Spring naar bijdragen

Stilstaan met 320 km/u; Ervaring met de GPS


Mumzle

Aanbevolen berichten

Tijdens de zoektocht bij Goor Door een zeer vreemde situatie meegemaakt; We stonden stil en op het kaartje van de Garmin Etrex Vista bleven we als een razende over het terrein schieten. Werden er zeeziek van. Plotseling gingen we  - al stilstaand -  met een vaart van 320 km/u richting het Noord-Westen (voorliggende koers 49°). Dit bleef een tijd zo doorgaan en de plaatsen in Duitsland schoten over het beeldschermpje. Alles uitgezet en een tijdje gewacht, waarna we weer aan de slag konden. Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt, of ligt het soms aan de de cache-eigenaresse MegaHeks ?Vond het in ieder geval een rare gewaarwording.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast 73-1011035307

...klinkt alsof de bezemsteel-trackingfunktie aanstond. Tjonge Mega, ik wist niet dat ie zo hard kon vliegen. :butbut:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn drie mogelijkheden (als ik magie buiten beschouwing laat)

1. de GPS had een mankement

2. er gebeurde iets tussen jouw en de satellieten

3. een of meer satellieten gingen de fout in.

 

ad. 1: een software bug of een hardware fout. Ergens viel een bitje om. Hiervoor pleit: na een herstart ging het weer goed.

 

ad. 2: dan hebben we het over de ionosfeer. De zon is in zijn actieve faze (van 11 jaar). Af en toe is er beestachtig space-weather. Zie maar eens bij

http://www.edu-observatory.org/eo/aurora.html

of

http://spaceweather.com/

dan wel

http://www.sec.noaa.gov/alerts/archive/current_month.html

voor echte alerts.

 

AURORA WATCH: A coronal mass ejection that left the sun on April 10th could deliver a glancing blow to Earth's magnetosphere today (April 12th)or tomorrow.

 

Dat zou het kunnen zijn. Wat ze veel moeilijker kunnen voorspellen zijn gamma-bursts en die werken als een bliksemflits bij AM-radio ontvangst.

 

ad. 3: om te weten of er satellieten raar hebben gedaan zou ik de waarnemingsgegevens van een nabij GPS-station moeten ophalen. Daar is dat uit te destilleren. Soms geeft ook

http://www.schriever.af.mil/GPS/

info over de toestand van de satellieten.

 

Maar om hier verder mee te komen is toch tijd/plaats van het fenomeen nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

yes ik heb hetzelfde gehad. In frankrijk, vloog ik met 10000km per uur over duitsland heen.

 

Wat Lupardi vergeet:

 

4. Een rekenfoutje in de GPS.

 

ad. 4: De wiskunde in de software in een GPS is nogal moeilijk. Als je het boekje van Rento IJssenbrandt serieus gelezen hebt en je hebt er iets van begrepen, dan heb je hogere wiskunde gestudeerd.

Daarbij kan het dus voorkomen dat er, door verkeerd weerkaatste signalen of te weinig sattelieten, een verkeerde positie wordt berekend. De GPS gaat verder met die positie en de volgende berekening is dus weer een 'stukje' verderop. Hoewel nog steeds grandioos verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb, als ik mijn GPS mag geloven eens ruim 50km/h door een bos in "Klein Zwitserland" (Luxemburg) (aanrader) gelopen. Nu loop ik best wel door, maar dit leek me wat overdreven. Ik heb niet de daadwerkelijke snelheid van 50km/h waargenomen op mijn GPS, maar wel als maximum snelheid in de tripcomputer. Ook miste ik stukken tracks. Ik heb dat toen verklaard als slechte ontvangst en wat last van reflecties (langs rotspartijen gelopen). Ik kan me heel goed voorstellen dat in geval van reflectie, je GPS opeens denkt dat je enkele tientallen meters bent verplaatst in korte tijd. Het verklaart niet de supersnelheden die jullie zouden hebben gehaald, maar toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook dergelijke ervaring.  Toen ik op een avond onderweg was naar een bestemming zo'n 100 km verder zag ik dat mijn Vista op de kaart aangaf dat ik ergens in Duitsland verbleef, zo'n 600 km te ver naar het zuidoosten...

Enkele minuten later besefte de Vista blijkbaar zijn fout en gaf ie de juiste locatie aan.  De max. snelheid stond toen echter op ruim 2500 km/h en de ETA voor mijn eindbestemming die nog 60 of 70 km ver was stond op enkele tientallen seconden.

Kan je beter niet voorhebben als je met een Boeing 747 vliegt  :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...