Spring naar bijdragen
  • 0

Howto: Index Map Aanmaken

Vraag

Geplaatst

Van Denemarken heb ik een zeer uitbreide kaartenset (ca. 2.4 GB), waarvan ik de afzonderlijke kaarten zonder problemen kan inlezen.

De index map is echter in jpg formaat. OziExplorer kan hier echter niets mee (versie: 3.95.4i), omdat blijkbaar alleen een *.map file als indexkaart gebruikt kan worden.De indexkaart in JPG is 571 kB groot en is als in vakken verdeeld.

Hoe moet ik dit oplossen zodat ik een goede index map heb? Bedankt alvast voor de reakties!

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Nou Ozi explorer kan er wel wat mee, het is lastig als je geen index-kaart hebt. Die index-jpg heb je wel nodig en die map-file kun je zelf aanmaken door de kaart te calibreren. Dat gebeurt door iedere hoek van die jpg van het juiste coordinaat te voorzien. Dat hoeft bij een index file niet zo heel nauwkeurig als bij een detailkaart.

Hoe het moet staat o.a. hier beschreven:

http://www.janvdh.nl/kalibreren.htm

• 0
Geplaatst
Nou Ozi explorer kan er wel wat mee, het is lastig als je geen index-kaart hebt. Die index-jpg heb je wel nodig en die map-file kun je zelf aanmaken door de kaart te calibreren. Dat gebeurt door iedere hoek van die jpg van het juiste coordinaat te voorzien. Dat hoeft bij een index file niet zo heel nauwkeurig als bij een detailkaart.

Hoe het moet staat o.a. hier beschreven:

http://www.janvdh.nl/kalibreren.htm

Bedankt voor deze link :thumbup:.

Inderdaad heel eenvoudig, je moet alleen even weten hoe.

• 0
Geplaatst

Wanneer je zo'n index kaart hebt, ziet Ozi (ce in dit geval) dan zelf welke aansluitende kaart gebruikt moet worden wanneer je buiten het beeld van een kaart loopt?

Ik heb namelijk wel diverse kaarten die op elkaar aan sluiten, maar ze lopen niet automatisch over naar de volgende.

Hoe is dit te fixen? De kaarten op zich zijn omgezet met Img2Ozf en geven de exacte locatie aan.

Anyone?

• 0
Geplaatst
Wanneer je zo'n index kaart hebt, ziet Ozi (ce in dit geval) dan zelf welke aansluitende kaart gebruikt moet worden wanneer je buiten het beeld van een kaart loopt?

Ik heb namelijk wel diverse kaarten die op elkaar aan sluiten, maar ze lopen niet automatisch over naar de volgende.

Hoe is dit te fixen? De kaarten op zich zijn omgezet met Img2Ozf en geven de exacte locatie aan.

Anyone?

Het al of niet hebben van een indexkaart heeft niets te maken met het wisselen van kaart als de cursor de kaartrand bereikt. Dat gebeurt automatisch, mits er een kaart voor dat betreffende gebied beschikbaar is.

Het kan wel eens zijn dat er geen goede index is opgemaakt na het verwijderen/bijplaatsen van kaarten en dan kan het systeem die kaarten niet vinden.

In dat geval het systeem even de beschikbare kaarten opnieuw laten indexeren.

• 0
Geplaatst

Anyone?

Het al of niet hebben van een indexkaart heeft niets te maken met het wisselen van kaart als de cursor de kaartrand bereikt. Dat gebeurt automatisch, mits er een kaart voor dat betreffende gebied beschikbaar is.

Het kan wel eens zijn dat er geen goede index is opgemaakt na het verwijderen/bijplaatsen van kaarten en dan kan het systeem die kaarten niet vinden.

In dat geval het systeem even de beschikbare kaarten opnieuw laten indexeren.

In mijn geval zijn de kaarten los wel goed, maar na het opnieuw maken van de index in OziCe verspringt deze nog niet direct naar de juiste kaart.

Enig idee wat er dan nog zou kunnen missen aan de kaarten?

Volgens mij staat er geen schaal ingesteld. Ook zijn de kaarten niet expliciet met Oziexplorer gekalibreerd maar worden toch wel op de juiste locatie getoond.

Zou ik per kaart deze moeten kalibreren en een schaal instellen? En zo ja, iemand die weet of dit ook automatisch kan? :cry:

Alvast bedankt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...