Spring naar bijdragen

Gsak Data Delen


badeendjes

Aanbevolen berichten

Op mijn vaste PC en laptop heb ik GSAK geinstalleerd en heb deze via een netwerk mer elkaar verbonden.

Dit netwerk wil ik met een netwerkschijf uitbreiden.

Hoe zou het mogelijk zijn om op de netwerkschijf alle GSAK gegevens op te slaan en op bijde PC's de zelfde informatie te kunnen openen?

Heeft hier iemand meer idee van en zou me daarbij willen helpen?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij zou je GSAK op de netwerkschijf dienen te installeren. Op de laptop en de PC plaats je dan een snelkoppeling naar GSAk op de harde schijf, zodat de applicatie geopend wordt vanaf de netwerkschijf.

 

Nadeel is dan wel dat je GSAK niet standalone kunt draaien vanaf een positie buien bereik van het netwerk (lijkt me vooral voor de laptop niet gemakkelijk). Heb zelf ook al hierover zitten nadenken, maar het feit dat het voor de laptop niet gemakkelijk is om niet standalone te kunnen draaien (denk bv aan vakantie) heeft me tot op heden doen besluiten om niet over te gaan tot aanschaf van een dergelijk harde schijf.

 

Misschien dat het mogelijk is om op de laptop ook GSAK te installeren en op het moment dat je de laptop mee zou willen nemen naar een locatie buiten bereik van het netwerk, een restore van een backup op de netwerkschijf zou kunnen plegen op de laptop. (heeft iemand ervaring met het feit of dit al dan niet conflicten oplevert?) Op dit moment gebruik ik op de laptop voor de restore een backup van de desktop-pc, zodat de gegevens tijdens de vakantie zo actueel als mogelijk is, zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt de database van GSAK op een netwerkschijf zetten. Op je desktop en laptop GSAK installeren en aangeven dat de database op je netwerkschijf staat. Zorg dat beide applicaties dezelfde versie zijn! Voor mobiel gebruik kan je met backup en restore de database lokaal op je laptop zetten / even het pad naar de database weer aanpassen en je heb een lokaal werkende GSAK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stekel98 ook bedankt voor je reactie, kun je vertellen welke verwijzingen ik dan moet aanpassen?

 

In Tools => Options => tabblad General (sneltoets CTRL+A) kun je de locatie van de database aanpassen. Hier had ik nog niet aan gedacht. (zie ook onderstaande afbeelding.)

 

e437e4cc-11ec-4e6d-a577-cebbff1a8eb8.jpg

 

@Stekel98: Is het misschien ook mogelijk om via een (startup)macro die op de laptop draait de database folder te wijzigen?

bewerkt door ZaNaBoZa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de aanbevelingen van Stekel98 opgevolgt en heb nu het volgende.

 

Op de PC's staat GSAK geinstalleerd, op netwerkschijf staan de DATA, IMAGES, MACRO'S enz.

 

De GSAK heeft verwijzing naar deze schijf via DATABASE FOLDER en de BACK-UP heb ik er ook meteen in meegenomen.

 

Het werkt allemaal zoals gehoopt.

 

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stekel98 ook bedankt voor je reactie, kun je vertellen welke verwijzingen ik dan moet aanpassen?

 

In Tools => Options => tabblad General (sneltoets CTRL+A) kun je de locatie van de database aanpassen. Hier had ik nog niet aan gedacht. (zie ook onderstaande afbeelding.)

 

e437e4cc-11ec-4e6d-a577-cebbff1a8eb8.jpg

 

@Stekel98: Is het misschien ook mogelijk om via een (startup)macro die op de laptop draait de database folder te wijzigen?

 

Het nut hiervan ontgaat mij, bovendien lijkt het mij lastig (onmogelijk) dit met een macro te doen, GSAK leest bij het opstarten de gsak.ini uit, hierin staan de instellingen van GSAK zoals het pad naar de database. Ik zou om misverstanden te voorkomen niet snel kiezen voor een ge-automatiseerde oplossing.

Wellicht omslachtig maar wel een oplossing is GSAK twee keer installeren en in beide versies een ander pad aan te geven. Snelkoppeling aanmaken en je kunt naar wens GSAK met lokale instelling of netwerkinstelling op starten. Wellicht dat iemand anders een nog slimmere mogelijkheid ziet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het nut hiervan ontgaat mij, bovendien lijkt het mij lastig (onmogelijk) dit met een macro te doen, GSAK leest bij het opstarten de gsak.ini uit, hierin staan de instellingen van GSAK zoals het pad naar de database. Ik zou om misverstanden te voorkomen niet snel kiezen voor een ge-automatiseerde oplossing.

Wellicht omslachtig maar wel een oplossing is GSAK twee keer installeren en in beide versies een ander pad aan te geven. Snelkoppeling aanmaken en je kunt naar wens GSAK met lokale instelling of netwerkinstelling op starten. Wellicht dat iemand anders een nog slimmere mogelijkheid ziet.

Duidelijk, zo'n vermoeden had ik al. Het nut ervan is, zoals je ook al aangeeft dat twee keer installeren nogal omslachtig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...