Spring naar bijdragen

Afwijkende coordinaten in Route 66 tov. WGS84


Kloosterpark

Aanbevolen berichten

Voor geocaching wordt meestal gebruik gemaakt van WGS84 voor het noteren van de waypoints en dit wordt genoteerd in graden, minuten en decimale delen van minuten ofwel in een schema 'dd mm.mmm'

 

Ik maak gebruik van Route 66 prof 2003. De coordinaten worden in dit programma op een enigszins afwijkende manier getoond.

O 5 07' 16.26'' N 52 05' 26.10'' (DOM, Utrecht)

Alleen de laatste 2 cijfers lopen tot 100, de rest tot 60. :ph34r:

 

Het mooiste is natuurlijk als Route 66 direct de WGS84 coordinaten toont. Helaas kan ik dit volgens mij niet wijzigen in het programma. :P

 

Mijn vraag is hoe ik snel de laatste vier cijfers van dit coordinaat omzet naar mmm zodat ik dit kan gebruiken bij geocaching.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

O 5 07' 16.26''  N 52 05' 26.10'' (DOM, Utrecht)

Alleen de laatste 2 cijfers lopen tot 100, de rest tot 60. 

Mmm, het blijkt inderdaad heel simpel.

 

Bij WGS84 lopen de laatste drie cijfers van 1 t/m 999. In Route66 pro 2003 wordt bij de laatste vier cijfers gebruik gemaakt van minuten, gevolgd door decimalen.

 

In het voorbeeld van de Dom in Utrecht wordt het eerste gedeelte " N 52° 05' " goed weergegeven. Alleen het gedeelte 26,10 (minuten, decimalen) staat nog niet in het WGS84 formaat. Het omrekenen hiervan gebeurt door dit laatste getal van vier cijfers (inclusief komma) te delen door 0.06.

 

Een coordinaat omrekenen van WGS84 naar Route66 formaat is precies omgekeerd. De laatste drie cijfers van het wgs84 getal moet worden vermenigvuldigd met 0.06

 

De Dom moet dan volgens Route 66 gevonden worden op coordinaat O 005° 07' 16.26'' N 52° 05' 26.10'' Dit is in WGS84 volgens mijn berekening: O 005° 07' 271'' N 52° 05' 435''

 

Ik zal binnenkort de GPS naar de binnenstad meenemen om dit te controleren.

 

(Ik heb de coordinaten overigens iets aangepast in dit en mijn vorig mailtje zodat deze wel kloppen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een correctie van een slordigheidje in het vorige bericht:

26,10 (minuten, decimalen) moet zijn: 26,10 (seconden, decimalen).

 

Hoewel de omzetting niet zo moeilijk is, vergt hij toch wel een rekenmachine of een staartdeling. Je kunt het ook door je GPS laten doen. Als je je GPS in het hoofdmenu instelt op HDDDMMSS.S kun je de coördinaten van en naar Route66 zo overnemen. Als je daarna weer de oorspronkelijke HDDDDMM.MMM instelt krijg je de bij geocaching gebruikelijke notering te zien.

 

En ter rechtzetting van een misverstand:

Een datum zoals WGS84 is eigenlijk een soort benadering van de vorm van het aardoppervlak. WGS84 kan dan ook samengaan met decimaal verdeelde graden, decimaal verdeelde minuten en ook met decimaal verdeelde seconden. Zelfs met meters oost- en noordwaarde, zoals in de UTM notatie.

 

Wat in het vorige bericht omrekenen tussen Route66 en WGS84 wordt genoemd is omrekenen tussen graden-minuten-seconden en graden-minuten. Bij deze eenvoudige omrekening blijft het datum hetzelfde, in dit geval wordt voor beide WGS84 verondersteld. Als Route66 een ander datum zou hebben zou deze omrekening niet opgaan, je hebt dan een echt omrekenprogramma nodig, of je GPS, waarin je dan ook het datum voor beide gevallen moet instellen.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de correctie Lex.

 

Het blijkt dat ik er nog steeds te weinig van snap. Jou antwoord is op zich verhelderen. Wat ik niet snap is dat het lijkt of elk programma zijn eigen schrijfwijze heeft van de datum WGS84. Waarom wordt dit niet gestandaardiseerd???

 

Ik ben nog op zoek geweest naar een webpagina waar in heldere taal en met voorbeelden de verschillende schrijfwijzen van wgs84 wordt uitgelegd. Dit had kunnen voorkomen dat ik een minuten/seconden vergissing zou maken. Tot op heden en ik een dergelijke pagina nog niet tegengekomen. Ook de verschillende boeken die ik over geocaching heb gekocht maken dit onderscheid niet echt duidelijk.

 

Dus als iemand nog een goede website over dit onderwerp kent...

 

Je tip om de coördinaten om te laten zetten door de GPS is op zich handig! Ik bekijk ook regelmatig caches op mijn werk, en dan heb ik de GPS niet bij de hand. Vandaar dat het omrekenen mbv de rekenmachine dan uitkomst biedt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik niet snap is dat het lijkt of elk programma zijn eigen schrijfwijze heeft van de datum WGS84. Waarom wordt dit niet gestandaardiseerd???

Volgens mij zijn het oude gewoonten; het is maar net wat je gewend bent.

 

Graden-minuten-seconden is een oude verdeling; naar het schijnt in de luchtvaart als enige in gebruik, maar die werken ook met een hoogte in voeten, althans in het westen. Die doen alles om verwarring uit te sluiten, zelfs als ze daarvoor rot-eenheden moeten blijven gebruiken.

 

Graden-minuten is heel prettig in de zeevaart, omdat een minuut breedtegraad precies een zeemijl is (de zeemijl is zo gekozen).

 

Graden is voor een ieder die zich verre van de tafel van 60 wil houden; waarom hij niet gebruikt wordt bij geocaching begrijp ik niet.

 

UTM is erg prettig werken omdat alles in meters wordt aangeduid, zowel lengte als breedte. Het nadeel is dat er discontinuiteiten zijn; bij de overgang naar de volgende sector heb je een probleem. Eigenlijk overlappen de sectoren elkaar om het discontinuiteitsprobleem te omzeilen. Maar onze GPSsen doen daar helaas niet aan. Overigens is dat omzeilen maar betrekkelijk, want het betekent wel twee verschillende coördinatenparen die hetzelfde punt aanduiden.

 

Kortom, alle stelsels hebben voor- en nadelen. Bij de keuze laat men zich leiden door gewoonte en door wat men in zijn eigen situatie het belangrijkste vindt.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu Lex het UTM raster vermeld kan ik het niet nalaten om te reageren.

UTM lijkt fraai maar zoals al gezegd: de wereld is verdeeld in stukjes met ieder een nummering. En ons land heeft een scheidingslijn N-Z lopen ongeveer door Zwolle heen. Dat maakt het onhandig en verwarrend in ons landje.

Gelukkig heeft ieder land iets bedacht om het de burgers gemakkelijk te maken: een eigen meter-raster. Bij ons is dat Rijksdriehoeksmeting.

Zo is er een Uitzicht op N52°15,5356' E4°27,0821' (let op: decimale komma: ook heel verwarrend want Engelsen willen dan een punt zien) die in RD coordinaten is 91107 / 474956

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prof. Lupardi wijst er terecht op dat één van die discontinuiteitslijnen dwars door Nederland loopt.

 

Het voordeel van RD is natuurlijk dat Nederland zonder discontinuiteiten wordt weergegeven, het nadeel is dat het niet ver buiten Nederland reikt.

 

Voor werken binnen Nederland is het een uitstekend stelsel, natuurlijk vooral doordat de gedetailleerde kaarten op RD berusten.

Wel ben ik van mening dat Geocaching een universele notatie moet hebben, dus voor cachecoördinaten dient RD alleen naast HDDDMM.MMM te worden gebruikt.

 

Dat ik het in mijn vorige stukje niet vermeldde is omdat het niet op het WGS84 datum is gebaseerd, en de vraag was waarom er verschillende notaties zijn voor hetzelfde WGS84 datum.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graden-minuten is heel prettig in de zeevaart, omdat een minuut breedtegraad precies een zeemijl is (de zeemijl is zo gekozen).

:) leuk om die informatie te lezen hoe de mijl ontstaan is. Of het overigens zo praktisch is in de zeevaart is de vraag, je moet er natuurlijk wel voor op een bepaalde breedtegraad blijven. Op de evenaar is 1 minuut breedtegraad ongeveer 1,852 km zijn (10.000km/(90x60)). Dat is dan ook de huidige definitie van de zeemijl. Op de pool uiteraard 0. Ik heb het even opgezocht: de nautische mijl is oorspronkelijk gedefinieerd op 45 graden breedte. Dat was toen dus ongeveer 1,31 km (1,85/wortel 2)! Later werd de Engelse nautical mile (Admiralty Measured Mile) gedefinieerd: 1.853,18 meter (6080 voet). In 1929 is op een internationale conferentie in Monaco bepaald dat de international nautical mile 1.852 meter lang zou zijn (6076,11549 voet). Tot 1954 hielden de Amerikanen er de US nautical mile op na, die was 1.853,24 meter. Kennelijk is de zeemijl dus heel wat keren van lengte veranderd in zijn bestaan :lol: .

 

Wellicht is het ook leuk om te weten dat de meter op initiatief van Frankrijk is voorgesteld als eenheid van lengte in de 19e eeuw en dat die oorspronkelijk gedefinieerd was als het veertig millioenste deel van de omtrek van het aardoppervlak, gemeten langs de meridiaan van de Parijse sterrenwacht. Het is dus niet zo dat het toevallig is dat de omtrek van de aarde (ongeveer) 40.000 km is, maar daar is de meter op geconstrueerd!

 

Lex (maar dan een andere)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xela (kennelijk alex omgekeerd :lol: ) geeft in het voorgaande berichtje leuke aanvullende informatie over de toch niet zo constante zeemijl.

 

Maar de zeemijl varieert niet zoveel als hij zegt. Een zeemijl is gelijk gekozen aan 1 minuut breedtegraad, en niet lengtegraad. Als de aarde een zuivere bol zou zijn zou de zeemijl, op welke breedte je hem ook definieert, dezelfde lengte hebben. De invloed van de breedte op de definitie is alleen die van de afplatting van de aarde, en niet de cosinus van de breedte die Xela veronderstelt; dat zou zijn als de zeemijl gekoppeld was aan een lengteminuut, en dat is dus niet het geval. De zeemijl is nu dus een vaste lengte, welke vrijwel gelijk is aan 1 breedteminuut, waar ter wereld je je ook bevindt.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...