Spring naar bijdragen

Garmin Geko 201

Aanbevolen berichten

Gast grindal
Geplaatst

Ik ben zopas trotse eigenaar geworden van een geko 201, eindelijk de knoop doorgehakt, het is dus niet de etrex geworden.

maar nu nog een vraagje over de instellingen

om aan geocaching te doen moesten de instellingen WGS84 zijn maar ik kan ook nog de "locatie formaat" wijzigen

deze staat nu op /H D° M.M'/ is dit het juiste heb ook nog de keuze uit /H D°M'S.S"/ ook /HDDD.DDDDDD/ en dan nog een aantal duits grid, fins etc...

welke zou ik nu gebruiken???

Groeten grindal ;)

Geplaatst
deze staat nu op  /H D° M.M'/ is dit het juiste

Dit is voor het geocachen inderdaad de juiste. De coördinaten worden op de cache-pagina's namelijk altijd in het formaat DD.MM.MMM genoteerd, wat betekent dat de coördinaten worden weergegeven in graden(DD), minuten (MM) en duizendsten van minuten (.MMM).

Maar meerdere notatiewijzen zijn goed, bijvoorbeeld:

DD.DDDDDD = Graden (DD) en decimale graden (.DDDDD)

DD.MM.MMM = Graden (DD), minuten (MM) en decimale minuten (.MMM)

DD.MM.SS = Graden (DD), minuten (MM) en seconden (SS)

Dit zijn drie gelijkwaardige notatiewijzen, allemaal geschikt zijn om dezelfde coördinaten weer te geven.

Zo verwijzen N 53.30.250 E 5.30.250 (formaat DD.MM.MMM), N 53.30.15 E 5.30.15 (formaat DD.MM.SS) en N 53.50417 E 5.50417 (formaat DD.DDDDD) dus alledrie naar dezelfde plek op aarde, alleen elk op een andere wijze.

Het is maar wat je afspreekt... ;)

Gast grindal
Geplaatst

mijn geko stond dus wel goed ingesteld, had gewoon verkeerde coördinaten ingegeven en daardoor beetje verkeerd gelopen :cry:

greetz

Geplaatst

Maar vergeet de datuminstelling niet!

Bij de graden en minuten zie je vanzelf wel of het klopt als je even goed oplet, want bij een verkeerde instelling is de manier waarop de getallen gegroepeerd zijn echt anders.

Maar als het datum verkeerd staat ingesteld zie je er niets van. Alleen de getallen hebben een iets andere waarde, waardoor je er ruim honderd meter naast kan zitten. Voor geocaching moet het datum op WGS84 worden ingesteld.

Meer info vind je o.a. in het draadje Lon/lat/wgs - Wat is het nu eigenlijk.

++ Lex ++

• 4 weeks later...
Geplaatst

Mooi mieters. Voor elkaar. Gefixt. Okie dokie.

Ik zal direct mijn recepten gaan updaten. Je kan ze alhier lezen.

Merci Hawkeyes voor dit onderzoekje en bijbehorende rapportage :blink:

Ik zal het saaie recepten-verhaal opleuken met de hier verschenen beelden.

Kan een Geko dan screendumps maken? Dat wist ik niet.

Even voor de goede orde: heeft iemand al posities gecontroleerd aan de hand van de CC40 calculator? Tot dan kan ik hem niet 'officieel goedgekeurd' noemen. :eek:

Een typefoutje maakt een programmeur gauw.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...