GeoTeeth Geplaatst 5 oktober 2003 Auteur Geplaatst 5 oktober 2003 Wat een vraag van een NewBee al niet kan losmaken. Van een vergelijkend warenonderzoek tussen een Sportrak vs E-trex (met dank) tot een persoon die hoogst persoonlijk vanuit zijn ligfiets met een luchtbuks een satelliet neerhaalt. En een kruimeldief die daarna alles weer opruimt. Wat EPE weet ik nog steeds wat je ermee kan? Maar kan je de Kalman filter zelf nog software matig modificeren? Dus aanpassen aan je verplaatsingsnelheid.? Volgens mij wordt Kalman ook gebruikt om data acquisitie te verbeteren bij meet instrumenten door het gemiddelde te nemen vam meerdere metingen. Ruisonderdrukking volgens mij dus. Al met al is mijn keuze nog niet bepaald tot aanschaf van een bepaald type GPS maar ondanks dat vindt ik het wel lollig wat een vraag al losmaakt bij de echte gebruikers. Ga zo door!! groet, GeoTeeth
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 oktober 2003 Geplaatst 5 oktober 2003 Zo af en toe lees ik iets; er gaat een balletje rollen, een lampje branden, een belletje rinkelen, ik zet mijn tanden erin en klim op mijn praatstoel. De EPE aanduiding geeft aan of je je GPS mag geloven of niet en in welke mate een beetje. Een EPE van 25 meter: vergeet het maar; een EPE van 8 meter: prima. In het laatste geval heb je een grote kans (hoe groot? onbekend) dat je gezochte punt binnen een cirkel met een straal van 8 meter zit. Een Kalman filter kan je niet zelf via software anders instellen. Dat is nogal ingewikkeld. Doe maar eens een Google naar 'Kalman filter' en val niet van je stoel Wel heb ik ooit eens gehoord dat een GPS na een firmware update (zo heet dat: nieuwe software in een niet-computer achtig apparaat zetten) ander gedrag vertoonde, dus dat ze iets aan de Kalman instellingen veranderd hadden. En ja, Kalman filters duiken op vele (en vaak onverwachtte) plekken op. Ruisonderdrukking is iets wat die ook kan, vandaar dus dat het 'gevoeliger antenne' effect te danken kan zijn aan het filter. En mijn patriottisch advies is: neem een GPS12. Een heel oud ontwerp maar zo goed (o.a. plons-bestendig) dat ze nog steeds gemaakt worden! Tweedehandsjes: hummmmmm....
gimli Geplaatst 5 oktober 2003 Geplaatst 5 oktober 2003 plonsbestendig is inderdaad ook geheel en al niet verkeerd :-) ik ben erg blij dat ook mijn gpsmap76s plonsbestendig is... groets, Michiel
Lex Geplaatst 5 oktober 2003 Geplaatst 5 oktober 2003 De EPE aanduiding geeft aan of je je GPS mag geloven of niet en in welke mate een beetje. Een EPE van 25 meter: vergeet het maar; een EPE van 8 meter: prima. In het laatste geval heb je een grote kans (hoe groot? onbekend) dat je gezochte punt binnen een cirkel met een straal van 8 meter zit. De fabrikanten zijn hier inderdaad niet duidelijk over. Maar je kunt er toch wel iets over zeggen. Je kunt er van uit gaan dat de afwijkingen normaal verdeeld zijn. En de EPE zou de geschatte standaardafwijking kunnen zijn. Ik heb wel eens series metingen verricht aan een Garmin GPS III en aan een GPS V. De uitkomsten waren niet met deze veronderstellingen in strijd, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor alle GPSsen geldt. Onder bovenstaande aannames geldt: Bij een EPE van 8 meter is de kans dat het gezochte punt binnen een cirkel met een een straal van 8 m ligt 68%. En de kans dat hij binnen een cirkel met een straal van 16 m ligt is 95%. ++ Lex ++
cvcaelen Geplaatst 6 oktober 2003 Geplaatst 6 oktober 2003 Ik wil geen verwarring stichten, maar hier toch enkele observaties van mijn SporTrak Map(firmware 4.06) *gisteren tijdens het lopen van een cache: EPE 2 meter *woensdag 1/10 : EPE 120 meter (!!!!!!!!!!!!!!!!!) in een stadje , tussen de huizen.Bij thuiskomst de track geprojecteerd in Ozie, op een gecallibreerde stafkaart en wat merk ik?Dat de track loopt exakt op de weg die ik gevolgd heb , enkel de bochten zijn wat afgesneden *29/09 : rustig aan het rijden , plots geen "fix" meer.Terug, tussen huizen in een dorpje.Satelietscherm opgezet en : geen enkele sateliet te zien , niks, nada . Verder gereden tot ik een open vlakte had , en na ong. een halve minuut terug 6 satelieten op het scherm. rare fenomenen zou ik zo zeggen. PS:Prof , na Uw uitleg krijgt het spreekwoord "de mist ingaan" wel een heel andere betekenis Christiaan
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 7 oktober 2003 Geplaatst 7 oktober 2003 [...]rare fenomenen zou ik zo zeggen. [...] Ik kan nog sterker vertellen ik fietste op een landweg keurig netjes rechtshoudend in het tractorspoor (geen bomen langs de weg). De EPE was zo'n 9 meter volgens mijn GPS12. Drie uur later reed ik dezelfde weg terug, nu dus in het andere karrespoor. En op de kaart loopt mijn track (mijn waypoints eigenlijk) precies op de weg en wonder boven wonder: er zit steeds 1 pixel afstand tussen de komende en de gaande track (en 1 pixel is in dit verband 2,5 meter, de afstand tussen de tractorsporen! ) Later op die dag reed ik door een binnenstad vol nauwe straatjes en hoge gebouwen. Toen zag dat ik als sinterklaas was geweest: zonder moeite heb ik over daken gefietst. En ook een beetje JC : ik heb gefietst over water.
Kruimeldief Geplaatst 8 oktober 2003 Geplaatst 8 oktober 2003 Later op die dag reed ik door een binnenstad vol nauwe straatjes en hoge gebouwen. Toen zag dat ik als sinterklaas was geweest: zonder moeite heb ik over daken gefietst. En ook een beetje JC : ik heb gefietst over water. Dat probleem heb ik vroeger ook vaak genoeg meegemaakt prof. Sinds de drooglegging is mijn mijn GPS een geweldig stuk stabieler. Jij fietste als JC over het water? Ik dacht dat ik JC was... Zelfs handoplegging werkte. Wil ik er wel eerlijk bij vermelden dat de handopleggingen alleen maar werkte bij diegene die er nog erger aan toe waren als ik. Voordat ik hier straks rijen met bussen voor de deur krijg en ik net als Jomanda een half jaar mijn snater moet houden. GRTZ Kruimeldief Wie zei ook weer dat alcohol slecht is voor het geheugen ?
Kruimeldief Geplaatst 9 oktober 2003 Geplaatst 9 oktober 2003 wat moet je nou met zo'n man ........... Hehehehe, Koos, gewoon accepteren of negeren. GRTZ Kruimeldief (afschieten kan altijd nog, vooraleerst dreigt er geen gevaar)
Aanbevolen berichten