Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo:

Ik ben een nieuwe 'cacher'. Daar waar ik mijn GPS (Garmin Vista Extra HCx) aanvankelijk alleen had aangeschaft voor fietstochten heb ik nu ook het cachen ontdekt, leuk!!

Echter ik heb wel een paar vragen (deels vergelijkbaar met onderstaand):

- Wanneer ik via Mapsource een cache laadt (wandelkaart) vind ik 'm alleen terug onder 'zoeken' - 'waypoints'. Vraag is hoe ik die cache terugvind of kan laden in de map 'Geocache' van de Garmin.

- Bij het laden van een multicache zie ik slechts één waypoint terug, waar zijn de anderen gebleven?

Kortom; wellicht beginnersvragen waar de handleiding ook weinig over zegt.......

(die vind ik maar matig overigens als je voor het eerst 'zo'n ding' in je handen hebt)

Nou, ik hoor het hopelijk wel als iemand kan helpen......

vrg

Geplaatst
Hallo:

Ik ben een nieuwe 'cacher'. Daar waar ik mijn GPS (Garmin Vista Extra HCx) aanvankelijk alleen had aangeschaft voor fietstochten heb ik nu ook het cachen ontdekt, leuk!!

- Wanneer ik via Mapsource een cache laadt (wandelkaart) vind ik 'm alleen terug onder 'zoeken' - 'waypoints'. Vraag is hoe ik die cache terugvind of kan laden in de map 'Geocache' van de Garmin.

- Bij het laden van een multicache zie ik slechts één waypoint terug, waar zijn de anderen gebleven?

Kortom; wellicht beginnersvragen waar de handleiding ook weinig over zegt.......

(die vind ik maar matig overigens als je voor het eerst 'zo'n ding' in je handen hebt)

vrg

Welkom in de wereld van het geocachen!

Een paar antwoorden op je vragen:

- een cache vind je alleen terug via Zoeken - geocache als hij er met het juiste icoontje in staat (dit is een gesloten schatkistje). Waypoints met andere icoontjes vind je alleen door te zoeken via waypoints, daarna kun je nog sorteren op dichtsbijzijnd, naam of symbool.

- bij de vraag over de multicache is het mij niet helemaal duidelijk wat je hier bedoelt. Ofwel, je vindt maar 1 punt terug omdat je er ook maar 1 hebt ingeladen, ofwel je vindt er maar 1 terug omdat ze verschillende icoontjes hebben of namen die je niet direct herkent misschien? Graag de vraag iets verduidelijken...

Veel succes met het stoeien met de GPSr en het vinden van caches in het veld!

MamaEi.

Geplaatst

Oke, bedankt

Die multi-cache is me helder, ik was in de veronderstelling dat alles (complete cache) in een keer geladen zou worden.

Wat betreft die eerste vraag: is me niet helder. De cache wordt inderdaad met gesloten schatkistje geladen en staat dan dus alleen onder 'zoek' 'waypoints'. De map 'geocache' blijft leeg. Maakt het uberhaupt verschil trouwens in welke map hij terechtkomt wanneer je cache wilt zoeken?

Geplaatst
Oke, bedankt

Die multi-cache is me helder, ik was in de veronderstelling dat alles (complete cache) in een keer geladen zou worden.

Wat betreft die eerste vraag: is me niet helder. De cache wordt inderdaad met gesloten schatkistje geladen en staat dan dus alleen onder 'zoek' 'waypoints'. De map 'geocache' blijft leeg. Maakt het uberhaupt verschil trouwens in welke map hij terechtkomt wanneer je cache wilt zoeken?

Of een multicache met meerdere punten wordt ingeladen hangt af van hoe je hem inlaadt. Is het een multicache waarvan al meerdere punten gegeven zijn, dan zou het kunnen dat je de additional WPs ook mee inlaadt. Dit kan bijvoorbeeld door het via de gpx download optie in de listing te doen of door voor 'send to GPS' te kiezen. Je krijgt dan het punt wat bovenaan de listing staat en alle addtional WPs.

Wat betreft het gesloten schatkistje dat niet in je lijst voorkomt. Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom dit niet gebeurt:

Misschien is deze cache erg ver weg van het punt (waarvan je GPSr nu denkt) dat jij je bevindt? Dan toont hij hem niet als dichtsbijzijnd. Je kunt dan zoeken op naam of je map pointer verschuiven naar een punt dichterbij.

Op zich maakt het niet echt uit in welke lijst hij voorkomt om de cache te zoeken. Vanuit de waypoint lijst zul je er ook heen kunnen navigeren. Je mist dan alleen wat extra functionaliteit, zoals dat je op 'found' kunt klikken als je hem hebt gevonden en het doosje daardoor geopend wordt en in je kalender een markering verschijnt wanneer je die cache gevonden hebt en je meteen wordt doorverwezen naar de volgende dichtsbijzijnde cache.

Genoeg te ontdekken dus nog (ik leer ook bijna elke dag nog wel wat bij!)...

MamaEi.

Geplaatst

Oké maarre...........wat ik ook probeer die cache verschijnt niet in die map op de Garmin. Alleen onder waypoints vind ik 'm terug. Het mapje Geocache blijft leeg.

Geplaatst
Oké maarre...........wat ik ook probeer die cache verschijnt niet in die map op de Garmin. Alleen onder waypoints vind ik 'm terug. Het mapje Geocache blijft leeg.

In het geocache mapje zie je ze alleen als ze het gesloten kistje als icoon hebben meegekregen.

Geplaatst

In het geocache mapje zie je ze alleen als ze het gesloten kistje als icoon hebben meegekregen.

Ik haal ze hier van de kaart en dan staan ze met gesloten kistje. (ook in Mapsource)

Geplaatst
Op de kaarten zijn ze inderdaad wel te zien

Gebruik je wel de 'Send to GPS'?

Bij mij op de Vista HCx komt hij dan wel met kistje in de lijst bij Geocache te staan.

Op zich maakt het niet echt uit in welke lijst hij voorkomt om de cache te zoeken. Vanuit de waypoint lijst zul je er ook heen kunnen navigeren. Je mist dan alleen wat extra functionaliteit, zoals dat je op 'found' kunt klikken als je hem hebt gevonden en het doosje daardoor geopend wordt en in je kalender een markering verschijnt wanneer je die cache gevonden hebt en je meteen wordt doorverwezen naar de volgende dichtsbijzijnde cache.

Ik kan niet op found klikken of weet niet waar dat zit als je 'm hebt gevonden?

Geplaatst
Hallo:

vrg

Hoi

Ik hoop dat mijn reply goed terechtkomt...

Na het lezen over het niet kunnen vinden van geocaches onder het kopje geocaching denk ik dat het gesloten schatkistje dat aan waypoints is toegekend niet het symbool is dat voor geocaches is gedefinieerd onder 'setup geocaching' op de Etrex. Als hier een ander icoontje is ingesteld dan zullen waypoints datzelfde icoontje moeten hebben om als cache herkend te worden door de Etrex.

Groeten!

Geplaatst
Na het lezen over het niet kunnen vinden van geocaches onder het kopje geocaching denk ik dat het gesloten schatkistje dat aan waypoints is toegekend niet het symbool is dat voor geocaches is gedefinieerd onder 'setup geocaching' op de Etrex. Als hier een ander icoontje is ingesteld dan zullen waypoints datzelfde icoontje moeten hebben om als cache herkend te worden door de Etrex.

Bovenstaand is ook wat ik dacht. Hier kan ik nog het volgende aan toevoegen:

Als je in de Geocache map de caches wil zien moet deze ingesteld staan op "toon ongevonden caches". Door 1x het onderste knopje aan de linker zijkant van de Vista in te drukken kom je in het menu en kan je de instelling van wat er getoond moet worden wijzigigen. Succes!

Geplaatst

Bovenstaand is ook wat ik dacht. Hier kan ik nog het volgende aan toevoegen:

Als je in de Geocache map de caches wil zien moet deze ingesteld staan op "toon ongevonden caches". Door 1x het onderste knopje aan de linker zijkant van de Vista in te drukken kom je in het menu en kan je de instelling van wat er getoond moet worden wijzigigen. Succes!

Mensen bedankt voor de hulp. Het was inderdaad het probleem dat er niet dezelfde icoontjes gebruikt werden. Weer wat geleerd. Toch handig zo'n forum met behulpzame mensen!!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...