partner Geplaatst 25 april 2008 Geplaatst 25 april 2008 Vanmiddag voor het eerst met de Colorado op weg geweest. Al fietsende viel mij op de de oriëntatie van de getoonde kaart niet overeenkwam met de rijrichting. De instelling van de kaart was rijrichting, maar vaak schoof de kaart in dwarsrichting onder het scherm door (van rechts naar links, in plaats van boven naar onder. Hierbij viel mij op dat het driehoekje (cursor) wel naar boven wees naar de gevolgde weg er zijwaarts onder door schoof. Wat ook opviel was dat de kleine N-pijl links boven in het scherm niet naar het feitelijke noorden maar naar een andere richting wees (soms zelfs naar het zuiden. Probleem deed zich voornamelijk voor als ik over fietspaden reed die niet op de CN2008 kaart stonden maar wel op de topo-kaart van Nederland, maar ook af en toe als ik gewoon langs de weg reed. Ook na een soft-reset bleef het probleem aanwezig. De GPS was voorzien van de laatste firmware/software. Weet iemand hier een oplossing voor?
pa3fus Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 (bewerkt) Check eens of je compas nog goed is gecalibreerd, voer eventueel een nieuwe calibratie uit. Het schijnt na iedere batterijenwissel opnieuw gedaan te moeten worden. Onder de kaartinstellingen kun je de diverse instellingen vinden m.b.t. het weergeven van de kaart. Kijk maar eens of je er zo uitkomt. Groeten Jan-Willem 28 april 2008 bewerkt door pa3fus
smeule Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Toets snelkoppeling // ga naar menu "Stel in" // Scroll naar "Kaart" // Druk op Orientatie // kies voor "Noord boven" Suc6
Kruimeldief Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Check eens of je compas nog goed is gecalibreerd, voer eventueel een nieuwe calibratie uit.Het schijnt na iedere baterijenwissel opnieuw gedaan te moeten worden. FF Offtopic tussendoor: Als je de compasfunctie wilt gebruiken is het calibreren van de Compas zelfs nodig na iedere keer dat de GPS weer aangezet wordt
smeule Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Als je de compasfunctie wilt gebruiken is het calibreren van de Compas zelfs nodig na iedere keer dat de GPS weer aangezet wordt Bij sommige gaat de GPS nooit uit
Lex Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 (bewerkt) Als je instelt op koers boven wordt de richting soms bepaald door het magnetisch kompas. Dit werkt echter alleen goed als het toestel netjes horizontaal wordt gehouden, iets wat bij montage op de fiets zelden het geval zal zijn. De Colorado schakelt naar het magnetisch kompas om als de snelheid onder de 16 km/h ligt. Om er geen last van te hebben moet je het magnetisch kompas uitschakelen, en weer inschakelen als je het bij stilstand wilt gebruiken. Op de Vista en de 60CSx kun je instellen dat het magnetisch kompas pas gebruikt wordt als de snelheid gedurende een instelbare tijd onder een instelbare snelheid ligt. Als je dat bijvoorbeeld instelt op 5 seconden en 5 km/h hoef je het toestel onder het lopen of fietsen niet horizontaal te houden, alleen als je gaat peilen. En doordat je daarvoor even stil zult staan schakelt hij automatisch om. Bovendien kun je heel gemakkelijk handmatig omschakelen door PAGE even in te drukken. Het is Garmin echt kwalijk te nemen dat ze dit goedwerkende systeem niet hebben overgenomen op de Colorado. Als je de compasfunctie wilt gebruiken is het calibreren van de Compas zelfs nodig na iedere keer dat de GPS weer aangezet wordt Nodig is het alleen na een batterijwissel.Voor de hoogste nauwkeurigheid is het aan te bevelen vlak voor de peiling ter plaatse te kalibreren, maar eenmalig na elke batterijwissel geeft ook al een behoorlijk resultaat. 28 april 2008 bewerkt door Lex
smeule Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Het is Garmin echt kwalijk te nemen dat ze dit goedwerkende systeem niet hebben overgenomen op de Colorado. Zo heeft de Colorado nog wel meer min puntjes die de 60CSX wel heeft . Daarnaast heeft de Colorado een mooi grafische kaart en werkt verder prima .
Lex Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Ik wil niet zeggen dat de Colorado net zo moet werken als de 60CSx. Maar ik ben nu al een paar keer tegengekomen dat mensen dit probleem hebben, waarschijnlijk ook in . De oudere toestellen zijn prima zo in te stellen dat het voor wandelaars en fietsers goed werkt, al moet je wel weten hoe. Dat er op de Colorado geen instelling mogelijk is waarbij automatisch wordt omgeschakeld, terwijl bovendien de handmatige omschakeling veel omslachtiger is, is m.i. echt kwalijk te nemen.
smeule Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Ik wil niet zeggen dat de Colorado net zo moet werken als de 60CSx. Helemaal mee eens.
Kruimeldief Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Als je de compasfunctie wilt gebruiken is het calibreren van de Compas zelfs nodig na iedere keer dat de GPS weer aangezet wordt Nodig is het alleen na een batterijwissel.Voor de hoogste nauwkeurigheid is het aan te bevelen vlak voor de peiling ter plaatse te kalibreren, maar eenmalig na elke batterijwissel geeft ook al een behoorlijk resultaat. Ook bij een 60CSx? Want dan is die van mij niet goed. Als ik hem aanzet kan ik natuurlijk de compasfunctie gebruiken,maar als ik het na het aanzetten ga calibreren werkt het toch anders Of het ligt aan de tijdsduur dan. De 60CSx die ik gebruik is nu een jaar oud en 3 x gebruikt De batterijen zijn zelfs nog maar 1x gewisseld .....
Lex Geplaatst 28 april 2008 Geplaatst 28 april 2008 Ik denk dat het zo zit: Garmin geeft aan dat je na elke batterijwissel moet kalibreren. Dit lijkt me nodig omdat de batterijen vlak bij de voeler zitten, en daardoor een grote invloed op het magnetisch veld hebben; andere batterijen, andere invloed. Verder is het niet uitgesloten dat ook volle/lege batterij invloed heeft, al zal die gering zijn doordat het toestel werkt op een gestabiliseerde voeding. Maar wellicht heeft de grotere batterijstroom als de spanning gezakt is invloed. Als dat zo is zal het inschakelen van de schermverlichting een nog veel grotere invloed hebben, en die kan ik niet vaststellen. Tenslotte maakt het nog uit waar je je bevindt. Het aardmagnetisch veld kan in een andere omgeving anders zijn. Aangezien het kalibreren eigenlijk het bepalen van de maximale horizontale component is, is het aan te raden het steeds te doen als een van de factoren veranderd is, dus eigenlijk voor elke meting. Omdat de batterijwissel de grootste invloed heeft krijg je al een redelijk resultaat als je je daarop richt. Als je in de buurt van ijzer gaat staan is de invloed vast nog groter, maar dan is de hele meting waardeloos; daar valt niet tegenop te kalibreren.
Aanbevolen berichten