Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Beste mensen,

Sinds enige tijd ben ik aan het cachen, waarvoor ik tot nog toe mijn TomTom gebruikte. Vanmorgen heb ik een Garmin GPSmap 60 CSx gekocht, meteen Topo Nederland kaarten toegevoegd via MapSource.

Nu had ik in mijn TomTom een POI-bestand ingeladen, waardoor ik d.m.v. een icoontje in mijn kaart, de cachelocatie zag. Mijn vraag is, of er ook een dergelijke mogelijkheid is voor de Garmin. Kan ik dus een bestand downloaden waarmee ik in een keer alle bekende cachelocaties van Nederland inlaad? Of moet ik iedere locatie met de hand invoeren?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

MVG,

Remco

Geplaatst

Een iets uitgebreider antwoord, dat vast ook wel eens eerder is gegeven.

In de 60CSx zijn er twee type 'POI', echte POI zoals benzinestations etc. en waypoints die je aanmaakt met bijv. <mark>. Deze laatste waypoints zijn het makkelijkste te gebruiken bij geocachen maar er passen er maximaal 1000 in de 60CSx. Aangezien er meer dan 5000 caches in Nederland zijn kan je deze dus nooit allemaal tegelijk opslaan. Een veel gebruikte combinatie is Premium member van gc.com waarmee je zoekopdrachten (pocket query of PQ) kan geven en GSAK, een database programma voor het bijhouden en filteren van de caches. Klinkt misschien ingewikkeld maar aangezien het veel gebruikt wordt is er op het internet ook veel informatie over te vinden. Verder kan je GSAK ook zonder pocket query gebruiken maar dan wordt het minder krachtig.

Natuurlijk kan het ook anders. Het is meer werk maar misschien in het begin inzichtelijker. Op gc.com kan je lijstjes genereren met dichtstbijzijnde caches. Daarachter staat een aanvink-hokje (en je kan ze allemaal op een pagina selecteren) als je dan op <download waypoints> klikt worden deze als .loc bestand gesaved. Dit bestandje kan je in mapsource inladen en naar de gps sturen. Als je op de startpagina van gc.nl kijkt zie in het midden bij 'verdere uitleg' een regel 'download .loc file per land'. Hier kan je alle caches van Nederland downloaden (let op de pop-up blocker). Ook deze kan je inlezen in Mapsource. Echter je moet nu een selectie gaan maken omdat van de 5000+ er maximaal 1000 als waypoint geladen kunnen worden op de GPS. Verder heb je als nadeel dat je geen verschil kunt zien tussen multis, mysteries en traditionals en dat elk punt zijn GC code naam heeft. De kracht van de eerste oplossing met pocket queries en GSAk is dat dat allemaal wel kan en dat je veel meer informatie zoals naam/hint/moeilijkheidsgraad kan meegeven.

Nu zal je misschien zeggen dat 1000 punten erg weinig is en dat er al veel meer POIs zijn. Dit komt omdat de waypoints 'speciale' POIs zijn. Er is in de 60CSx ook de mogelijkheid om zelfgemaakte POIs op te slaan. De hoeveelheid is dan alleen beperkt door je geheugenkaartje (en in praktijk onbeperkt). Hiervoor is een speciaal programmatje van GARMIN nodig dat poiloader heet. Ook hierover staat het een en ander op het internet hoe je dit moet doen en hoe je daar je eigen tekentjes bij kan krijgen. Het nadeel van deze POIs is dat ze gelijkwaardig zijn aan de 100,000 andere POIs die je vaak al hebt. Dus als ze op de kaart staan je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor Waypoints kan je apart aangeven op welk zoomniveau ze zichtbaar worden. Bij mij is dat bijvoorbeeld 3 km voor de waypoints en 30 m of uit voor de POIs.

Ondanks dat dit iets uitgebreider is kan je nog veel meer informatie op het net vinden. Zeker in het begin kan het helemaal geen kwaad wat meer handwerk te doen omdat je dan later de voordelen van de 'automatische' methode meer waardeert.

Succes.

Geplaatst

Fietspomp, hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg. De downloadmogelijkheid op gc.com had ik idd gezien, en van jou begrijp ik nu dat ik ze ook per pagina allemaal kan selecteren en downloaden. Ideaal, bedankt! :)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...