Spring naar bijdragen

Geocaching in Zweden, info


Kloosterpark

Aanbevolen berichten

Hallo mede cachers,

Ik ga over twee weken geocachen in Zweden, het op 5 na meest actieve land met meer dan 1500 caches. ;)

Ik ga rondtrekken en camperen en heb niet de beschikking over een computer die ik mee kan nemen.

 

Ik zit nu met een groot probleem, want omdat ik geen specifieke bestemming heb, ik blijf in zuid zweden, weet ik niet hoe ik alle cachebeschrijvingen van dit gebied het beste kan meenemen. Het steeds op zoek moeten naar internetcafe's lijkt mij niet de ideale vakantie besteding. :thumbup:

 

Het handmatig opzoeken, openen, sorteren en uitprinten van 1500 caches is ondoenlijk.

 

Is het mogelijk op een makkelijke manier te sorteren op geografische locatie van de cache en gebruikte taal in de beschrijving?

Is het mogelijk om van deze selectie snel een .loc bestand te maken. (max 500 waypoints)

Weet iemand hoe ik op een snelle manier alle bijbehorende beschrijvingen uit kan printen? (in excel importeren, en vervolgens de printer laten rollen...)

 

Heb je hier ervaring mee dan hoor ik dat graag!

 

Bastiaan

Team Kloosterpark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

ALs je Premium Member wordt op de .com site kan je een heel eind komen.

 

Als Premium Member kan je eigen zoek op drachten geven.

Deze worden je dan de volgende dag toe gemailt.

 

Geef een coordinaat op en het aantal kilometers waar binnen de caches moeten liggen.

 

Je kan twee type bestanden ontvangen:

 

1- .loc wel bekent neem ik aan.

 

2- .gpx

 

in de .gpx bestanden staan de omschrijvingen van de caches en de laatste 3 logs.

 

Normaal neem je deze .gpx bestanden mee op je PC of je PPC, maar ik begrijp dat bij jouw daar nu juist het probleem zit.

 

Wat je moet zoeken je een .gpx viewer die alles voor je op papier kan zetten.

 

Ik weet niet welk programma dat kan, maar je kunt eens rond vragen.

 

Een selectie maken op taal zit er voor de Premium Members niet in.

 

Mijn ervaring m.b.t. het cachen in het buitenland is dat 99 % ook in het Engels is.

Daar kunnen wij Nederlanders nog een voor beeld aan nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ik ben nu pemium member van geocaching.com. Ik had gelukkig al een paypal account, dat scheelt. Het is mij echter totaal onduidelijk hoe ik nu een bestand met GPX waypoints kan selecteren en downloaden.

 

Er wordt op de geocaching.com gesporken over 'Pocket Queries', maar ik heb geen idee wat dat is. Heb ik soms speciale software nodig om de bestanden te kunnen selecteren en toe te laten zenden? :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het kort: Geocaching.com

ga naar "My cache page". Ingelogd?

Onder het 1e punt zie je underlined: "Visit the pocket query generator"

daar : Build a new search. Vul daar gewenste aantal in en zet vinkjes bij je keuze.

Kies land of een centraal coordinaat

Onder "format" kies GPX. Selecteer tenminste 1 dag om het resultaat per e-mail te krijgen

druk "create" en wacht een dag af

 

Voor GPX files zijn een aantal viewers:

Watcher voor je pc: http://clayjar/gc/temp

GPXview voor je PPC: http://strandberg.org/gpxview

 

Gartrax kan heel goed met de cachecoordinaten in de GPX file omgaan en deze naar een ander formaat vertalen. Ook de caches (eventueel een keuze uit de lijst) van de .com downloaden

en op je PC (of PPC0 opslaan.

 

Succes

 

PS:

De cachebeschrijvingen en laatste logs in de GPX -file laten zich vanuit Watcher uitstekend printen (zij het stuk voor stuk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat het printen betreft.

 

Met Gartrax kan je alle beschrijvingen downloaden.

Via de .com vraag je om een .loc of .gpx.

Gartrax laat je deze file inlezen en via Geocache en Download wordt alles op je harddisk gezet.

Via Index en Create Index kan je een overzichts pagina maken.

Deze kan je dan weer bekijken via Index en View Index.

 

 

NB

 

Down loaden van een aantal cache pagina's gaat ardig in de MB lopen

BV Nederland ongeveer 500 caches is plus minus 400 MB

Een ADSL of zo is dus een must.

 

Het printen is op deze manier wel hand werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Down loaden van een aantal cache pagina's gaat ardig in de MB lopen

BV Nederland ongeveer 500 caches is plus minus 400 MB

Een ADSL of zo is dus een must.

En voor het geval dat je dat nog niet ergens gelezen had: download teveel in een te kort tijdsbestek en je krijgt een IP ban.

Dus deel de download op in brokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goofy, bedankt voor je beschrijving hoe ik op de .com site bij de query generator kom. Daar heb ik volledig overheen gekeken...

 

De url voor de watcher voor PC is overigens http://clayjar.com/gc/temp (de .com extentie miste)

 

Ik ben nu aan het wachten op mijn eerste query en hoop dat dit allemaal niet te groot is om per e-mail te ontvangen.

 

Als alles gelukt is zal ik hier nog even kort beschrijven hoe ik alles gedaan heb.

 

DeBruineBeren, Goofy en Eagles, Bedankt voor jullie hulp :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Dit lijntje kwam op een goed, maar wel laat moment.

Ik ga zaterdag naar Zweden. Mogelijk dat ik morgen een laptop koop (leuke aanbieding gezien!), maar het is me nog niet duidelijk hoe een hele zooi caches erop te downloaden.

Moet ik Premium member worden?

Ik heb zojuist clayjar watcher 0.1.38 zowel no_set up.exe als set up.exe gedownload. Is dat afdoende??

Graag advies van die ervaren techneuten die meelezen !!

 

BVD, Peter@RedRocks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<>Ik ga zaterdag naar Zweden. <>

 

Peter@RedRocks.

Peter,

ik wil je alvast veel plezier in Zweden wensen. Het is mij als premium member nog niet gelukt een GPX bestand per e-mail te ontvangen. Misschien is het bestand dat ik via pocket query's genereer toch te groot om per e-mail aan mij te zenden. Ik ben er nog mee aan het experimenteren. Als ik wat binnen heb zal ik je het bestand direct mailen (mits voor zaterdag).

 

Om goed te kunnen rond trekken heb ik via 'Pied a terre' in Amsterdam de Motormännens Sverige vägatlas (wegenkaart) gekocht met zweeds grid erop. Lees ook dit draadje op zwedenweb.nl:

 

http://webforum.zwedenweb.com/viewtopic.php?t=2789

 

Groetjes,

 

Bastiaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je eenmaal je GPX files hebt gekregen van gc.com, dan kan je die ook inlezen in CacheMaps.

Je kan vervolgens met CacheMaps een overzichtkaart van het net plukken waar je caches op geprojecteerd worden. Dus zuidzweden moet mogelijk zijn om te tonen.

Vervolgens kan je de caches selecteren die je wilt zien en met Watcher offline bekijken.

Daarnaast kan je online detail kaarten opvragen en andere applicaties opstarten zoals GarTrax of Ozi.

Om offline info beschikbaar te hebben kan je ook GPXSpinner gebruiken. Als je deze gebruikt kan je van de overzichtkaart een clickable kaart maken die direct de offline info toont die bij de cache hoort.

Je krijgt offline alleen de gpx informatie te zien (cachebeschrijving met 5 logs), niet alle logs en niet de foto's. Maar je hebt hier geen ADSL voor nodig ;-)

 

Ik heb bovengenoemde methode gebruikt voor mijn vakantie in Denemarken en het werkt prima.

 

Veel plezier in Zweden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er uit. Alle door mij gewenste caches in zweden zijn gesorteerd, uitgeprint en ingelezen in mijn GPS.

 

Zo heb ik het uiteindelijk gedaan:

 

Lid worden van Geocaching.com

Ik ben lid geworden van Geocaching.com (GC.com) als premium member. Hiervoor moet ik 3 dollar per maand betalen via 'pay-pal'. Lid worden doe je hier: http://www.geocaching.com/subscribe/ Na betaling ontvang je per mail een code die je moet invoeren op de GC.com site. Je kunt nu gebruik maken van 'Pocket query's'

 

Selecties van caches via e-mail naar je toe laten zenden in GPX formaat

Vervolgens ben ik ingelogd bij GC.com en heb ik enkele (maximaal 5 query's per dag, maximaal 500 waypoins per query) selecties gemaakt van verschillende delen van zweden met pocket query. Om dit goed te kunnen doen had ik de WGS84 coordinaten nodig van verschillende plekken in Zweden. Deze haal ik uit mijn routeplanner Route 66 europe pro. Maar je kunt volgens mij ook op andere manieren aan de verschillende coordinaten komen. Het voor mij meest geschikte bestandsformaat is GPX. Link: http://www.geocaching.com/pocket/ Zorg er wel voor dat je de bestanden laat verkleinen (zippen) anders zijn ze 2MB groot!

 

GPX bestanden samenvoegen, bekijken en selecties maken

Deze query's heb ik één voor één ingeladen in het uitstekende programma watcher. Download Watcher-0.1.38setup.exe hier: http://clayjar.com/gc/temp/ Directe download: http://clayjar.com/gc/temp/Watcher-0.1.38.setup.exe

 

Voor het inladen van verschillende bestanden gebruik ik de 'merge' functie van Watcher. Dubbele caches uit de query's worden dan genegeerd. De Laptop bezitters zijn nu klaar, maar ik moet maximaal 500 caches over houden omdat dat het maximale aantal waypoints is dat op mijn gps kan worden ingeladen. Via watcher heb ik gefilterd op 'goede' caches (die de laatste keren gevonden zijn) en op andere criteria zodat er maximaal 500 over blijven. Deze selectie heb ik gesorteerd op cachenaam (CG***) en opgeslagen.

 

Selectie van caches printen

Om de 500 caches uit te printen maak ik gebruik van het programma "GPX to PalmDoc converter". Kijk hier: http://parkrrrr.com/gpxdoc.html en directe download: http://parkrrrr.com/gpxdoc.zip

Dit programma moet je downloaden, unzippen en je klikt gpxdoc.html aan. Je selecteert het opgeslagen GPX bestand dat je net met Watcher hebt gemaakt van je harde schijf. GPXdoc zal er een mooi printbaar bestand van maken. De beschrijvingen zitten van de caches zitten er in evenals de WGS84 coordinaten. De hints zijn niet vertaald en de logs van de bezoekers zitten er niet in. Dit bestand heb ik naar Word gekopieerd en uitgeprint. (2 pagina's per A4) Dit zijn ongeveer 70 velletjes papier.

 

Waypoints uit Watcher bestand naar Garmin GPS zenden

Ik gebruik voor het uploaden van waypoints naar mijn Garmin-GPS het programma 'GarTrax'. Gartrax download je hier: http://www.p-terminator.nl/geocaching/gartrax.php (met dank aan P-terminator!) Gartrax kan GPX bestanden inlezen, maar dit gaat met het Watcher GPX bestand niet meteen goed omdat de eerste regel van het GPX bestand verkeerd is en veranderd moet worden. Open het GPX bestand met een tekst editor zoals wordpad/kladblok (zorg dat je zoekt op 'alle bestanden' en niet alleen op .txt bestanden), en verander de eerste regel van "<?xml version="1.0"?>" in "<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>"

Je kunt je watcher GPX bestand nu inlezen in Gartrax en verzenden naar de Garmin GPS.

 

Waypoints plotten in OziExplorer

Ik heb met Gartrax het Watcher bestand omgezet in een .wpt bestand dat door OziExplorer kan worden ingelezen. Hierdoor kan ik mooi zien of de door mij geselecteerde bestanden ook echt in die delen van zweden liggen waar ik heen ga.

 

De praktijk

Als ik straks in Zweden op de camping sta zet ik de GPS aan en laat ik hem zoeken op de caches die daar het dichtst in de buurt zitten. Mijn GPS laat dan de GC*** naam van de cache zien. Omdat ik in Watcher gesorteerd heb op GC*** naam, is het niet moeilijk om in de 70 pagina's de juiste bijbehorende beschrijving van de cache op te zoeken. Nu maar hopen dat er geen aanvullende spoiler plaatjes nodig zijn of dat de deze caches alleen in het Zweeds beschreven staan, want daar begrijp ik geen sier van.

 

Een heel (technisch) verhaal, ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Dank voor alle hulp.

 

Groetjes,

Bastiaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja,

Bovenstaand verhaal werkt natuurlijk ook voor Nederland, Engeland, Duitsland etc. De lijst van Nederland neem ik straks gewoon mee in de auto en als ik ergens ben zet ik mijn GPS aan selecteer ik de caches in de buurt en zoek ik in de lijst de beschrijvingen op. Dat is handig als je ergens bent zonder internet verbinding!

 

Een nadeel is dat soms relevante informatie in afbeeldingen niet wordt afgedrukt met deze methode. De strippenkaart van de cache "High Tech & Old Fashioned" by 'Team Kleijn' bijvoorbeeld zul je niet aantreffen in de printout.

 

Een ander nadeel is dat de lijst snel verouderd en voor je het weet print je een heel bos leeg. Is eigenlijk wel zonde, want daar horen caches in te liggen B) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er toch uit als een vrij omslachtige methode die je (bijna) volledig vanuit CacheMaps kunt doen:

 

1. coordinaten opzoeken: Open een kaart van Europa, klik ergens in Zweden, open een meer detail kaart, klik op de plek waar je heen wilt, klik op het centrum van je zoektocht. De coords worden getoond.

 

2. vraag een pocket query aan voor deze coords met een straal van 100 of 200 km

 

3. lees, nadat je deze ontvangen hebt, de GPX file in. Alle caches worden nu op het kaartje getoond en je kan eventueel detailkaarten per cache opvragen. Keus uit ca 15 online map providers.

Meerdere GPX files inlezen is geen probleem.

 

4. Selectie van de caches: Op elk informatieveld uit de GPX file kan je filteren. Je kan in het opmerkingen veld evt je eigen tekst kwijt en daar ook op filteren.

Je kan ook vanuit CacheMaps direkt Watcher opstarten voor de caches die je selecteert.

 

5. Printable versie maken: Ik zou hiervoor GPXSpinner gebruiken. Je kan hier zelf een template maken om de info te tonen die jij wilt op de manier die jou het beste lijkt.

GPXSpinner levert ook prima bestanden op voor je PDA (als je die hebt). Heb je altijd de beschrijving bij de hand, plus laatste 5 logs, plus hints. Scheelt een hoop bomen :ph34r:

 

6. Plotten in Ozi: Je start Ozi direkt vanuit CacheMaps op met de waypoints die ji selecteert. Overigens, voor alleen het overzicht heb je ozi niet nodig. Je kan elke gewenste overzichtkaart zelf on the fly van internet halen.

 

7. Waypoints naar Garmin zenden: Kan direkt vanuit CacheMaps. Hiervoor wordt op de achtergrond GPSBabel gebruikt. Maar je kan ook GarTrax, EasyGPS, Ozi, GeoBuddy, ... gebruiken, welke je allemaal direkt vanuit CacheMaps opstart.

 

Samenvattend denk ik dat het uiteindelijke resultaat hetzelfde zal zijn, waarbij je alle benodigde stappen vanuit één omgeving aan kan sturen. En daarbij heb je steeds een overzicht van je caches op de kaart.

Die ook is ook nog eens clickable, waarbij voor offline gebruik geklikt wordt naar de GPXSpinner output, en voor online gebruik naar de gc.com cache pagina.

 

Op mijn site staan alle links naar bovengenoemde pakketten.

 

Groeten en veel cacheplezier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...