zimmertjes Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Hallo, Ik ben net nieuw in het geocachen en ik moet zeggen het is ERG LEUK !! Nu ben ik op zoek naar een GPS unit , maar buiten het geocachen moet hij ook nog niets anders kunnen. Hij moet een log bij kunnen houden waar je geweest bent voor mijn vrouw. Niet dat ik gecontroleerd word waar ik altijd ben , maar mijn vrouw maakt veel (digitale) foto's en je kan blijkbaar de GPS data combineren met de foto's en dat lijkt haar leuk. Ik begrijp dat deze GPS (Garmin Etrex Vista HCx) een tracklog kan bij houden, maar hoe gaat dat precies ? Kan je een interval instellen ? of doet hij dat continue ? Is dit ook goed genoeg voor het geotaggen van foto's ? Of misschien is het beter naar een ander model te kijken hiervoor ? Ik kan hier niets over vinden, maar ik zoek misschien ook niet op de juiste steekwoorden. Misschien is er iemand die me kan helpen. Alvast dank hiervoor.
zwiepjes Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Hallo, Ik ben net nieuw in het geocachen en ik moet zeggen het is ERG LEUK !! Nu ben ik op zoek naar een GPS unit , maar buiten het geocachen moet hij ook nog niets anders kunnen. Hij moet een log bij kunnen houden waar je geweest bent voor mijn vrouw. Niet dat ik gecontroleerd word waar ik altijd ben , maar mijn vrouw maakt veel (digitale) foto's en je kan blijkbaar de GPS data combineren met de foto's en dat lijkt haar leuk. Ik begrijp dat deze GPS (Garmin Etrex Vista HCx) een tracklog kan bij houden, maar hoe gaat dat precies ? Kan je een interval instellen ? of doet hij dat continue ? Is dit ook goed genoeg voor het geotaggen van foto's ? Of misschien is het beter naar een ander model te kijken hiervoor ? Ik kan hier niets over vinden, maar ik zoek misschien ook niet op de juiste steekwoorden. Misschien is er iemand die me kan helpen. Alvast dank hiervoor. Alle garmins kunnen een track log bij houden en deze kan je met mapsource weer perfect terug halen en eventueel op google earth plaatsen met je foto's
zimmertjes Geplaatst 25 oktober 2009 Auteur Geplaatst 25 oktober 2009 Maar is dat niet afhankelijk dan van een interval ? Ik kan me zo voorstellen dat als ie (overdreven) 1 x per 10 minuten een punt vastlegt in het log bestand dat je foto's dan op een andere plek uitkomen als dat ie het iedere 10 seconde doet.
handleiding Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Klopt , dit kan je instellen, maar moet wel kijken waar dit moet ligt ook aan de grootte van je memory kaartje als je dus 8Gb hewbt heeft ie veel meer ruimte voor je tracklog
deBruineBeren Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 (bewerkt) Wat je wilt is een GPS die gebruikt maakt van een geheugenkaartje, oudere modellen hebben dit niet en dan loop je de kans dat het interne geheugen vol raak en je daardoor data verliest. De eTrex Vista HCx is een goeie, deze slaat zijn tracklog op in .gpx formaat op een microSD geheugenkaart. (Of dit een standaard instelling is weer ik niet maar de optie is er wel.) De eTrex Vista HCx maakt per etmaal 1 bestand, dat bij mij maximaal 800 kB groot is geworden (1 hele dag reizen 1000 km, interval 1 trackpoint per 5 a 10 sec.). Dit gpx. bestand gebruik je dan om je foto’s te geotaggen. Ik gebruik daar voor het gratis progamma geosetter. 25 oktober 2009 bewerkt door deBruineBeren
CeilingCat Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Wat je wilt is een GPS die gebruikt maakt van een geheugenkaartje, oudere modellen hebben dit niet en dan loop je de kans dat het interne geheugen vol raak en je daardoor data verliest. De eTrex Vista HCx is een goeie, deze slaat zijn tracklog op in .gpx formaat op een microSD geheugenkaart. (Of dit een standaard instelling is weer ik niet maar de optie is er wel.) De eTrex Vista HCx maakt per etmaal 1 bestand, dat bij mij maximaal 800 kB groot is geworden (1 hele dag reizen 1000 km, interval 1 trackpoint per 5 a 10 sec.). Dit gpx. bestand gebruik je dan om je foto’s te geotaggen. Ik gebruik daar voor het gratis progamma geosetter. Klopt dat nou wel wat je allemaal zegt? Ik heb een HCx, en volgens mij werkt het als volgt: - de tracklog wordt gewoon in intern geheugen gehouden. Als dat vol is dan stopt hij met loggen, of hij gaat oude data overschrijven, afhankelijk van je instellingen. - je kunt zelf met het handje de tracklog saven naar SD kaart, maar: - het aantal logs wat je kan saven is ook maar beperkt, ik meen tot 20. - niet de oorspronkelijke tracklog wordt gesaved, maar een versie die beperkt is tot 500 punten. Daarmee verlies je veel detail en kun je bovendien minder; in Mapsource laat hij bijvoorbeeld de lengte van de track niet meer zien. Mocht ik het fout hebben dan hoor ik het graag; ik overweeg een langere reis te maken met de GPS (drie maanden fietsen) en dan zou ik het naderhand leuk vinden om de gevolgde route terug te kunnen zien... Hans
deBruineBeren Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 (bewerkt) Wat je wilt is een GPS die gebruikt maakt van een geheugenkaartje, oudere modellen hebben dit niet en dan loop je de kans dat het interne geheugen vol raak en je daardoor data verliest. De eTrex Vista HCx is een goeie, deze slaat zijn tracklog op in .gpx formaat op een microSD geheugenkaart. (Of dit een standaard instelling is weer ik niet maar de optie is er wel.) De eTrex Vista HCx maakt per etmaal 1 bestand, dat bij mij maximaal 800 kB groot is geworden (1 hele dag reizen 1000 km, interval 1 trackpoint per 5 a 10 sec.). Dit gpx. bestand gebruik je dan om je foto’s te geotaggen. Ik gebruik daar voor het gratis progamma geosetter. Klopt dat nou wel wat je allemaal zegt? Ik heb een HCx, en volgens mij werkt het als volgt: - de tracklog wordt gewoon in intern geheugen gehouden. Als dat vol is dan stopt hij met loggen, of hij gaat oude data overschrijven, afhankelijk van je instellingen. - je kunt zelf met het handje de tracklog saven naar SD kaart, maar: - het aantal logs wat je kan saven is ook maar beperkt, ik meen tot 20. - niet de oorspronkelijke tracklog wordt gesaved, maar een versie die beperkt is tot 500 punten. Daarmee verlies je veel detail en kun je bovendien minder; in Mapsource laat hij bijvoorbeeld de lengte van de track niet meer zien. Mocht ik het fout hebben dan hoor ik het graag; ik overweeg een langere reis te maken met de GPS (drie maanden fietsen) en dan zou ik het naderhand leuk vinden om de gevolgde route terug te kunnen zien... Hans Ja hoor dit klopt wel. Het is een optie die je aan of uit kunt zetten, kijk maar eens bij: Hoofdmenu Tracks Instellingen Geheugenkaart instell. Daar kan je een vinkje plaatsen voor: Log track op geheugenkrt. Je zie ook een overzicht van de .gpx bestanden (als deze optie aan stond) en hoe vol je geheugenkaart is ( in %). PS wat jij beschrijft klopt ook. De door mij aan gegeven optie werkt onafhankelijk van wat je zelf met de track op het intern geheugen doet. Enige "nadeel" van de tracks op de geheugenkaart is dat deze niet op de (topo)kaart afgebeeld worden. Maar thuis met bv Google Earth kan je precies zien waar je al die tijd uit gehangen hebt. We hebben zo in een maand Australie 8 MB aan tracks verzameld. 25 oktober 2009 bewerkt door deBruineBeren
zimmertjes Geplaatst 25 oktober 2009 Auteur Geplaatst 25 oktober 2009 (bewerkt) Dank , dank, dank voor de reply's Ik denk dat ik nu weet wat ik wil weten. En eerlijk gezegd vind ik +/- 800Kb voor een hele dag reizen , en een log met een intervan van 5 a 10 secs ook heel acceptabel. Wat is eigenlijk de maximale grootte van SD kaart die erin past , vraag ik me nu af...even googlen. edit : Ik lees bij een webshop dat de maximale grootte van microSD kaartjes in garmin apparatuur 4GB is , maar ik kan het nog niet bevestigd krijgen ergens anders .... 2008-04-21 14:00:02Het is aan te raden een Micro SD kaartje te gebruiken die niet groter is dan 4 GB. Deze kunt u volledig benutten. iemand - eenwebwinkel.nl (support@eenwebwinkel.nl) Ik blijf dit topic nog effies volgens , misschien komen er nog meer wetenswaardigheidjes voorbij 25 oktober 2009 bewerkt door zimmertjes
CeilingCat Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Ja hoor dit klopt wel. Het is een optie die je aan of uit kunt zetten, kijk maar eens bij: Hoofdmenu Tracks Instellingen Geheugenkaart instell. Daar kan je een vinkje plaatsen voor: Log track op geheugenkrt. Hee, onontdekte feature :-) En het vinkje staat nog aan ook dus ik kan mijn afgelopen reizen ook gewoon nakijken! Alleen... Hoe krijg ik ze op mijn PC? Deze tracklogs zie ik in Mapsource niet in de download verschijnen. Moet ik die los van de geheugenkaart vissen? (ik heb (nog) geen cardreader, dus even checken gaat helaas niet) PS wat jij beschrijft klopt ook.De door mij aan gegeven optie werkt onafhankelijk van wat je zelf met de track op het intern geheugen doet. Enige "nadeel" van de tracks op de geheugenkaart is dat deze niet op de (topo)kaart afgebeeld worden. Maar thuis met bv Google Earth kan je precies zien waar je al die tijd uit gehangen hebt. We hebben zo in een maand Australie 8 MB aan tracks verzameld. Ik blijk tracklogs van twee jaar terug te hebben, alles waar ik ooit mijn GPS aan heb gehad ;-) Maar dan is de optie om los nog eens te saven eigenlijk helemaal niet nodig? Of kun je daar weer wat extra mee? Hans
deBruineBeren Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 @ CeillingCat, Je kunt de eTrex Vista HCx in USB Mass storage modus zetten dan werkt die als een USB stick. Hoofdmenu Instellingen Interface USB Massa opslag Het enige dat ik me kan bedenken van het zelf opslaan van tracks is dat je dat bewust kan doen. bv na een wandeling of zo, dan heb je die data apart beschikbaar en is zo makkelijker terug te vinden.
handleiding Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 heb zelf een 4Gb kaartje Wat je wel moet weten: hoe groter de kaart op het kaartje hoe trager de Vista wordt (hij moet immers steeds opbouwen) en meerdere kaarten over elkaar is ook trager (topo + Nt europa b.v.) Heb zelf een kaartje topo van NL erop meer niet dan blijft er 3Gb over voor een tracklog, groot genoeg denk ik zo Ervaringen met grotere kaartjes heb ik niet Succes Marco
zimmertjes Geplaatst 25 oktober 2009 Auteur Geplaatst 25 oktober 2009 (bewerkt) Dank je Marco, is het wellicht dan zinniger om meerdere kleine kaartjes te kopen. Ik weet niet of het snelheids verschil tussen bijvoorbeeld 2GB en 4GB duidelijk merkbaar is. 1GB voor topo nl, en 1GB voor de logs etc lijkt me ook redelijk. (ik las hier ergens boven 8MB voor 1 maand toeren door Australie) Andere kaarten kunnen dan op een ander SD-kaartje..... of draaf ik nu door ? Jerry 25 oktober 2009 bewerkt door zimmertjes
handleiding Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 als je meerdere kaarten hebt kun je gewoon via mapsource kaarten aanmaken op het kaartje als je die erafkopieert op b.v. de HDD van een Laptop kun je meerdere sets meenemen en wisselen als een 16Gb kaarte werkt kun je ook de maps hernoemen of in een map zetten zodat Garmin ze niet herkent maar dan heb je nog steeds je Laptop of een andere computer nodig om de kaarten te "wisselen" Ik heb een goede maat die een 16Gb kaartje heeft (niet voor een garmin), zal hem eens proberen te lenen Moet nu naar hem toe dus je hoort nog van me
hendrikus Geplaatst 25 oktober 2009 Geplaatst 25 oktober 2009 Etrex? Leuk apparaat, mooie prijsstelling, echter na een of twee jaar krijg je een heel andere visie. Zoek maar eens op: Etrex rubber band Ik had ook wel zin in zo'n Etrex, maar toch lekker een 60cx gekocht.
Aanbevolen berichten