De Saatjes Geplaatst 15 maart 2008 Geplaatst 15 maart 2008 Ik heb hier een aantal OZI-kaarten liggen. Nu vroeg ik mij af hoe ik kan achterhalen wat de schaal van de kaart is. Wie kan helpen? Gr en dank!
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 15 maart 2008 Geplaatst 15 maart 2008 Ik heb hier een aantal OZI-kaarten liggen. Nu vroeg ik mij af hoe ik kan achterhalen wat de schaal van de kaart is. Wie kan helpen? Gr en dank! Dat is een lastige om te bepalen met digitale kaarten. Is de bron origineel papier geweest en is de scan professioneel gedaan dan scant men met 100 dots per centimeter. Dat is de maximale nauwkeurigheid bij printen met 4kleuren inkt op papier. Topografische kaarten van topografische diensten zijn meestal 1 pixel=2,5 meter voor schaal 1:25.000, 1 pixel is 5 meter voor 1:50.000 enz. Wat weer niet klopt met de laatste officieele digitale consumenten uitgave van onze 1:25k topo kaarten. Die zijn gedownsized naar 1 pixel=5 meter! Soms staat er een lokaal metrisch raster op de kaart gedrukt of kan je door Ozi rasterlijnen laten tekenen. Dan kan je inzoomen en het aantal pixels in 1 kilometer tellen b.v. Maar als de zaak gescant is met een rare dpi nauwkeurigheid dan zegt dat alles weinig. Nu is het gelukkig zo dat kleuren en wat er afgebeeld (wandelpaden, greppels) wordt op een kaart samenhangt met schaal. Bij onze topo kaarten is er een heel verschil tussen 1:25k en 1:50k schaal kaarten. dat herken je direct. Maar ja, hoe dat zit weet je niet voor elk land. Zo zijn topo kaarten Luxemburg 1:20.000 en hebben details waarvan je zegt: dit is een 1:25k kaart. De pixelgrootte is 2 meter, dat weer wel.
Vraag
De Saatjes
Ik heb hier een aantal OZI-kaarten liggen. Nu vroeg ik mij af hoe ik kan achterhalen wat de schaal van de kaart is. Wie kan helpen?
Gr en dank!
1 antwoord op deze vraag
Aanbevolen berichten