Spring naar bijdragen

Waypoints beheren - Van website naar mapsource, oud en nieuw


winfred

Aanbevolen berichten

Hai,

 

Hoe kan ik op een simpele manier mijn waypoints beheren?

 

Ik hou in MapSource mijn Geocaching waypoints bij,

geef aan welke ik al bezocht heb, voeg de multicache waypoints toe etc.

Maar: er komen nieuwe caches bij, bestaande zouden verplaatst kunnen worden of zelfs verwijderd worden.

 

Dus: ik wil regelmatig de nieuwe Geocache lijst van waypoints binnenhalen en mergen met mijn lijst.

 

Dit levert bij mij vragen / problemen:

 

- hoe kan ik alle Nederlandse Geocache waypoints in 1x binnenhalen?

 (het liefst meteen Mapsource, maar EasyGPS->GeoBuddy->Mapsource is ook goed)

 

- hoe kan ik bestaande (aangepaste) data mergen met nieuwe data?

 Ik ben bang dat het antwoord is: met de hand, stuk voor stuk, maar misschien zijn er andere mogelijkheden.

 

Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

 

-Winfred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kopiëren en plakken....

 

Lijst (voor het gemak even lijst-1 genoemd) via EasyGPS->GeoBuddy->Mapsource binnenhalen. Ik beschouw deze lijst als goed.

Het is met Mapsource mogelijk om het twee keer op te starten. Je kan op deze manier dus wisselen tussen twee Mapsource bestanden.

Op de schijf heb ik nog een "oude" cache-lijst te staan (lijst 2) inclusief de extra punten voor bijvoorbeeld een multi-cache.

Stap 1: Ga naar lijst 1, selecteer via ctrl-A alle waypoints en kopieer deze naar het klembord (via ctrl-C)

Stap 2: Ga naar lijst 2, plak (ctrl-V) de waypoints van het klembord.

Stap 3: Mapsource zal vervolgens vragen of waypoints met dezelfde naam overschreven moeten worden, kies hier voor Yes, all.

 

Zo heb je alle waypoints weer in Mapsource.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Winfred,

 

Ik doe precies hetzelfde, maar ik wil je vast waarschuwen dat het hééél veel tijd in beslag neemt. Ik had het zelfde probleem, totdat ik de plaatsingsdatum in het veld "discription" ben gaan zetten. Ik begin met het jaar, daarna de maand (altijd met 2 cijfers anders klopt de volgorde niet) en daarna de dag (eveneens altijd met 2 cijfers). Als laatste geef ik een code in letters wat voor een cache het betreft. Je kunt nu de rij gewoon sorteren, zowel oplopend als aflopend. Hiermee kan je nu zien welke je mist in de lijst op geocaching.com.

 

Let wel er zit nog een maar aan vast: Als de coördinaten worden gewijzigd of iets dergelijks zie je dat helaas niet op die lijst en kan je behoorlijk de bietenbrug op gaan (ervaring).

 

Ik zou daarom graag willen dat de [i:post_uid0]revisie-datum[/i:post_uid0] wordt aangegeven in de betreffende lijst, wanneer een cacheiegenaar de inhoud van de tekst heft gewijzigd en/of er iets aan toe heeft gevoegd dat belangrijk is voor het hunten. Ik ben alleen bang dat dat niet zal gaan.  :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou daarom graag willen dat de revisie-datum wordt aangegeven in de betreffende lijst, wanneer een cacheiegenaar de inhoud van de tekst heft gewijzigd en/of er iets aan toe heeft gevoegd dat belangrijk is voor het hunten.

 

Dit levert het probleem op dat je elke dag zo ongeveer nwe caches ziet in de lijst en op de .nl pagina die helemaal niet nw zijn....en dus ook een hoop "vervuiling".

Als je echt wezenlijk je cache veranderd hebt is het wel zinvol om een nwe datum te plakken maar een kleine wijziging hoeft voor mij zeker niet.

 

Voor mij werkt beheren van mijn waypoints op de volgende manier het makkelijkst....(eigenlijk dus gewoon de database van geocaching.com laten beheren)

 

 

[*]Inloggen op Geocaching.com (je kunt nu zien wat je wel en niet gedaan hebt.

 

[*]Naar de Nederlandse lijst gaan (...hier dus...)

 

[*]Alles wat je nog niet gedaan hebt (bovenste gedeelte van de lijst op elke pagina) aanvinken

 

[*]Downen naar easy

 

[*]Ombouwen naar ozi

 

[*]Overzichtskaart Top 25 erachter (...deze dus...(inclusief ijkbestand)...)

 

[*]En ik zie direct waar wat en waarom ik heen wil

 

[*]Meer detail....de betreffende top25 kaart laden en goan...

 

 

[*]Route plannen....mapsource of autoroute2000 gebruiken (zelfde als beneluxkaart maar dan versie eerder)

 

Het kost wel een korte tijd maar in 15 minuten heb ik route uitgezet en caches uitgezocht om een dagje te kunnen gaan cachen en ik heb altijd up 2 date info....

 

Hopelijk helpt dit een beetje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit levert het probleem op dat je elke dag zo ongeveer nwe caches ziet in de lijst en op de .nl pagina die helemaal niet nw zijn....en dus ook een hoop "vervuiling".

Als je echt wezenlijk je cache veranderd hebt is het wel zinvol om een nwe datum te plakken maar een kleine wijziging hoeft voor mij zeker niet.

 

Ik bedoelde ook eigenlijk niet dat telkens de plaatsingsdatum moet worden veranderd, maar een extra datum die aangeeft dat er t.a.v. de inhoud van het te hunten gedeelte iets is aangepast, zoals een correctie van waypoints, tijdelijk buiten gebruik of iets dergelijks. Het zou b.v. ook met een revisie-nummer kunnen. Het gaat dus alleen om zaken die zijn gewijzigd door de cache eigenaar, naar aanleiding van ......

Dit geldt niet voor logjes of zo.

 

Ik ben het met je eens dat wanneer de cache totaal wordt gewijzigd, deze een nieuwe plaatsingsdatum dient te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Medekesjers,

 

Ik was net bezig om voor mezelf weer ens alle Nederlandse geocaches van dit moment te verzamelen in een OZI waypoint bestand, en net voordat ik mijn 'gevonden' caches ging markeren bedacht ik dat ik het bestand eerst nog hier zou kunnen posten zodat jullie er ook gebruik van kunnen maken. Ik zie geen mogelijkheid om dat bestand hier in het forum achter te laten, ik heb het op deze url geplaatst:

http://www.coolen.dds.nl/geocache/

 

 

Een paar opmerkingen over het bestand:

* Dankzij de EasyGPS-->GeoBuddy-->Ozi methode hebben de waypoints een naam in de vorm van GC1234, en een description waar de echte naam en maker in staan.

* Om mij onbekende reden hebben enkele waypoints een afwijkend symbool (kan iemand dit verklaren?). Ik niets met de symbolen gedaan omdat OZI de geocaching-symbolen niet ondersteunt.

* De geocaches die volgens mij niet op de aangegeven locatie liggen (bijvoorbeeld hitch-hikers en 'FLITS' ) heb ik rood gemaakt.

* GC1965 (ook een hitch-hiker) staat er niet bij omdat het coordinaat nul komma nul is. De lijst bevat dus 175 geocaches in Nederland per 23-4-2002

 

Louis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Vandaag kwam ik het antwoord tegen van Robert Lamers op een vraag van Ram van Dijk in de Yahoo group gps_nl

Hoe kan je vanuit Mapsource 4.xx een complete route printen?

Het antwoord zit in een citaat van Joe Mehaffey die trouwens een uitmuntende Engelstalige site heeft over GPS en wat daaromheen hangt:

http://joe.mehaffey.com/

Maar hier is dan het antwoord (en letop die vermelding van 'onze' Garmin GPS Shop):

 

#####

How can I print out my Garmin MapSource Route details once MapSource

generates a route?

The fine people at The Garmin GPS Shop/Netherlands have produced a

program to decode your Garmin MapSource routes into readable text.  The

procedure is:

1) Generate a route anyway you want inside MapSource.

2) Save this route file as a *.mps file to your hard drive.

3) eMail this *.mps file as an attachment to:

toecompst.  (Note: do not zip or compress the

*.mps file.)

4) A minute  later, you should receive a  file similar to that below

which you can print and use as an assist on your trip.

 

Too bad Garmin does not have this feature built into MapSource.  It is a

needed feature.

 

Thanks to Garmin GPS Shop/Netherlands for designing this program and for

allowing us to make it available to everyone.

 

Joe Mehaffey

#####

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...