Spring naar bijdragen

Vaste afwijking


Bytheway

Aanbevolen berichten

Mijn vraag is als volgt:

 

Is een afwijking op een GPS constant? De laatste paar dagen heb ik een zeer slecht ontvangst op mijn Etrex Camo. In de bebouwde kom ongeveer 40m en buiten de bebouwde kom 8m. Met name buiten de bebouwde kom is dat nog geen probleem. Het zal waarschijnlijk aan de tijd en sattelietposities liggen.

 

Maar wat opvalt is dat als ik mijn tracks in Ozie download de afwijking constant blijft. Dus: Wij fietsen op een (voor 1Km) rechte weg en de track in Ozie loopt ook parallel met de weg, maar alleen 40m aan de linkerkant van de echte weg.

 

Het is geen datum probleem, want als de afwijking minder wordt komt de track uiteindelijk precies op de juiste weg terecht.

 

Misschien een domme vraag, maar dit is de eerste keer dat ik dit constateer. Maar het verbaasde me omdat als je bij het cachen een slecht ontvangst hebt (in een bos etc.) de pijl alle kanten uit gaat wijzen. En daar zit absoluut geen constante factor in.

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je dient twee dingen te onderscheiden: plaatsmiswijzing en richtingsmiswijzing.

 

Een kilometer fietsen duurt een minuut of drie. In zo'n kort tijdsbestek zal de plaatsmiswijzing vaak ongeveer hetzelfde blijven. Vandaar de track parallel aan de weg. Als je een kwartiertje later hetzelfde traject zou afleggen zou de track best aan de andere kant van de weg kunnen liggen. Trouwens, als de track precies op de weg valt kan er nog steeds een grote afwijking zijn in de richting van de weg.

De snelheid waarmee de miswijzing verandert kan je het eenvoudigste zien door je GPS stil te houden en te kijken hoe de positie over het beeld zwalkt.

 

Ook als de verandering van de plaatsmiswijzing heel gering is kan de richtingsmiswijzing heel groot zijn. Een decimeter naar voren, opzij en naar achteren betekent bijna niets op de kaart, maar laat de richtingspijl alle kanten opzwaaien.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je dient twee dingen te onderscheiden: plaatsmiswijzing en richtingsmiswijzing.

 

......

 

Ook als de verandering van de plaatsmiswijzing heel gering is kan de richtingsmiswijzing heel groot zijn. Een decimeter naar voren, opzij en naar achteren betekent bijna niets op de kaart, maar laat de richtingspijl alle kanten opzwaaien.

 

++ Lex ++

Lex,

 

Ik ken het verschijnsel, maar snap 't niet helemaal. Waarom is die richtings info zo gevoelig ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom is die richtings info zo gevoelig ???

Het zit hem er in dat de richtingsaanwijzing in wezen het verschil is tussen de berekende kaartrichting en de geconstateerde bewegingsrichting van de GPS.

De berekende kaartrichting is, zolang de afstand tussen GPS en doel minstens enkele malen groter is dan de plaatsmiswijzing, (vrijwel) correct.

 

Het probleem zit hem dus voornamelijk in de geconstateerde bewegingsrichting. Zolang je je met redelijke snelheid voortbeweegt zal ook die (vrijwel) kloppen, maar zodra je je al zoekend langzaam voortbeweegt of, nog erger, stilstaat, heb je de poppen (pijlaanwijzer) aan het dansen.

 

Ik zal proberen het aan de hand van een voorbeeld te verduidelijken:

Als je GPS stilstaat maar de positiemiswijzing 1 dm in noordelijke richting toeneemt, veronderstelt de GPS dat hij 1 dm naar het noorden is opgeschoven, bewegingsrichting is dus noord. Als de positiemiswijzing weer terug zou gaan naar de oude waarde, wat natuurlijk makkelijk kan, dan constateert de GPS een beweging in zuidelijke richting. De berekende kaartrichting verandert nauwelijks, we spreken hier over verschillen van 1 dm in de eigen positie, maar doordat de bewegingsrichting 180° omgedraaid is is het verschil tussen kaartrichting en bewegingsrichting 180° veranderd, zodat de pijl finaal de andere kant uit wijst.

 

De positiemiswijzing kan natuurlijk in elke willekeurige richting veranderen, zodat de pijl ook alle richtingen kan opgaan.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus: De GPS meet je beweging en je bewegingssnelheid en houdt die (bij slechte sattelietontvangst) aan. Ondertussen kan hij wel een plaatsbepaalings-afwijking hebben. Dat resulteert dan in een rechte lijn die parallel loopt aan jou beweging. Je kunt dus eigenlijk nooit weten of je route in Ozie juist is, want ook al loopt de lijn in Ozie precies op de juiste weg, de plaatsbepalings-afwijking kan bijvoorbeeld ook 40 meter recht voor je op de weg liggen........ En dat is dus de kant waar jij naar toe gaat.

 

Maar dan nog wat anders: De track komt langzaam wel op de juiste positie terecht ten opzicht van de kaart. Hoe verklaar je dat dan? Als je in één keer van 40m naar >5m nauwkeurigheid gaat zou je verwachten dat je een hoek in de track zou moeten zien. En die heb ik niet gezien.

 

Bytheway

 

ps. Mijn Merdian Platinum is trouwens net binnen :beerchug: Ik ben heel benieuwd naar alle mogelijkheden van dit apparaat. Heeft me in het totaal inclusief inklaringskosten, BTW en invoerrechten €310,-- gekost :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus: De GPS meet je beweging en je bewegingssnelheid en houdt die (bij slechte sattelietontvangst) aan. Ondertussen kan hij wel een plaatsbepaalings-afwijking hebben.
Ook in de bewegingsmeting kan natuurlijk een fout zitten.

Die bewegingsmeting is trouwens een gecompliceerde zaak doordat er in principe twee mogelijkheden zijn: directe meting via het doppler-effect en kijken hoe gemeten posities in kort tijdsbestek veranderen. Welke methode een bepaalde ontvanger gebruikt, of misschien ook wel een combinatie van beide, is het geheim van de smid.

Je moet je trouwens wel realiseren dat plaats en snelheid bepaald worden t.o.v. de satellieten, zodat stilstand op aarde een gemeten snelheid van duizenden km/h betekent. Daar wordt dan de snelheid van het aardoppervlak vanaf getrokken, en als het verschil net nul is geeft hij stilstand aan.

 

Maar dan nog wat anders: De track komt langzaam wel op de juiste positie terecht ten opzicht van de kaart. Hoe verklaar je dat dan? Als je in één keer van 40m naar >5m nauwkeurigheid gaat zou je verwachten dat je een hoek in de track zou moeten zien. En die heb ik niet gezien.
Ik wel! De door jou verwachte sprongen heb ik vaak gezien, ook resulterend in een geregistreerde snelheid van honderden km/h. Maar die sprongen zijn er inderdaad niet altijd. En je moet er ook aan denken dat de aangegeven fout de verwachte fout is, niet de werkelijke fout. Bij een aangeduide fout van 40 m zou de werkelijke fout best wel eens 2 m kunnen zijn, en omgekeerd bij een aangeduide fout van 5 m kan hij in werkelijkheid best 10 m zijn. Alleen is de kans dat het zo is niet zo groot. Een afname van de verwachte fout betekent dus niet altijd een afname van de werkelijke miswijzing.

Verder heeft de GPS nog een dempingsfunctie zodat een plotselinge verandering in de gemeten positie vertraagd wordt weergegeven.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...