Bzzzprik Geplaatst 7 oktober 2008 Geplaatst 7 oktober 2008 Sinds enige tijd heb ik een Etrex Legend HCx. Een geweldig apparaat met hoge nauwkeurigheid. Topo Nederland is geinstalleerd. Ik loop de laatste tijd echter steeds tegen een zelfde probleem aan als het gaat om het maken van routes. Ik stel een route samen uit een aantal waypoints, volgens mij zoals het hoort. Als ik vervolgens de route laat berekenen stuurt de Legend me steevast eerst naar een snelweg. Zelfs al ligt het eerste punt op de route 1,3 km van me vandaan en de snelweg 18km! Ik heb geprobeerd om zelfs de instellingen op 'fietser' te zetten of 'vermijd snelwegen' of het type van de routering aan te passen (beste, kortste, snelste berekening)maar hij blijft dat doen. Ik vermoed dat ik iets verkeerds doe maar weet niet wat. Iemand een idee? Of dezelfde ervaringen? Of nog liever; een oplossing?! Bzzzprik
Jeebeevee Geplaatst 8 oktober 2008 Geplaatst 8 oktober 2008 Ik heb ook deze GPS, al gebruik ik de route functie niet vaak, meestal als ik hem maak dan doe ik dat in Mapsource en upload dan de waypionts en de route naar de GPS, en dan heb ik dat probleem niet. mijn ervaring met de citynavigator kaart is wel dat hij eigenlijk altijd via de doorgaande wegen wil (snelwegen) en dat als je een cache hebt bij het water dat hij je regelmatig aan de verkeerde kant van het water wil hebben.
Pentagram Geplaatst 8 oktober 2008 Geplaatst 8 oktober 2008 Volgens mij moet je je route laten berekenen op de gewone kaarten en daarna pas overschakelen op je topokaarten. Onze ervaring is namelijk dat van de routes die je laat berekenen vanuit de topokaarten niets klopt inderdaad. Daar zal vast wel een technische verklaring voor zijn, maar de ervaring heeft gewoon geleerd dat routes dus niet vanuit de topo gemaakt moeten worden. Spirit
wirholt Geplaatst 8 oktober 2008 Geplaatst 8 oktober 2008 (bewerkt) Sinds enige tijd heb ik een Etrex Legend HCx. Een geweldig apparaat met hoge nauwkeurigheid. Topo Nederland is geinstalleerd. Ik loop de laatste tijd echter steeds tegen een zelfde probleem aan als het gaat om het maken van routes. Ik stel een route samen uit een aantal waypoints, volgens mij zoals het hoort. Als ik vervolgens de route laat berekenen stuurt de Legend me steevast eerst naar een snelweg. Zelfs al ligt het eerste punt op de route 1,3 km van me vandaan en de snelweg 18km! Ik heb geprobeerd om zelfs de instellingen op 'fietser' te zetten of 'vermijd snelwegen' of het type van de routering aan te passen (beste, kortste, snelste berekening)maar hij blijft dat doen. Ik vermoed dat ik iets verkeerds doe maar weet niet wat. Iemand een idee? Of dezelfde ervaringen? Of nog liever; een oplossing?! Ik heb begrepen dat de Topo kaart geen routeerbare informatie heeft. Als je je GPS dan toch de route laat berekenen, zal hij de basiskaart uit de firmware gebruiken, die inderdaad alleen hoofdwegen kent. (Je kunt ook in je GPS de basiskaart uitschakelen en alleen de Topo kaart gebruiken. Waarschijnlijk kun je dan helemaal geen routes via wegen meer berekenen. Het is een check om te zien of mijn theorie klopt.) De enige echte oplossing is een routeerbare kaart in je GPS stoppen. 8 oktober 2008 bewerkt door wirholt
ben Geplaatst 25 oktober 2008 Geplaatst 25 oktober 2008 Of nog liever; een oplossing? Het is de basiskaart die je nekt. Deze kaart is routeerbaar maar kent alleen maar snelwegen. Wil je een route volgen op een niet routeerbare kaart dan moet je 'Niet volgens wegen' selecteren bij het berekenen van de route. Let op dat je bij de instelling van routering aangeven hebt dat je hierom wordt gevraagd. De Topo kaart is niet routeerbaar. Beter is dan de routeerbare fietskaart aan te schaffen of Garmins City Navigator. Maar deze laatste is duur en niet echt geschikt voor de Legend. Ben
Husky Geplaatst 4 november 2008 Geplaatst 4 november 2008 Ben, V.w.b. Topo-kaarten, routering is alleen mogelijk in vogelvlucht en pas handig wanneer je off-road gaat. Aan de andere kant maakt het het rechtlijnig navigeren wel extra spannend... Ik heb een half jaar geleden de Legend HCx gekocht en maak gebruik van Topo NL èn CN Europe v8. Navigeren gaat perfect en redelijk snel (overigens heb ik altijd Noord bóven ingesteld en Topo NL verborgen zodat de schermopbouw weinig van de processor vergt). René
Aanbevolen berichten