Spring naar bijdragen

Lat lon op stafkaart navigatie uitzetten; Hoe?


D-J

Aanbevolen berichten

Ja, de 'Franse graden' worden ook de 'graden Napoleon' genoemd. Het was Nappie die ons de moderne landmeetkunde en het kadaster gaf in de tijd dat die het hier voor het zeggen had.

Je kan nog steeds antieke theodolieten (dat zijn van die stevige driepoten met een kijkertje en schaalverdeling erop) tegen komen met 400 graden.

Maar wat is antiek? In ons leger werden nog in 1965 theodolieten gebruikt met 'graden Nap' om de kanonnetjes te richten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sterker nog,

 

toen ik in 1994 nog op school zat (Cultuurtechniek) en landmeten had mochten wij ook mooi met theodolieten werken met een schaalverdeling in 400 Gon (nappie?) en die werden toen ook nog in de cultuurtechniek gebruikt.

 

Ik neem aan dat een Total station (een volautomatisch kastje op 3pootje en een meneer(m/v) met oranje jas) nu weer in graden werkt maar toen nog niet.

 

ps ik had slechts een 6,3 op landmeten dus als ik het hier fout heb.......... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die benaming 'graden Napoleon' kende ik niet. Ik wist wel dat ze bij de artillerie werden gebruikt. Eigenlijk is graden Napoleon te veel eer voor de kleine keizer, want het metrieke stelsel dateert al van voor Napoleon, uit echt het begin van de Franse revolutie. Een grappige bijzonderheid is nog dat het rapport over de bepaling van de lengte van de meter, samen met de eerste standaardmeter, de 'mètre des archives', aan de nationale vergadering is aangeboden door een commissie onder voorzitterschap van een Nederlander, professor van Swieten.

Die bepaling is trouwens nog een heel werk geweest, waarbij de lengte van een flink deel van de meriaan van Parijs is bepaald met behulp van een driehoeksmetingsnet tussen Antwerpen en Barcelona. Voor zo'n driehoeksmeting moet je tenminste één been echt uitmeten, en dat is gedaan door een afstand van ca 12 km met de officiële lengtestandaard (de toise) in een kist geheel af te passen. Toen ik het zeer oude tijdschriftartikel betreffende de metervaststelling las woonden mijn ouders in Melun aan de avenue Patton. Dat was vroeger de kaarsrechte weg naar Parijs geweest. Het bleek me toen dat ze indertijd met de lengtestandaard al metend voor de toekomstige deur van mijn ouders langs zijn gegaan!

Het noordelijke eindpunt van deze 'base de Melun', in Lieusaint, is trouwens nog zichtbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...