Botsballeke Geplaatst 10 april 2009 Geplaatst 10 april 2009 Onze huidige gps is onlangs, waarschijnlijk stuk gegaan, en als er een nieuwe gekocht moet worden, liever niet eigenlijk, dan gaat onze voorkeur uit naar een Oregon 300 of 400. Mijn eerste vraag is : zijn de meegeleverde kaarten op schaal 1/100.000 voldoende nauwkeurig om geocaches mee te vinden? Op onze huidige GpsMap60 CSx hebben we de topo kaarten van Nederland en België en daar zijn we erg tevreden over. Een tweede vraag: kan ik later, indien nodig, mijn topografische kaarten van een CD-rom overzetten op een Oregon, of moet ik daar "andere" topografische kaarten voor kopen die meteen op een SD-card staan? (ik heb zoiets gelezen in de specs van het toestel en in een aantal reviews, maar begrijp het niet helemaal) Groetjes en bedankt voor een reactie.
delta123 Geplaatst 10 april 2009 Geplaatst 10 april 2009 Ook met een GPS zonder een kaart kan je alle caches vinden. MET een kaart wordt het wel wat makkelijker om je route te plannen, je ziet immers alle (water)wegen en soms zelfs bospaadjes. De kaarten voor de 60 zijn dezelfde als voor de colorado/oregon. Eventueel wel een adapter nodig voor micro>normaal Een en ander is afhankelijk van hoeveel keys je hebt gekregen/verbruikt. Verder geen verstand van want ik doe dat anders... Koop anders een 400t met alle topografische kaarten erop en verkoop de 60 incl de topokaart
smeule Geplaatst 10 april 2009 Geplaatst 10 april 2009 Mijn eerste vraag is : zijn de meegeleverde kaarten op schaal 1/100.000 voldoende nauwkeurig om geocaches mee te vinden? Op onze huidige GpsMap60 CSx hebben we de topo kaarten van Nederland en België en daar zijn we erg tevreden over. Als je tevreden bent met je huidige TOPO-kaarten dan weet ik zeker dat je niet tevreden bent over de details op de kaart 1:100.000. Wij zijn het in ieder geval niet. Delta 123 geeft aan dat je ook zonder kaart een cache kan vinden. Maar wil je lekker wandelen en van te voren zien of er een watertje is of een boscomplex dan moet de de TOPO-kaarten nemen. Een tweede vraag: kan ik later, indien nodig, mijn topografische kaarten van een CD-rom overzetten op een Oregon, of moet ik daar "andere" topografische kaarten voor kopen die meteen op een SD-card staan? (ik heb zoiets gelezen in de specs van het toestel en in een aantal reviews, maar begrijp het niet helemaal) De meeste kaarten hebben een soort Simlock die gekoppeld is aan je GPS. Heb je TOPO NLD dan is die waarschijnlijk wel simlock vrij en kan je die op je nieuwe OR zetten. Heb je een City Navigator dan lukt dat niet. Die is gekoppeld aan je huidige GPS en wil je die zetten op je OR dan moet je een nieuwe unlock-code kopen. Ook voor TOPO-BRD of TOPO BE-LUX moet je een nieuwe code kopen. Je kan alles op een voorgeprogrammeerde Micro-SD kaart kopen maar je kan het er ook zelf op zetten. Op de interne harde schijf van de OR400T kan je ongeveer 1,5 GB extra aan kaarten kwijt. Daarna zet je de rest op een Micro-SD kaart. Voor de OR-300 kan je max 800 MB op de harde schijf zetten voordat je de Micro-SDkaart moet gebruiken. Ook kan je ervoor kiezen om de TOPO-kaart 1:100.000 van de OR400T af te halen en dan kan je bijna 4 GB aan kaarten op de harde schijf van de OR400T zetten. Als je meer wilt weten moet je maar een PB sturen.
team_heidehippers Geplaatst 10 april 2009 Geplaatst 10 april 2009 De kaarten zijn wel voldoende om een cache te vinden, maar bevatten aanzienlijk minder detail dan de topo kaarten die je nu gebruikt opde 60csx. Het komt regelmatig voor dat paadjes en slootjes niet op de bijgeleverde kaart staan die wel op de topo kaarten staan. Maar het handige van de 400T vindt ik, dat je altijd (althans in europa) een kaart hebt waar je je enigzins op kunt orienteren zonder dat je van elk land de topo moet kopen. Zo heb ik onlangs op doorreis door Duitsland de kaarten wel gewaardeerd bij het zoeken naar een cache langs de route. Maar van de landen waar je veel cached zou ik wel de topo kaarten installeren. zeker als je ze al in bezit hebt.
Aanbevolen berichten