Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten voor oziexplorer? - Kaarten downloaden op internet?

Vraag

Geplaatst

Afgelopen weekend voor het eerst aan Geocaching gedaan en... meteen verslaafd. Wat leuk is dat!!

Maar... ik heb van een kennis het programma OziExplorer geleend met daarbij de Nederlandse topografische kaarten op schaal 1:25.000. Echter, ik wil ook graag de kaarten van de rest van de Benelux en zoveel mogelijk Europese landen. Weet iemand waar deze kaarten op het internet te vinden zijn? Downloadgrootte maakt niet uit (ben in het gelukkige bezit van kabelinternet :P )

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Tjé, de 28e dreigt nog een ware geo-training te gaan worden...

niks mis mee .....

als beseft hoe vaak dit item al in het forum aan de orde is geweest ( en zal zijn....)

• 0
Geplaatst

Eagles,

ik snap jou verhaal niet helemaal. En gezien dat ik de 28ste niet kan, heb ik deze vraag: ik heb net een .map bestand zitten te editeren en "RD" vervangen door  "Rijksdriehoeksmeting",

Dus zo:

[b:post_uid9]RD,WGS 84,   0.0000,   0.0000,WGS 84[/b:post_uid9]

Veranderd in:

[b:post_uid9]Rijksdriehoeksmeting,WGS 84,   0.0000,   0.0000,WGS 84[/b:post_uid9]

Maar het blijft WSG 84 aangeven.

Kun je misschien een stukje code of zo laten zien, of de hele procedure van A tot Z beschrijven :P

Ik denk dat er meer mensen zijn die 't niet helemaal begrijpen.

Groet,

Bernez

• 0
Geplaatst

Hebben we een blokhut ter beschikking met electriciteit? Dan kan een laptop plus beamer het allemaal demonstreren aan de meute.

Ik heb wel een laptop maar geen beamer. En mijn scherm is oud en lichtzwak. In het veld moet ik onder een vuilniszak met het ding kruipen om het scherm te kunnen lezen. Wel  zo gezellig natuurlijk zo'n prive-les aan dames...

• 0
Geplaatst

Walter,

Ik heb het voor elkaar. Alles werkt perfect. :P

Nog bedank voor de tip.

Bernez

PS: Bij deze ook mijn grote dank aan Rgroe ;)

• 0
Geplaatst
Ik heb het voor elkaar. Alles werkt perfect.

Nog bedank voor de tip.

Bernez

PS: Bij deze ook mijn grote dank aan Rgroe

Heel fijn dat het werkt.

Blijkbaar kan ik ook telepatisch uitleg geven (en nog wel zonder dat ik überhaupt wist dat je een vraag gesteld had) :alien: ! Of heb je zelf iets ontdekt na een tip van Rgroe?

Kortom, ik ben benieuwd naar wat er nou fout ging ondanks de vervanging zoals je die eerder beschreef. Ook anderen die het wellicht niet zomaar voor elkaar krijgen kunnen daar dan wat van opsteken.

Groeten, Walter.

• 0
Geplaatst

Ik had, net als altijd, te snel gelezen. :P Dacht eerst dat ik "RD" door "Rijksdriehoeksmeting" moest vervangen EN ik was vergeten die Datums.dat file te kopieren. Pas nadat dat ik jou stuk een paar keer had nagelezen begreep ik de bedoeling.

Maar ik was er nog niet. De .text file van Rgroe nagelezen en ja hoor, Datums.dat vergeten. ;)

Nu werkt alles prima. :D :hehe:

Bernez

• 0
Geplaatst

Op het event had ik het over .map files waarin RD is vervangen door Rijksdriehoeksmeting (een kaartdatum dat standaard bekend is in 3.90.3 in elk geval).

Zelf heb ik het zo werkend gekregen, en ik heb nooit iets met een .dat file gedaan zoals in een txt bestandje op de CD wordt vermeld. (Dat had ook ik over het hoofd gezien.)

Dan liggen de waypoints ook echt op de juiste plek als je ze zelf invoert.

Deze files zijn te vinden op:

The Mirwalt Homepage

nog even een 'subtiel mededelinkje':

[b:post_uid0][i:post_uid0][u:post_uid0]LET ER OP DAT JE EEN WAYPOINT ALLEEN IN MOET VOEREN/AF MOET LEZEN ALS JE EERST HET KAARTDATUM OP HET JUISTE HEBT GEZET, IN HET COORDINAAT-INVOERVENSTER.[/u:post_uid0][/i:post_uid0][/b:post_uid0]

Zo, dat moest ik even kwijt.

Vul je iets in van de geocaching website? (Dus in WGS84)

Dan moet je ook eerst WGS84 in de regel kaartdatum kiezen, vervolgens pas onder lat/lon iets invullen.

Vul je iets in van een stafkaart die in Rijksdriehoeksmeting is?

Dan moet je ook eerst Rijksdriehoeksmeting in die kaartdatum regel kiezen. Vervolgens pas onder User Grid iets invullen. (Natuurlijk moet je dan wel eerst onder User Grid instellen dat je daar Dutch grid wilt hebben.)

Hetzelfde verhaal geldt ook voor het aflezen van coördinaten:

EERST op het correcte datum zetten DAN pas aflezen.

Anders staan we dadelijk met z'n allen in Nederland zo'n 100m fout in de ene of andere richting. (Of zijn we Nederland steeds 100m heen en weer aan het schuiven, zo je wilt :P )

Lees ook m'n eerdere postje op pagina 1 van dit topic,

en lees ook het verhaal dat Prof Y. Lupardi op z'n site heeft gezet.

• 0
Geplaatst

Ik ben helemaal gek van die kaarten van de prof op het event... alleen, ik mis de legenda..

Heeft iemand een goede legenda voor de 1:25.000 kaarten van de topografische dienst?

thnx

AnkeRob

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...