coradesli Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 Ik ben bezig met een cache, en daarin moet ik positie formaat veranderen . Dit lukt me wel ,maar ik moet bijvoorbeeld het Noordcoordinaat in hddd mm mmm laten staan en ik moet het oost coordinaat veranderen in bijvoorbeeld Nederlands grid.Of andersom ,Beiden veranderen gaat wel ,maar hoe moet ik ze afzonderlijk van elkaar veranderen? Weet iemand hier een oplossing voor??????????? bij voorbaat dank
gpsgek Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 (bewerkt) Ik ben bezig met een cache, en daarin moet ik positie formaat veranderen .Dit lukt me wel ,maar ik moet bijvoorbeeld het Noordcoordinaat in hddd mm mmm laten staan en ik moet het oost coordinaat veranderen in bijvoorbeeld Nederlands grid.Of andersom ,Beiden veranderen gaat wel ,maar hoe moet ik ze afzonderlijk van elkaar veranderen? Weet iemand hier een oplossing voor??????????? bij voorbaat dank Ghehehe... Die heb ik ook een keer gedaan . Leuke cache! Overigens, de oplossing hiervoor zul je op het forum niet krijgen. Dat is juist de puzzel, het vinden van de oplossing... Hmmm, nu wordt het filosofisch 29 januari 2009 bewerkt door gpsgek
smeule Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 Je voert het goede noord coordinaat in, vervolgens zet je het om in Dutch Grid en verander je het oost coordinaat. Suc6
gpsgek Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 Je voert het goede noord coordinaat in, vervolgens zet je het om in Dutch Grid en verander je het oost coordinaat. Suc6 Wedden dat er dan niets van klopt.
Team CasCo Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 (bewerkt) Je voert het goede noord coordinaat in, vervolgens zet je het om in Dutch Grid en verander je het oost coordinaat. Suc6 Dat wou ik dus ook net zeggen. 29 januari 2009 bewerkt door Team CasCo
gpsgek Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 Je voert het goede noord coordinaat in, vervolgens zet je het om in Dutch Grid en verander je het oost coordinaat. Suc6 Dat wou ik dus ook net zeggen. Mensen... De aarde is een bolletje (WGS84 ook), en RD is zo plat als plat....
Lepman Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 Is WGS-84 niet plat? Als ik WGS-84 op een kaart zie lopen de lijnen naar het geografisch noorden. Is dat bij RD anders?
gpsgek Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 (bewerkt) Is WGS-84 niet plat?Als ik WGS-84 op een kaart zie lopen de lijnen naar het geografisch noorden. Is dat bij RD anders? "Lokaal" kan het wel plat benaderd worden, maar in het echie is het dat niet...: http://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System RD is wel een plat grid wat op een bepaalde plek op de bol (ellipsoide) gelegd is. Daarvoor wordt de Bessel-ellipsoide vaak gebruikt, een broertje van WGS84. Daarom hangt het erg van de plaats in Nederland af of de methode van Smeule wel nauwkeurig genoeg werkt, en van het verschil tussen het "initieel" gekozen punt, en het eindpunt. Ach, je kunt het proberen, je komt een eind in de richting, maar de methode verdiend geen schoonheidsprijs 29 januari 2009 bewerkt door gpsgek
Lein Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 Ik hoop toch niet dat hier het antwoord gegeven gaat worden?! Het is onderdeel van een zekere cache en dus een spoiler!
smeule Geplaatst 29 januari 2009 Geplaatst 29 januari 2009 Is WGS-84 niet plat?Als ik WGS-84 op een kaart zie lopen de lijnen naar het geografisch noorden. Is dat bij RD anders? "Lokaal" kan het wel plat benaderd worden, maar in het echie is het dat niet...: http://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System RD is wel een plat grid wat op een bepaalde plek op de bol (ellipsoide) gelegd is. Daarvoor wordt de Bessel-ellipsoide vaak gebruikt, een broertje van WGS84. Daarom hangt het erg van de plaats in Nederland af of de methode van Smeule wel nauwkeurig genoeg werkt, en van het verschil tussen het "initieel" gekozen punt, en het eindpunt. Ach, je kunt het proberen, je komt een eind in de richting, maar de methode verdiend geen schoonheidsprijs Dat ben ik met je eens maar ik denk dat het voor een cache in NLD prima bruikbaar is.
coradesli Geplaatst 30 januari 2009 Auteur Geplaatst 30 januari 2009 Ik hoop toch niet dat hier het antwoord gegeven gaat worden?! Het is onderdeel van een zekere cache en dus een spoiler! Het is niet de bedoeling om een hint te vragen voor de cache,dus ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt. Het is het probleem met mijn collorado. Ik kan namelijk wel veranderen maar ik kan niet alleen het noorden selecteren om te veranderen, want bij "wijzig locatie "veranderd hij namelijk ook het oost coordinaat. Ik heb ook eenVenture CX en daar kan ik het noord of het oost coordinaat apart selecteren om te veranderen . Begrijp me dus goed ......Ik heb niet de bedoeling om iets over de cache te weten te komen ,maar het gaat me alleen maar om de BEDIENING van de Collorado.
gpsgek Geplaatst 31 januari 2009 Geplaatst 31 januari 2009 Ik hoop toch niet dat hier het antwoord gegeven gaat worden?! Het is onderdeel van een zekere cache en dus een spoiler! Ik zeg niks...
superboppe Geplaatst 24 augustus 2009 Geplaatst 24 augustus 2009 Even rekenen (zonder een hint voor een of andere cache te geven) levert op dat in de hoeken van het RD grid het ware noorden tot 1.8 graden kan afwijken van het de RD-Y lijnen, die met gelijke RD-X waardes. Het ware noorden wijst aan de randen een stukje naar 'binnen', vanuit Nederland gezien. Ik kwam een soorgelijk probleem deze week bij een cache tegen, en vroeg me al af of dit een 'geldige' notatie was. Het maakt op kleine afstanden niet zo veel uit, maar kan in de hoeken van het land tot zo'n 30 meter afwijking oplopen, op een km afstand. Op de meridiaan door Amersfoort maakt het dan weer niets uit. Er is wel een trucje voor te verzinnen....
Aanbevolen berichten