Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Oke, zoals in een eerder berichtje, ik (we) ben nog erg vers, maar wil wel zo snel mogelijk een gps kopen. nu heb ik via een collega een beetje gehoord welke goed zijn en kwam ik uit op die gele etrax, dit ook omdat het nog net te betalen is, voor mij dan. ???

Wat ik eigenlijk wil weten of er iemand is die me kan overtuigen dat ik even moet wachten en sparen voor een stapje hoger. :(

Ik weet wat het stapje hoger extra heeft, maar verwacht dat te kunnen composeren met kaart en kompas, of niet??????

groeten van tha bear van de freak fire

Geplaatst

De GPS-en vallen naar mijn mening in twee groepen uiteen:

1.de simpele zoals mijn GPS12 met een carambalig schermpje zonder echte kaarten en

2. de duurdere waarvoor je allerlei merk-specifieke kaarten kan kopen om in de computer te loaden en gedeeltes naar behoefte in je GPS kan loaden en zichtbaar op het (nog steeds te kleine) schermpje kan krijgen.

Ga je fietsen en lopen dan hebben die kaarten met routeplanners e.d. weinig waarde. Dus kies voor 1.

Heb je en auto en wil je auto-navigatie doen koop dan de duurdere zaken. Je kan nog altijd je GPS in je hand de vrije natuur inbrengen en dan zijn ze als 1. bruikbaar.

Heel veel mensen hebben een type 1 zal ik maar  zeggen en met behulp van gescande kaarten (Nederland is op 1:25.00 op navraag wel ergens te vinden) kan je prachtig routes, waypoint, tracks e.d. uitzetten thuis op de computer voor in het veld later.

Geplaatst

OK, allereerst even wat over het kopen in de US. Dit lijkt aanlokkelijk om te doen (lage prijzen) maar denk aan het volgende:

* van de gele eTrex (basic) zijn er 2 varianten: de gewone (eTrex) en de Europese (eTrex Euro). Deze laatste heef o.a. Nederlandse schermteksten en wanneer in NL gekocht een NL handleiding. Bovendien heeft de laatste software (firmware) voor de eTrex Euro een jaag/vis calculator en een zon/maan calculator (het geheugen van de eTrex Euro is namelijk groter i.v.m. de extra talen) In hoeverre dit belangrijk voor je is moet je zelf maar kijken maar wel iets om rekening mee te houden.

* Je zult verzendkosten en invoerkosten moeten betalen, die hoog uit kunnen vallen.

* Garantie kan misschien wel via Garmin Europe  (in de UK) verlopen, maar je hebt geen winkel in NL om naar terug te gaan of terug op te sturen in geval van problemen.

Wat betreft de GPS zelf:

Ik heb zelf een eTrex Euro en ben er zeer tevreden mee. Hij heeft alle basisfuncties en is tevens nog goed te betalen.

De vraag is: waar ga je hem voor gebruiken?

In de auto: dan zijn GPS met kaarmogelijkheden aan te raden (voor de eTrex serie zijn dit de Legend (8 mb kaartgeheugen) en Vista (24 mb geheugen)). Het scherm van de eTrex is wel relatief klein en dus lastig af te lezen als je zelf rijd (is ook niet aan te raden i.v.m. de veiligheid). Een bijrijder zou dat voor je moeten doen. Ook heb je dan Garmin MapSource software nodig om kaarten te kunnen uploaden naar je GPS, deze software is prijzig.

Je zou je GPS ook aan een PDA of laptop kunnen koppelen icm met software die gebruik maakt van gedetailleerde kaarten (eventueel zelf ingescand).

Buiten de auto: kaarten kunnen dan ook van pas komen, maar het kaartdetail is niet overal even goed. Je zou op de Garmin site kunnen kijken bij de Mapsource producten, op de site is een mogelijkheid om het detail van de kaarten te checken.

In ieder geval is het detail van deze kaarten minder dan topografische kaarten.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar gps ontvangers zonder kaartfunctionaliteit omdat ik geen digitale kaarten nodig heb wanneer ik de GPS gebruik, vandaar ook de keuze voor de 'eenvoudige' gele eTrex (die toch veel features heeft).

Ook zou je de eTrex Venture kunnen overwegen, die heeft geen kaartfunctionaliteit (slechts 1 mb Points of Interest (POI) geheugen, ik dacht dat je daarvoor MapSource POI CD-roms nodig hebt - Venture eigenaren: laat ff weten hoe dit precies zit). Voor de rest heeft deze alle functies van z'n grote broers en wordt hij geleverd met een datakabel, die hoef je dan niet meer aan te schaffen.

Het is zeer handig als je een datakabel hebt voor de eTrex. je kunt de firmware updaten en routes, tracks en waypoints up en downloaden met gratis software of met software die gebruik maakt van ingescande kaarten (OziExplorer).

Bij de basismodellen waaronder de gele wordt kabels niet meegeleverd en zul je zelf een kabel moeten kopen. De originele Garmin kabels zijn erg duur, een goed alternatief zijn zelfgemaakte/door derden kabels of tweedehands kabels. Door derden gemaakte kun je o.a. bij Icarus Solutions vinden. Hier heb ik ook een kabel besteld: je krijgt een goede kwaliteit kabel voor een mooie prijs.

Wat betreft de compensatie van kaart/kompas:

de kaarten zijn minder gedetailleerd dan een topografische kaart op papier maar als dat voldoende voor je toepassing is moet je een gps met kaartmogelijkheid overwegen.

Misschien kunnen mensen die een ontvanger met kaartfunctionaliteit iets zeggen over de bruikbaarheid van de kaarten??

Kompas - wat gedachtenpunten:

* units met een kompas zijn duurder

* de kompas heeft een nauwkeurigheid van ca. 5 graden

* Kompas trekt batterijen, dus je zult minder lang met batterijen doen dan units zonder kompas

* Kompas doet het niet als GPS het begeeft

ik raad je aan (als je dat nog niet gedaan hebt) alle handleidingen van de Garmin site te downloaden en te kijken of je al die features nodig hebt.

Succes!

Geplaatst

Even wat reacties ter aanvulling op het zeer complete verhaal van Wally:

[i:post_uid0]zon/maan calculator[/i:post_uid0]: dit vind ik zelf wel zeer handig om te hebben. Als hij aangeeft dat de zon onder gaat kun je ervan uitgaan dat inderdaad een kwartier later het licht uit is. Vooral in een bos nuttige info. Donker=lastig! ... en een beetje verboden :0

[i:post_uid0]verzendkosten en invoerkosten[/i:post_uid0]: de vraag is of je dan nog zo goedkoop uit bent. En als je er iets mee hebt (had ik helaas bijv. met mijn Venture) dan komen er nog eens verzendkosten bij.

[i:post_uid0]kompas[/i:post_uid0]: ik neem ALTIJD een los kompas mee. Moet je echt doen. Niet afhankelijk zijn van ingebouwd kompas. En je wilt je batterijen uiteindelijk toch zo lang mogelijk mee laten gaan tijdens een hunt. Het extra geld voor een ingebouwd kompas zou ik er niet voor over hebben.

[i:post_uid0]garantie op een niet-Europese[/i:post_uid0]: zou ik tricky vinden...

[i:post_uid0]kaart in GPS[/i:post_uid0]: is natuurlijk heel leuk maar kost mij teveel. Tevens is een deel van de charme van hunten dat je zelf je weg moet zoeken. Verder is het wel handig bij navigatie in auto natuurlijk. Van anderen begreep ik dat soms de bediening van de GPS traag is in kaart-mode.

Reden waarom ik uiteindelijk voor een Venture heb gekozen t.o.v. een Etrex Euro:

-hogere resolutie display. Vooral op het kaartje is dat een handige extra, maar 't is alleen maar luxe. (Trouwens ook langere, duidelijkere pijl bij navigatie.)

-ik dacht dat je er ook meer tracks mee kon opslaan. Weet ik niet meer zeker. Als dat zo is: dat gebruik ik heel veel.

-bediening met clickstick is makkelijker dan als bij Etrex Euro (die heeft up+down knop en shift knop).

-de meerdere routes die je kunt maken. Echter dat gebruik ik achteraf bekeken totaal niet.

Bijvoorbeeld bij http://www.gps-garmin.nl/ hebben ze leuke pakketten te koop. Daar hebben ze ook een Etrex Euro met officiële Garmin kabel als pakket. Als je daar namelijk een Venture met combikabel koopt, dan halen ze de Garmin kabel eruit en verkopen die met Etrex Euro in een pakket.

Overigens is dan die combikabel eenzelfde (zelfgemaakte) derdenkabel als in het postje van Wally. Niks mis mee hoor, werkt prima. Maakt zelfs makkelijker contact dan de Garmin kabel. Is wel iets moeilijker op de GPS te schuiven.

Ook van mij succes gewenst met de keuze.

Walter.

Geplaatst
[...]

-ik dacht dat je er ook meer tracks mee kon opslaan. Weet ik niet meer zeker. Als dat zo is: dat gebruik ik heel veel.

-bediening met clickstick is makkelijker dan als bij Etrex Euro (die heeft up+down knop en shift knop).

[...]

Het aantal tracks wat je op kunt slaan (saved tracks) is voor de Euro en Venture gelijk: namelijk 10. Waar wel verschil in zit is het aantal trackpunten dat de GPS per track opslaat. De venture heeft meer punten per opgeslagen track. Het precieze aantal hangt af van de softwareversie.

De actieve track (Active tracklog), dus het geheugen waarvandaan je op kunt slaan naar de saved tracks (10 stuks) verschilt ook bij beide units: de euro heeft met de laatste softwareversie nog maar ca. 1600 punten (software is wel verbeterd zodat efficienter wordt omgegaan met het tracklog geheugen). De Venture heeft er 2048. Getallen onder voorbehoud omdat dit per softwareversie nog wel eens kan verschillen omdat tracklog geheugen wordt gebruikt voor nieuwe functionaliteit.

De clickstick is inderdaad handiger bij de invoer (lees: sneller) maar kan natuurlijk ook wat makkelijker kapot gaan. Op het geocaching.com forum waren er een aantal mensen die problemen hadden met die clickstick (niet functionerend), maar gezien het aantal Garmin eigenaren daar is dat percentage mensen met problemen beduidend laag.

Bovendien hoor je alleen maar goede verhalen over Garmin wat betreft support. Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit support nodig gehad maar wat je hoort is dat Garmin de customer service goed voor elkaar heeft.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...