nessie3d en Ynka Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Hebben jullie tips om kindercaches leuk te verstoppen. Volgende weken heb ik afgesproken met een paar boswachters van verschillende bossen hier in de buurt. Om de caches natuurvriendelijk te houden had ik gedacht om oa een doosje in een boom te hangen, dat je dan mbv een touw kan laten zakken om te loggen (vind ik zelf altijd super), maar ook gewoon onder wat boomschors verstoppen. De doosjes die ik wil verstoppen zijn iets van een 8 x 15 cm en 10 cm diep. Heeft er nog iemand leuke verstoptechnieken voor rechthoekige doosjes? Ze moeten wel natuurvriendelijk zijn, dus ook geen spijkers in bomen. Liefst ook kindvriendelijk Alvast bedankt
Villadora Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 (bewerkt) Een paar tips, maar ik vind je idee van een cache die je kunt laten zakken dmv een touwtje heel leuk. Doen ! We komen hem zeker zoeken. 1) Timmer een kistje waar het doosje in past. Schilder deze donkerbruin. Maak een scharnierend deksel. Bekleed de deksel met namaak-klimop. Je kunt ook, vanaf de onderkant van het deksel, een rechtopstaand tak/stammetje of plakje hout op het deksel schroeven. Prima camouflage. Begraaf dit kistje. 2) Het alom bekende vogelhuisje. Simpel en doeltreffend. 3) Neem een flink boomstammetje. Hol de onderkant uit, of vraag een handige kennis met kettingzaag dit te doen . Je maakt dus een uitholling waar het doosje in past. Schroef aan de onderzijde 1 of 2 latjes, met 1 schroef, zodat je de lat kan draaien. Door de latjes te draaien houd je het doosje op zijn plaats. Leg het stammetje ondersteboven, dus met het doosje naar beneden, in het bos. 4) Variant op 3) : Komen er zwerfkeien in de buurt voor? Neem een flinke emmer zand. Graaf hier grofweg een halve bol in uit. (onregelmatige vorm, anders valt ie op) Giet vol met (lichtgewicht) beton. Als het beton nog nat is : plaats een blok piepschuim (invetten) of een getimmerd kistje in de natte beton. Een zg kano-tonnetje met schroefdeksel of stukje rioolpijp met schroefdeksel (verkrijgbaar bij grote doe-het-zelf-zaak) gaat ook goed, dat is dan meteen de cache. Houd dan ruimte vrij rondom de schroefdeksel, anders krijg je de deksel niet meer open. Laat goed drogen (2 dagen), haal de 'zwerfkei' uit de emmer zand. Behandel de zwerfkei met bv wat beits om en natuurgetrouwe kleur te krijgen. 5) Hetzelfde kistje als onder 1), schroef nu echter een putdekseltje op de cache-deksel. (kun je wellicht lospeuteren op de gemeentewerf) 6) Verkrijgbaar bij de betere plantenwinkel : Soort takkenkrans waar herfststukjes van gemaakt worden. Plaats deze in een boom en het is net een vogelnest. 7) Verkrijgbaar in grote tuincentra : een vogelhuisje dat gemaakt is van een uitgehold berkenstammetje. Er zit een scharnierend deksel op. Kant en klare cache-behuizing. Nog wel even het gaatje dichtmaken. Ik zou hem alleen nog blank beitsen voor de houdbaarheid. Cachedoosje/koker er in, op de grond leggen. klaar ! Voor alle knutselwerkjes geldt, heb ik gemerkt: zorg dat je ze goed conserveert, liefst 3 keer beitsen en gebruik langere en meer schroeven dan je eigenlijk van plan bent. In de grond rot een kistje gauw weg (gebruik watervast verlijmde multiplex). Succes ! 26 oktober 2009 bewerkt door Villadora
nessie3d en Ynka Geplaatst 25 oktober 2009 Auteur Geplaatst 25 oktober 2009 hey leuke tips dankjewel alvast zo mogen er nog meer komen dat vogelhuisje is ook een prima idee, als de boswachters dit goed vinden
Nijen Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Er staan inderdaad leuke tips tussen, die van die zwerfkei lijkt mij wel leuk om een keertje te proberen! Dus ook bedankt ondanks dat dit niet mijn vraag was
Aanbevolen berichten