Spring naar bijdragen

Lat lon op stafkaart navigatie uitzetten; Hoe?


D-J

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het probleem met de lat/lon is: de lijnen staan meestal niet op de kaart (getallen aan de rand alleen met een positiestreepje) en ze zijn niet recht.

 

Op papieren topo-kaarten kaarten (1:50.000 of 1:25.000) werkte ik alsvolgt:

Gebruik makend van het rechthoekige rooster van RD meet ik de positie uit. Een doorzichtig stukje plastic (Silva Protractor geheten) vol met schaalverdelingen en een kompasrooster voor richtingen in graden leg ik erop en dan is het aflezen. De GPS ernaast en die staat in RD-rooster dus de getallen gewoon intypen.

Indien gewenst dan via de computer de waypoints downloaden die als WGS84 in lat/lon  worden opgeslorpt (bij mijn GPS12 tenminste die maar op 1 manier in 1 format de zaken up/download nl. WGS84).

 

Sinds ik Ozi Explorer heb en digitale topo-kaarten kan ik uitvergroten, waypoint op de kaart  erbij klikken, die een naam, symbool etc. geven. Als Map datum gebruik ik nog steeds dan RD maar aangezien dat prima omgerekend naar lat/lon in WGS84 wordt is er geen probleem.

 

Als je iemand echt dol wil maken: geef hem een topokaart en een positie in decimale graden (want op de topo-kaart staan de lat/lon in graden/minuten/sec).

{;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, m.a.w. De gegeven lees je af in RD (middels Protractor) omzetten gebeurd in je GPS naar Lat Lon. Dat is me duidelijk. Alleen vraag ik me af hoe je direct van de kaart een Lat Lon coördinaat afleest. Inderdad is het moeilijk omdat zoals je al zei; De lijnen ontbreken. Maar hoe wordt het dan wel gedaan? Er moet toch een mogelijkheid zijn. Tot zoer Bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een echt makkelijke manier is er niet. Ik neem een lange lineaal die langer is dan de kaart groot.

Die leg ik dan op een aangegeven graad in de buurt (links van het punt) b.v. 5g55'. Ik leg hem goed op zijn plaats: streepje aan de bovenkant van de kaart en de corresponderende onderaan. Ik pak een plastic driehoek met een rechte hoek en een lange kant van minstens 20 cm en een millimeterverdeling. Die schuif ik van rechts af tegen de lineaal aan, beweeg hem erlangs tot het punt gekruist wordt. Dan lees ik de milimeters af.  Tevens kan ik aan de boven- of de onderkant van de kaart kijken hoeveel millimeter de volgende kaartgraadverdeling weg ligt. De 6g00' ligt 117 mm verderop naar rechts.

Dan is het verder een kwestie van de zakjapanner pakken en vermenigvuldigen en delen. En dan ben je gelukkig als je met decimale minuten mag werken en niet de posities ook in seconden moet geven. Dat is weer meer rekenarij.

 

Supernauwkeurig is het niet. En: aangezien naar het noorden toe de lijnen naar elkaar lopen om bij de polen samen te komen heb je geen vaste schaling.

Dus zo is de afstand op de kaart (in oost-west richting) van Zuid Limburg voor 50' 117 mm maar voor de noordrand van de kaart van Amsterdam West is het 113 mm.

 

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik met topo kaarten altijd zoveel mogelijk in RD werk en pas helemaal aan het eind de zaak eventueel converteer naar graden in WGS84.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een kop koffie bedenk ik dat ik nog niet uitgepraat ben.

 

Men moet niet denken dat wij hier in ons landje met zo'n plaatselijk regionaal raster als RD raar of anders bezig zijn dan andere landen. Ieder land gebruikt zulke roosters. Kaartprojecties kunnen verschillen maar: het rooster is altijd rechthoekig regelmatig zodat afstanden blijven kloppen.

Uit de USA komt (van de militairen) nu ook zo'n soort wereldwijd geldig raster. Dat heet UTM.

 

Ik kan het niet nalaten om nog even te illustreren hoe handig RD is.

Ik ga van Hot naar Haar en wel:

hot 101 777 / 479 518

haar 106 597 / 484 983

 

Hoe ver is dat nu van elkaar? Lang lopen?

Ik trek gewoon af en dat geeft:

4820 meter naar het oosten en 5465 meter naar het noorden. Naar het noordoosten dus.

 

met lat/long heb ik het niet zo makkelijk

ofwel

hot 52g 18' 03.8''  04g 36' 24.9''

haar  52g 21' 02.2''  04g 40' 36.4''

En ik heb geen goed idee hoeveel meter of kilometer dat uiteen ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou daar gaan we weer,

 

Hoe kom ik nou aan andere RD coördinaten als bij jou op de Site Prof. Y. Lupardi ?

Om je een voorbeeld te geven;

 

Cache Drassig N52º 08.874 E004º 50.308 (WGS84)

er zou dus uit moeten komen 0117440 0462333.

 

Ondanks dat ik datum en Grid aangepast heb volgens de info van Garmin, krijg ik: 011744[b:post_uid0]2[/b:post_uid0] 0462333 !!!

 

Ik moet hier doorheen.

 

En inderdaad dat Lat Lon verhaal is me duidelijk en de voordelen van RD zijn me inmiddels ook wel duidelijk. Ik heb er een kaart van 1:25.000 bij gepakt en ben gaan stoeien. en dat werkt goed.

De pest is dat ik 9 van de 10 keer met MGRS werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cache Drassig N52º 08.874 E004º 50.308 (WGS84)

er zou dus uit moeten komen 0117440 0462333.

 

Ondanks dat ik datum en Grid aangepast heb volgens de info van Garmin, krijg ik: 011744[b:post_uid0]2[/b:post_uid0] 0462333 !!!

Laten we als arbiter in deze de officieele rijksgoedgekeurde CC40 calculator gebruiken. Die is gehaald van RDNAP

Die geeft me (op de millimeter, de komma is de decimale)

117441,773 / 462332,826

afgerond:

117442 / 462333

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:)

 

Oke, het klopt!!!

Maar dan moet je de waardes die gegeven zijn bij jou Homepage even bekijken. De coördinaten die gegeven zijn komen niet overeen met de berekeningen zoals diegemaakt worden volgens CC 4.0.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van voor mijn GPS-periode heb ik heel fraaie franse kaarten van Institut Geographique National (De franse topografische dienst), waarop de voorkant met een speciale eyecatcher staat "compatible GPS". Leuk denk ik dan, nu ik GPS bezitter en OziExplorer gebruiker ben, inscannen die hap en proberen. Alleen stikt het van de getalletjes naast de kaart, in zwart en blauw, al of niet itallic dan wel vet. Nu is mijn frans niet echt franstastisch, dus dat helpt ook niet echt. ???

Ik ben er wel achter dat fransen ook een andere oorsprong voor hun graden hebben, want ik zie op de N-Z lijn b.v. 49,31gr en 44°22' op 5 mm van elkaar liggen (1:25000); reden voor vraagtekens. www.ign.fr geeft veel informatie, die me al heel ingewikkeld lijkt in het Nederlands.

Heeft iemand een idee hoe ik straks in frankrijk aan de hand van mijn GPS kan bepalen waar ik op de kaart ben? (Franse kaarten in OziExplorer ga ik nog maar even niet mee verder :) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx. De site verwijst helaas naar www.ign.fr waar ik al geweest was, en helaas geheel in het frans dus. Maar op de site zelf vind ik misschien nog wat aanknopingspunten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279

In de legenda van de IGN kaarten met opdruk 'GPS compatible' staat een verklaring van die kleurcodes. In grote lijnen komt het er op neer dat in de kantlijn de lat/lon in WGS84 is weergegeven, zodat je niet meer hoeft om te rekenen in Lambert of zo, afhankelijk van het deel van Frankrijk waar je je bevindt. Het grid op de kaart is als ik me goed herinner nog steeds een andere, maar die kun je desgewenst gewoon instellen in je GPS - mijn eTrex Euro kende althans het grid. Voor de details moet ik even mijn kaarten van zolder halen, dus dat komt op z'n vroegst vanavond. Ik herinner me wel dat ik het werken in UTM in Frankrijk het meest handig vond. De Prof heeft gelijk: werk op de kaart met het grid van de kaart en vertaal pas naar je favoriete GPS formaat (bijvoorbeeld dd.mm.mmm in WGS84) als je overschakelt op je GPS.

 

Even doorbijten, maar daarna wel erg leuk!

 

Zenz :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was inderdaad wel van plan om mij daar even in te bijten, en omdat ik van autentiek kaart en kompas werk voor navigatie ook niet vies ben, ga ik mij toch wel vermaken in France.

 

Ik heb nog eens naar de WGS84 graden gekeken, maar die aanduidingen zijn toch wel in de minderheid op mijn nieuwe kaart. Lijkt me wat onvoldoende voor praktische navigatie. Het raster dat wordt aangegeven in vierkante km met onbeduidende getallen daarbij, lijkt me het makkelijkst. Het lijkt haast op ons RD raster. Moet haast wel logisch zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er wel achter dat fransen ook een andere oorsprong voor hun graden hebben, want ik zie op de N-Z lijn b.v. 49,31gr en 44°22' op 5 mm van elkaar liggen (1:25000); reden voor vraagtekens.

De Fransen hebben geen andere oorsprong voor hun graden, maar andere graden.

49,31gr zijn in het decimale graden (400 graden in een cirkel) systeem.

Een handig systeem, want een rechte hoek is 100 graden, maar de rest van de wereld wil er niet aan. Bovendien is een breedtegraad precies 100 km, oftewel 0,01gr=1 km. Dit is overigens geen toeval, want bij de bepaling van de meter (=1/10.000.000ste gedeelte van de afstand van pool tot evenaar) had men wel degelijk de decimale graad in gedachten. Ons huidige maatstelsel is helaas niet zo decimaal als de oorspronkelijke opzet!

44°22'=44,37°

En 44,37*100/90 = 49,30, vrijwel exact de 49,31gr van de nabije lijn op de kaart.

 

Overigens hanteren ze in oost-west richting wel vaak een andere oorsprong. In plaats van de meridiaan van Greenwich gebruiken ze die van Parijs. Ook werd (wordt?) wel de meridiaan 20° westelijk van Parijs gebruikt. Deze loopt handig door de Atlantische oceaan, zodat je op land geen last hebt van de oost-west overgang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...