Spring naar bijdragen

Reekalfjes


de goudflitters

Aanbevolen berichten

Het is half mei. Tijd voor de reekalfjes om ter wereld te komen. En het is zelfs mogelijk dan u er een vindt!

Wellicht ten overvloedde: Raak de diertjes nooit aan!! Het kan zo lijken dat ze er hulpeloos en verlaten bijliggen. 8beca094-818f-4e5d-a871-b80125c106ef.jpg

Maar niets is minder waar!! De moeder is altijd in de buurt, en zal weer terugkeren naar haar jong als het gevaar geweken is.

Met name in de maand mei en de maanden daarop, zijn de diertjes gevoelig voor verstoring en zelfs verstoting :crybaby:.

Daarom een verzoek om extra goed de hond aan de lijn te houden in gebieden waar reekalfjes zouden kunnen liggen. Het moet eigenlijk overal, maar nu dus met een goede reden.

Wellicht helemaal ten overvloede, maar toen ik vanmiddag op een nog netgeboren, nat, fiepend beestje stuitte, besefte ik het weer. Ik ben hier slechts een gast, en gedraag me daar ook na!!

Hondenbezitters, bedankt :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Daarom een verzoek om extra goed de hond aan de lijn te houden in gebieden waar reekalfjes zouden kunnen liggen. Het moet eigenlijk overal, maar nu dus met een goede reden.

Wellicht helemaal ten overvloede, maar toen ik vanmiddag op een nog netgeboren, nat, fiepend beestje stuitte, besefte ik het weer. Ik ben hier slechts een gast, en gedraag me daar ook na!!

Hondenbezitters, bedankt :yes:

 

Ik snap de waarschuwing, waarvoor dank, maar de zinssnede "Het moet eigenlijk overal" kan ik niet helemaal plaatsen.Ik neem aan dat in de gebieden waar deze kalfjes zich bevinden er door Staatsbosbeheer oid al zo'n mooi bord is geplaatst waarop staat aangegeven dat honden niet zijn toegestaan. Daar ga ik van uit en probeer me daaraan te houden. Mocht ik in een gebied komen waar dat niet zo is en honden vrij mogen lopen, zal ik dat niet nalaten. Ik weet tenslotte niet waar dergelijke dieren zich bevinden in Nederland.

Ik denk dat "overal" in deze zin een eigen mening is ofwel verkeer is gebruikt.

 

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de waarchuwing!

Hoe groot is zo'n pasgeboren kalfje eigenlijk? Heel klein als ik die varens er zo naast zie. Grootte van een poes ongeveer?

 

Inderdaad, dit beestje was dus nog geen half uur oud, misschien zelfs nog geen 10 minuten.

Het is dus net een volwassen poes, maar met iets langere poten natuurlijk.

cc800fcd-5025-4ad1-90a9-cf023e7ee4e2.jpg

Een schitterend geluid overigens dat 'fiepen'. Hierdoor had het beestje zich verraden.

Ik kan me voorstellen dat iemand zo'n beestje wil aanraken. maar niet doen dus.

Mijn neeft legt ze met gras maaien wel even aan de kant als ie ze ziet, maar dan met een flinke bos gras pakt ie ze dan op. Dat gaat altijd goed, volgens hem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom een verzoek om extra goed de hond aan de lijn te houden in gebieden waar reekalfjes zouden kunnen liggen. Het moet eigenlijk overal, maar nu dus met een goede reden.

<knip>

Hondenbezitters, bedankt :yes:

 

Ik snap de waarschuwing, waarvoor dank, maar de zinssnede "Het moet eigenlijk overal" kan ik niet helemaal plaatsen.Ik neem aan dat in de gebieden waar deze kalfjes zich bevinden er door Staatsbosbeheer oid al zo'n mooi bord is geplaatst waarop staat aangegeven dat honden niet zijn toegestaan. Daar ga ik van uit en probeer me daaraan te houden. Mocht ik in een gebied komen waar dat niet zo is en honden vrij mogen lopen, zal ik dat niet nalaten. Ik weet tenslotte niet waar dergelijke dieren zich bevinden in Nederland.

Ik denk dat "overal" in deze zin een eigen mening is ofwel verkeer is gebruikt.

 

Fire5

En wat is er mis met een eigen mening overigens?? Feit is dat het bijna nergens gebeurt. Hardstikke leuk voor de hond en de baas. Maar waar een bord staat, honden toegestaan mits aangelijnd, daar lopen de beestjes gewoon los. Meestal is dit eigenlijk geen probleem, maar juist in deze maanden zou het geen kwaad kunnen hier iets beter op te letten.

Overigens weet een ree niet of er een bord staat of niet. Natuurlijk is het wel zo, dat zo'n dier een rustige plek uitzoekt, en dat is doorgaans niet een stadspark op zondagmiddag.

Het gros van Nederland is niet echt voor de jacht, maar dat zie ik dan toch nog liever dan dat een reekalf wordt verstoten omdat Fikkie zo leuk los liep. Maar wat ie nou in de struiken moest???

Misschien iets overtrokken?? Ik denk van niet, helaas. En dan kan het geen kwaad om de reden van een aanlijngebod te onderbouwen, dacht ik zo. Want onwetendheid is niet erg, eigenwijsheid wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn neeft legt ze met gras maaien wel even aan de kant als ie ze ziet, maar dan met een flinke bos gras pakt ie ze dan op. Dat gaat altijd goed, volgens hem.

 

Mischien overbodig om te melden... Het op pakken met een flinke bos gras word gedaan om te voor komen dat je je eigen mensen geur op het diertje achter laat. Zodra nl. de ree een ander geur ruikt, word deze verstoten.

Vandaar dat gevonden en AANGERAAKTE vaak naar een reeen opvang worden gebracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom een verzoek om extra goed de hond aan de lijn te houden in gebieden waar reekalfjes zouden kunnen liggen. Het moet eigenlijk overal, maar nu dus met een goede reden.

<knip>

Hondenbezitters, bedankt :blush:

 

Ik snap de waarschuwing, waarvoor dank, maar de zinssnede "Het moet eigenlijk overal" kan ik niet helemaal plaatsen.Ik neem aan dat in de gebieden waar deze kalfjes zich bevinden er door Staatsbosbeheer oid al zo'n mooi bord is geplaatst waarop staat aangegeven dat honden niet zijn toegestaan. Daar ga ik van uit en probeer me daaraan te houden. Mocht ik in een gebied komen waar dat niet zo is en honden vrij mogen lopen, zal ik dat niet nalaten. Ik weet tenslotte niet waar dergelijke dieren zich bevinden in Nederland.

Ik denk dat "overal" in deze zin een eigen mening is ofwel verkeer is gebruikt.

 

Fire5

En wat is er mis met een eigen mening overigens?? Feit is dat het bijna nergens gebeurt. Hardstikke leuk voor de hond en de baas. Maar waar een bord staat, honden toegestaan mits aangelijnd, daar lopen de beestjes gewoon los. Meestal is dit eigenlijk geen probleem, maar juist in deze maanden zou het geen kwaad kunnen hier iets beter op te letten.

Overigens weet een ree niet of er een bord staat of niet. Natuurlijk is het wel zo, dat zo'n dier een rustige plek uitzoekt, en dat is doorgaans niet een stadspark op zondagmiddag.

Het gros van Nederland is niet echt voor de jacht, maar dat zie ik dan toch nog liever dan dat een reekalf wordt verstoten omdat Fikkie zo leuk los liep. Maar wat ie nou in de struiken moest???

Misschien iets overtrokken?? Ik denk van niet, helaas. En dan kan het geen kwaad om de reden van een aanlijngebod te onderbouwen, dacht ik zo. Want onwetendheid is niet erg, eigenwijsheid wel.

 

 

Volgens mij wortd de opmerking niet opgepakt zoals ik 'm bedoel. Als er een aanlijngebod is, prima geen probleem. De opmerking in het eerste bericht geeft aan dat er eigenlijk overal een aanlijngebod zou moeten zijn. M.n. dat laatste is een verwoording van een eigen mening (geen probleem mee overigens), maar in dat bericht heeft dat volgens mij geen toegevoegde waarde. Als er geen aanlijngebod is in natuurgebeiden, dan lijn ik mijn honden niet aan (waar mogelijk).

 

Groeten,

Fire5

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...