Spring naar bijdragen

Kaarten In Een Magellan Meridian


toompiedoom

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben reeds een tijdje bezig met geocachen en dat heb ik met een PDA met tomtom erop gedaan, werkte prima.

Alleen als het slechter weer was kon ik er nooit op uit omdat de PDA raar deed tijdens regen, nu ben ik aan een magellan meridan gekomen.

Wat ik niet snap is hoe die kaarten in dat apparaat zitten, je moet toch de laatste versie hebben, hoe moet ik dit updaten?

In de handleiding kom ik er niet uit, en met google ook niet echt.

Ik moet toch een kaart in de gps laden en daarop de coordinaten aangeven die ik voor mijn cache nodig ben.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij hiermee kan helpen anders moet ik een mooiweertomtomcacher blijven!

 

Misschien hoort deze vraag hier helemaal niet thuis en kan iemand mij naar een juist forum leiden.

 

Groeten toompiedoom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Beste Toompiedoom,

 

 

Je hebt geen kaarten nodig voor je Meridian om te kunnen GC'en. Gewoon de "GOTO" knop een tijdje indrukken en je krijgt het "Mark" window te zien waar je de coordinaten van het Waypoint kan invullen. Na het invullen en saven kan middels het kort indrukken van de "GOTO" knop het waypoint selecteren waar je naar toe wil. Daarna het "To:" window met de kompasroos zoeken en je kan op weg.

 

Het is een misvatting dat je kaarten nodig hebt om te kunnen GC'en. Bij het begin van GC waren de GPSrs tamelijk beperkt en relatief duur. Monochroom, slechte gevoeligheid, geen (topo)kaarten maakten het plezier en uitdaging er niet minder om. Tegenwoordig is de GC'er uitermate verwend. Het lijkt wel of je niet meer meetelt zonder Colorado, Oregon of andere speeltjes.

 

Als je kaarten op je Magellan Meridian wil zetten dan zal je Mapsend streets Europe of Directroute Europe moeten hebben. Deze zijn inmiddels al wat gedateerd maar als ondersteuning nog prima. Het zijn geen Topo's!!

 

Let wel dat de Meridian vaak een overshoot van 25 meter kan laten zien op een WP. Hou daar dus rekening mee. De laatste 50 meter dus goed opletten. Verkenning van de omgeving is sowieso altijd beter dan domweg achter de GPSr aan te lopen. Dit klinkt misschien wat negatief maar de Meridian is altijd nog beter dan de Garmin GPS60.

 

Ik gebruik mijn Meridian Gold, aangeschaft eind 2003, nog steeds met plezier! Dus als je nog meer wil weten dan hoor ik het wel!

bewerkt door De Wolvjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi "de wolvjes"

 

duidelijk verhaal,

Ik was inderdaad helemaal overtuigd dat ik de laatste kaarten nodig was en anders niet kon zien waar t.o.v mijn positie de cache lag.

 

de omschakeling moest even plaats vinden bij mij omdat de tomtom manier mij duidelijk was en daar zocht ik op de kaart naar de coordinaten.

Met een hand gps heb ik geen ervaring.

Het softwarepakket mapsend europa heb ik er ook bij maar ik ga eerst eens op de manier proberen die jij me als tip gaf.

(De enige manier om het apparaat aan de PC te hangen is met een Com poort en die heeft m'n pc niet meer).

 

Ik ga het binnenkort gewoon proberen, het zal even moeten wennen en misschien ben ik zo om en bevalt dit beter.

Meestal ben ik op de mountainbike in groningen en omstreken, misschien tot ziens?

 

In elk geval bedankt voor de reactie,

 

Toompiedoom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een opmerking, er is een Magellan Meridian, waar directroute niet op werkt. Dit is de 'standaard' groene Magellan Meridian, niet de Gold of zo.

 

Verder klopt het. Kaarten heb je niet echt nodig. De kaarten voor de Meridian zijn geen topografische. Echter er is prima mee te cachen. Ik cache al 5 jaar met een Meridian Gold.

 

Edit: Na de bovenstaande berichten nu pas gelezen te hebben, sluit ik me volledig aan bij Wolvjes. Die overshoot heb ik trouwens niet altijd. Geeft je wel de mogelijk rond de cache even rustig te wachten tot evt. Muggles weg zijn. Vaak is de cacheplek echter al van meters afstand te herkennen.

 

En dan nog maar een edit: Bijkomend voordeel op een Magellan is dat de stand van de zon/maan en de positie van de cache wordt weergegeven in de kompas roos. Dus zelfs als je stil staat kun je zien waar de cache zich tov van je positie bevind. Mits je natuurlijk de zon en/of de maan kunt zien. En dat zonder elektronisch kompas.

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik ben er in elk geval klaar voor.

Ik heb de meridian platinum, en het kompas met de zon en maan ben ik al tegen gekomen, wist alleen niet dat de cache er ook zichtbaar in wordt.

Het weer was vandaag wel erg bar en heb ik geen zin om me helemaal zeikenat te laten regenen dus als het even redelijk weer is dan ga ik direct testen.

Ook de "overshoot" laat ik wel over me heen komen, jullie hebben gelijk meestal als je in de buurt komt van een cache-plek kun je wel een aardige gok doen waar ie ligt

 

Ook bedankt voor de respons

 

toompiedoom

bewerkt door toompiedoom
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik ben er in elk geval klaar voor.

Ik heb de meridian platinum, en het kompas met de zon en maan ben ik al tegen gekomen, wist alleen niet dat de cache er ook zichtbaar in wordt.

Het weer was vandaag wel erg bar en heb ik geen zin om me helemaal zeikenat te laten regenen dus als het even redelijk weer is dan ga ik direct testen.

Ook de "overshoot" laat ik wel over me heen komen, jullie hebben gelijk meestal als je in de buurt komt van een cache-plek kun je wel een aardige gok doen waar ie ligt

 

Ook bedankt voor de respons

 

toompiedoom

 

De Platinum heeft een electronisch 3 axis kompas. Dus na het ingeven van het coordinaat geeft deze gelijk de juiste richting aan. Je moet het kompas wel om de zoveel tijd een keertje calibreren. In het manual staat wel beschreven hoe je het moet doen. De Meridian kan ook best tegen een beetje regen. In water blijft deze ook nog drijven.

 

Mvg,

De Wolvjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...