Spring naar bijdragen

Waas en evenaar


nevyn

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Momenteel ben ik op rondreis in latijns amerika en kon het natuurlijk niet laten om met de GPS op de evenaar te gaan staan. En wat bleek, de GPS wijkte behoorlijk af.

 

Nu weet ik dat het officiele monument niet op de evenaar staat, maar ernaast, echter toen ik wel op de evenaar ging staan volgens een ander monument (ze zeggen dat het klopt volgens militaire GPS, en ik heb het gezien met de waterkolktest, zie onder) stond ik er nog steeds 100 meter naast :dribble: . WAAS stond aan en ik had 8 satelieten gelocked. volgends de Magellin Sporttrack pro was de EPE 3 meter

 

Weet iemand waardoor dit komt? Misschien door WAAS?

 

Voor de duidelijkheid, wat is de waterkolktest:

De aarde draait rond zijn as. Als je nu water laat weglopen in een putje zal het water gaan tollen om z´n as boven de evenaar, en onder de evenaar tolt het de andere kant op. En op de evenaar? Daar tolt het dus niet. Erg leuk om te zien. Wel verrassend dat 2 meter al het verschil maakt tussen wel en niet tollen.

 

zie ook: http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...s.aspx?ID=37706

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Niet alleen de evenaar ligt niet meer op zijn oude plaats maar ook de meridiaan van Greenwich (UK) is niet op zijn plaats gebleven. Lees maar eens dit bericht in het forum erover.

Over WAAS in Zuid America vond ik een vergelijkbare vraag: "I receive AOR-W signal very strong here in Caracas, Venezuela and the other GPS satellites with the "D" symbol indication of correction (including the AOR-W). Why the accuracy does not change dramatically? "en het antwoord is: "WAAS does not broadcast iono correction information for South America".

Meer info van de Yankee Gouvernment over de stand van zaken met WAAS voor Zuid America is te vinden op CAR/SAM Test Bed (CSTB).

En ja, als je de correcties voor Noord America gaat gebruiken in Z.Am dan kunnen die falikant verkeerd uitpakken en de zaak slechter maken.

 

En nu nog een leuk werkje: het debuggen van een urban legend. Want dat is het. :dribble:

Het ligt zo voor de hand die vergelijking tussen de draaikolk in het water en de draaikolk in de lucht om een depressie heen. Zeker als je iedere dag met je slaperige kop boven de wasbak de observatie doet dat die 'de goede kant' opdraait zoals 50 procent van de mensen proefondervindelijk kan vaststellen. Die andere helft zie het anders gebeuren...

 

Het verhaal gaat dat de Corioles kracht die veroorzaakt worden door de draaing van de aardbol voor allerlei verschijnselen een verklaring geeft. Het draaikolkje in de wasbak zal op het noordelijk halfrond de ene kant op draaien en op het zuidelijk halfrond de andere kant op.

Heel duidelijk is aan de slijtplekken op de rails tussen Den Haag en Amsterdam te zien dat de treinen naar het oosten neigen vanwege die Corioles krachten. De observatie klopt maar de verklaring niet: het komt door de overheersend westelijke winden. ;)

 

Ga je de fysica raadplegen dan kan je zien wat de formules voor die Corioles krachten zijn. En dan blijkt dat in een wasbak op die schaal de kracht vele factoren kleiner is dan b.v. de kracht door geluidsgolven die het water treffen.

In Bathtubs North and South kan je lezen:

"Popular "Science Mythology" has it that whirlpools in bathtubs in the Northern Hemisphere turn counter-clockwise and those in the Southern Hemisphere clockwise. The rotation of the earth indeed has an effect on spinning bodies - called The Coriolis Force - and indeed the effect is very big on the scale of ocean currents and weather patterns. But it turns out that on the scale of a bathtub the effect is far too small to influence the whirlpool's rotation direction. This is in fact determined by asymmetries of the tub and by chance initial rotations of the water.".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...