werkt. Maar via "route" kun je de 4 waypoints in een route invoeren (wel goed volgorde aanhouden; anders krijg je een vierkant). Als hem vervolgens laat rekenen, ontstaat er een kruis op het display met de kaart. Zoek daar een coördinaat dicht bij en je bent er. (Ga niet op de lijn staan, dan krijg het coördinaat van een waypoint).

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Bunbury Ede

Geplaatst

Je kunt de 4 punten zodanig in een route opnemen dat je in het midden een snijpunt hebt. Deze routelijnen kun je dan op je gps zien, je ziet dus het kruispunt.

Geplaatst

Team t-m-x

De methode die ik zelf in enkele voorkomende gevallen gebruikt heb is de volgende;

In Google Earth zet je de coordinaten alle 4 tegelijk 'aan'.

Zoom in zodat deze 4 punten nog net binnen het venster vallen.

Kopieer dit scherm naar een tekenprogramma en teken de verbindingslijnen.

Het kruispunt zoek tot slot weer zo nauwkeurig mogelijk op in Google Earth.

Een alternatief is het programma MapCalibrator, weet niet of dit gratis is.

Succes

Kees

Geplaatst (bewerkt)
Volgens mij is het gelukt. We gaan er nu heen rijden om alsnog de cache op de halen.

Wens ons succes :thumbup:

als het niet gelukt is, het volgende

RD is net wiskunde dus alle coordinaten omzetten in RD (dit kan met bijna elke GPS gewoon dutch grid kiezen voor garmin)

dan kun je met logica het middelpunt berekenen

2 lijnen en een snijpunt??

met wisknudde kom je er wel ;)

of je hebt hem al ;)

bewerkt door handleiding
Geplaatst
Volgens mij is het gelukt. We gaan er nu heen rijden om alsnog de cache op de halen.

RD is net wiskunde dus alle coordinaten omzetten in RD (dit kan met bijna elke GPS gewoon dutch grid kiezen voor garmin)

of je hebt hem al ;)

Slim om naar RD te gaan. Verder lukt dit, denk ik, alleen maar als de 4 coordinaten met elkaar een rechthoek (nog beter een vierkant) vormen. Bij willekeurige vierhoeken komt er wel wat meer logica om de hoek kijken. Het opstellen van een vergelijking voor een rechte lijn in RD is denk ik voor veel cachers ook niet echt weggelegd. Heel benieuwd hoe jij dat dan aanpakt.

Geplaatst
Wie kan ons helpen. Wij hebben vanochten een cache gelopen en daarbij hebben we vier coordinaten gevonden. In het midden van deze vier wp ligt de cache. kan ik dit met mijn gps bereken? of moet dit met een programma. wij hebben zelf een garmin 60CS. Kun je geen lijnen tekenen in de kaart en waar de lijnen snijden daar ligt dan de cache, maar hoe doe je dat? Wie o wie kan ons helpen

Hoi Het programma Geotools werk prima hier voor.Het is een exel progje voor op de pc of pda en dit kan diverse taken uitvoeren

Succes

Geplaatst (bewerkt)

of je hebt hem al ;)

Slim om naar RD te gaan. Verder lukt dit, denk ik, alleen maar als de 4 coordinaten met elkaar een rechthoek (nog beter een vierkant) vormen. Bij willekeurige vierhoeken komt er wel wat meer logica om de hoek kijken. Het opstellen van een vergelijking voor een rechte lijn in RD is denk ik voor veel cachers ook niet echt weggelegd. Heel benieuwd hoe jij dat dan aanpakt.

heel eenvoudig

RD kun je vergelijken met een x en y coordinaat zo heten ze namelijk ook

je moet alleen kijken hoe de coordinaten liggen zodat als je 2 lijnen maakt ze elkaar ook snijden

van 2 coodinaten kun je namelijk een lijn genereren je weet de richtingcoefficient en een bekend punt is een van die 2 punten dus de lijn staat vast. Dit doe je voor beide coordinaten daarna stel je beide vergelijkingen aan elkaar. 2 vergelijkigen 2 onbekenden is oplosbaar dus heb je het snijpunt.

Op de manier van omzetten naar RD kun je veel meer wiskundige berekeningen toepassen.

Maakt niet uit hoe de vorm is als je maar van de tegenoverliggende punten de lijn berekent. Is elementaire wiskunde VMBO zal dit zeker krijgen.

Ik kan dit ook in het veld op een klein stukje papier realiseren zonder PC-PDA enz. Kost wel beetje tijd maar lukt wel.

Malyenki heeft een leuke caches met eenvoudige en gevorderde wiskunde voor de liefhebbers.....

bewerkt door handleiding
Geplaatst

Noem de punten bijvoorbeeld A B C D. Maak een route in je GPS van A naar B naar C naar D naar A. De lijn van B naar C en van D naar A kruisen elkaar. FF coördinaat opzoeken en klaar is Kees (mag ook Jan of een andere naam zijn).

Geplaatst
heel eenvoudig

RD kun je vergelijken met een x en y coordinaat zo heten ze namelijk ook

je moet alleen kijken hoe de coordinaten liggen zodat als je 2 lijnen maakt ze elkaar ook snijden

van 2 coodinaten kun je namelijk een lijn genereren je weet de richtingcoefficient en een bekend punt is een van die 2 punten dus de lijn staat vast. Dit doe je voor beide coordinaten daarna stel je beide vergelijkingen aan elkaar. 2 vergelijkigen 2 onbekenden is oplosbaar dus heb je het snijpunt.

Op de manier van omzetten naar RD kun je veel meer wiskundige berekeningen toepassen.

Maakt niet uit hoe de vorm is als je maar van de tegenoverliggende punten de lijn berekent. Is elementaire wiskunde VMBO zal dit zeker krijgen.

Ik kan dit ook in het veld op een klein stukje papier realiseren zonder PC-PDA enz. Kost wel beetje tijd maar lukt wel.

Malyenki heeft een leuke caches met eenvoudige en gevorderde wiskunde voor de liefhebbers.....

Heel eenvoudig???

Nou één ding kan je wel verklappen, wat jij hierboven beschrijft is NIET zo eenvoudig! Ik heb VWO gedaan met wiskunde en de wiskunde serie van Malyenki. Ik kan helemaal volgen wat je bedoelt met bovenstaande. Maar het zelf zomaar even uitvoeren? Nee. Ik zou toch struikelen bij het even bepalen van de richtingscoëfficiënt. Ik denk zelfs dat de meeste mensen niet eens weten hoe je richtingscoëfficiënt schrijft.

Dat jij dat op een kladje in het veld kan is helemaal super!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...