Spring naar bijdragen

GPS in de toekomst


Aanbevolen berichten

Ik zet dit draadje op om te babbelen over de nieuwste technische ontwikkelingen die plaats vinden op het gebied van GPS hardware en direct verwante zaken. Laat ik maar gelijk van wal steken.

 

Geocachers zullen mogelijk nog nooit van de firma 'Trimble' gehoord hebben maar onder die naam maken ze top-kwaliteit GPS-en voor landmeters. Met alle toeters en bellen die daarbij om de hoek komen kijken. Ze zijn u bezig om in andere markten te penetreren zoals object tracking.

Daarvoor is nodig: het moet klein zijn en weinig energie verbruiken. Klein is het GPS-dingetje wel wat ze gebruiken voor hun Trimble ASCII Interface Protocol (TAIP) communicatie zodat men het ding makkelijk overal in kan inbouwen (hardware en software). Met TAIP kan je veel meer kanten op dan met het standaard NMEA protocol. Het module geheten Lassen SQ is ongeveer - schat ik, zo op de foto te zien - 4 x 4 x 0,5 cm en het verbruikt 110 milliWatt. Het module gebruikt FirstGPS technologie. Wat is dat nu weer?

 

Nu is er al tijden sprake van een GPS op een enkele chip. Maar tot nu toe werkt men met twee chips, en die zijn ook kleiner geworden. De allernieuwste twee chipjes (VQFN chipset) zijn 4 x4 en 3 x 2 mm. groot en zijn een verdere ontwikkeling van die FirstGPS technologie. En aan die chips zitten ook nog eens vele aansluitpootjes.

Het vermogen is verder gezakt naar een miezerige 20+8 milliWatt. Die chips kunnen simpel in een PDA, mobieltje etc. toegevoegd worden tijdens de ontwerpfaze.

Meer info bij

www.trimble.com/firstgps

en de chipmaker is

www.infineon.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast cerberus[Skylla]

Zo te lezen gaat dit allemaal nog over de GPS techniek, maar hoe zit het met die nieuwe europese situatie? Wanneer gaan we daar meer van horen. En blijven de amerikaanse satellieten ten alle tijden voor ons beschikbaar? Trimble ken ik wel goed. Ik heb onderzoek gedaan in vliegtuig tracking, m.b.v. trimble techniek. Trimble heeft overigens een goede visuele uitleg over de werking van GPS op een site ergens.

 

Tot zover

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En uit Japan komt nieuws dat er een fiets met GPS te koop is.

Ik had al veel eerder een zelfbouw: Spartamet met GPS . Ik geeft toe, het is niet hetzelfde want die Jpanse fiets is electrisch en heeft een soort mobieletje erin die de positie kan doorgeven. Ik denk dat ze in Japan een soort WegenWacht voor fietsers hebben want je kan je op een soort hulpdienst (bandje plakken?) abonneren. Aangezien ook in Japan fietsendieven bestaan is het ook mogelijk om de fiets op te sporen via dit positie-meldings systeem.

Voor de prijs en een paar meer wetenswaardigheiden kan je terecht bij Yahoo news.

Een foto is hier te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...