Nemelis Geplaatst 29 september 2008 Geplaatst 29 september 2008 Dag, Ik ben aan het puzelen om GC116QX (MCMXCaD) van Kleine Welp te ontrafelen. Ik weet dat ik een enigma-achtige decode moet hebben die aan de hand van een bepaalde trigram (die je in de cache-text kunt vinden en die ik dus ook al gevonden heb) de beschrijving kan ontrafelen. Echter alle software die ik tot nu toe op het internet heb gevonden (b.v. EnigmaSimulator en Crypto) zorgt er voor dat er na decoderen nog steeds garbled text staat. (Bij Crypto krijg ik gewoonweg niet de juiste trigram in de software. Dat programmaatje maakt gebruikt van een aantal default trigrams en EnigmaSimulator is te complex (kun je teveel aan wijzigen) ) Weet iemand waar je decodeer-software kunt downloaden waar je wel zelf simpel een trigram en de gecodeerde tekst kunt opgeven? Alvast bedankt.
silkwood Geplaatst 29 september 2008 Geplaatst 29 september 2008 Volgens mij moet het zonder software ook best lukken. Overigens is het niet de bedoeling om op het forum het oplossen van een specifieke cache te bespreken.
Nemelis Geplaatst 29 september 2008 Auteur Geplaatst 29 september 2008 (bewerkt) Volgens mij moet het zonder software ook best lukken.Overigens is het niet de bedoeling om op het forum het oplossen van een specifieke cache te bespreken. Het is ook niet mijn bedoeling om de oplossing te geven, maar meer om een tool (a la GCTool, maar dan voor cryptology) te vinden waarmee je met de juiste invoer de juiste oplossing krijgt. (Juiste invoer e.d. ga ik hier dus niet bespreken). En wat betreft zonder software.... ik zal dan wel in de verkeerde richting hebben lopen zoeken, maar na een half uur heb ik dat dus opgegeven en ben ik eens op het internet gaan zoeken naar een tool. 29 september 2008 bewerkt door Nemelis
pa3fus Geplaatst 29 september 2008 Geplaatst 29 september 2008 (bewerkt) Doe hier eens een poging mee: URL weer verwijderd...... of deze: http://mckoss.com/Crypto/Enigma.htm In budel bij het museum voor radiozendamateurisme http://www.jancorver.org/ is een bouwpakket te koop van een enigma encoder / decoder, allicht leuk om de techniek van de enigma te achterhalen ? Zie: Enigma bouwpakket Succes. 29 september 2008 bewerkt door pa3fus
Nemelis Geplaatst 29 september 2008 Auteur Geplaatst 29 september 2008 Bedankt Hiermee kom ik verder. Topic mag wat mij betreft dicht.
Aanbevolen berichten