Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 maart 2003 Geplaatst 25 maart 2003 Ik begin dit draadje maar omdat de andere een beetje onoverzichtelijk begint te worden. Hier gaat het over professionele hardware. Het is tot dit wereldje doorgedrongen dat er handige handheld GPS-en zijn voor outdoor-fun gedoe. Ik lees opeens in de vakbladen allerlei product aankondigingen zoals b.v. over Garmin Geko. Vermeldenswaardig wordt geacht: ze kunnen WAAS oid aan, ze hebben 10.000 log points (dat vinden ze veel) , er kan een 'breadcrumb trail' opgenomen worden. En ook: dat het ding tegelijk een virtual board game machine is (ingebouwde spelletjes net zoals mobieltjes die hebben). Dit hebben ze ook niet in hun professionele apparatuur zitten. De firma Trimble, bekend om zijn goede GPS-spullen voor landmeters, heeft een antwoord op de toenemende vraag uit de landbouw naar zelfsturende tractoren. Om dat mogelijk te maken moet de positie van de voertuigantenne tot op de paar centimeters bekend zijn de hele tijd en moet de feedback lus voor de sturing een tijdsconstante hebben (responsietijd) van 20 milliseconden. Is daar GPS-spul voor? Ja, sinds kort kant en klaar voor de knutselaar (met veel geld) : BD950 real time kinematic (RTK) compact GPS card for high precision guidance and control applications....- centimeter-level positioning - dual frequency - .... Zie www.trimble.com Een tussendoor berichtje vermeld dat bij Lockheed-Martin nog 8 kant en klare moderne GPS satellieten ingepakt staan waarvoor inmiddels al een upgrade contract is afgesloten. De eerste van de upgewaarderde serie gaat in juli 2004 omhoog. Van de firma Navman die vooral actief is in auto-navigatie in de USA komt het bericht dat ze nu een actieve GPS antenne hebben die zijn data naar de computer stuurt via draadloze BlueTooth. Dat is geen geringe prestatie: een zo gevoelige GPS ontvanger die geen last heeft van een bluetooth zender! De handheld computertjes met aan- of ingebouwde GPS trekken ook de aandacht. Zelfs landmeters moeten met de auto naar allerlei plekken die ze niet kennen; autonavigatie is gevraagd. Het lijkt erop dat Garmin gokt op het Palm OS. De iQue 3600 gebruikt een Palm OS5, met ingebouwde navigatie mogelijkheden. Het ding kan praten en zeggen welke kant je op moet. Wil je het allerbeste van dit moment: koop dan een BMW auto met ALK Pocket CoPilot. dan heb je gelijk tachometer info erbij, gyroscoop info e.d. voor het geval er geen goede GPS ontvangst is.
GeoPeter Geplaatst 25 maart 2003 Geplaatst 25 maart 2003 Ik ken een landmeter (Joep) en heb hem gevraagd om meer informatie op te hoesten hoe ze dat spul nou zo nauwkeurig krijgen. Hij zegt inderdaad (zoals ook al op het Multi Event in de WAAS workshop is besproken) een grondstation te gebruiken. Hij zal waarschijnlijk binnenkort met wat info komen...
Wally Geplaatst 27 maart 2003 Geplaatst 27 maart 2003 Nou, aangezien ik ook wat ervaring heb met het landmeetgebeuren kan ik hier al een tip van de sluier lichten. Het gebeurd inderdaad met een basisstation, waarvan de positie exact bekend is. Door middel van correctiesignalen van de basis richting de 'rover' (de GPS in het veld waar de landmeter mee loopt) kan een nauwkeurigheid van 1-2 cm horizontaal en iets grotere afwijking verticaal behaald worden. Correctiesignalen kunnen ofwel via GSM ofwel via radio-signalen doorgeven worden. De techniek heet 'Real Time Kinematic' ofwel RTK, welke een hoge nauwkeurigheid mogelijk maakt. De preciese techniek is mij niet bekend, mocht je daarin geinsteresseerd zijn dan zal de prof je vast verder kunnen helpen Zelf heb ik ervaring met Trimble, Leica en Ashtec i.c.m. een pencomputer met penmap software. De hoge nauwkeurigheid is ook mogelijk op machines, bijvoorbeeld bulldozer en hydraulische graafmachine wat ook met een basisstation werkt. Zo is er sinds enkele maanden de eerste bulldozer met Trimble GPS plaatsbepaling operationeel in Nederland, waarbij het blad van de bulldozer gesteld wordt aan de hand van een DTM (Digitaal Terrein Model) - het blad volgt het te maken ontwerp (3d model).
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 27 maart 2003 Auteur Geplaatst 27 maart 2003 (bewerkt) In ons platte landje bestaat een groot deel van de grondverplaatsing uit het weer vlak maken. Het klinkt gek maar als je de natuur (nauw ja, de boer) zijn gang laat gaan worden weilanden en akkers steeds bobbelligger. Vaak zet men ergens een ronddraaiende laserstraal neer die zo een horizontaal vlak 'maakt' . En dan maar logisch gaan rondrijden met de schuif die steeds op de juiste hoogte blijft. Volgens mij heette dit plat maken 'kevelen'. Verbetering: het woord dat ik bedoelde is kilveren, niet kevelen. 31 maart 2003 bewerkt door Prof. Y. Lupardi
Wally Geplaatst 29 maart 2003 Geplaatst 29 maart 2003 Inderdaad, met een 'roterende laser' zoals dat in vakjargon heet kun je, m.b.v. een laserontvanger op de machine zeer nauwkeurig in het verticale vlak werken. Met zo'n roterende laser kun je ook hoogtes meten, door steeds de handontvanger gemonteerd op bijvoorbeeld een baak in de laserstraal te positioneren. Dit uiteraard metend vanaf een bekende hoogte. De ontvanger pakt een vrij breed gedeelte op (10~15 cm ofzo), zodat hij gaat piepen wanneer je deze in de laser houdt. Hij geeft dan dmv de snelheid van de piepjes aan of je omhoog of omlaag moet. Wanneer je precies goed zit geeft hij een continue toon. Overigens wordt GPS ook al in de landbouw gebruikt. Vooral het merk Trimble is hier erg ver mee met diverse producten. Uit ervaring weet ik dat, althans voor wat betreft de weg- en waterbouw, niet alles gaat om het 'vlak maken'. Denk aan de vele dijken, infrastructuur, watergangen, natuurvriendelijke oevers enz. Bij dit grote grondverzet komt aardig wat kijken, waarbij GPS een meer dan welkome aanvullig is. Zo kan met GPS onder water zeer nauwkeurig taluds afgewerkt worden en kan onder water ontgraven worden tussen bijvoorbeeld heipalen van een fundering van een tunnelbak. Of nauwkeurig baggeren vanaf een ponton.
GeoPeter Geplaatst 30 maart 2003 Geplaatst 30 maart 2003 Heb je onder water GPS ontvangst dan? Ik heb een Magellan die waterdicht is dus ik zou het uit kunnen proberen . Ben wel benieuwd of het wateroppervlak geen breking geeft aan het signaal...
Lex Geplaatst 30 maart 2003 Geplaatst 30 maart 2003 Ben wel benieuwd of het wateroppervlak geen breking geeft aan het signaal... Het wateroppervlak geeft geen breking, maar wel onderbreking van het signaal. Onder water is er geen ontvangst, en ik denk dat jij dat ook wel weet. Maar ik vermoed dat die slimme onderwaterjongens de GPS-antenne aan een boven-watergedeelte van hun baggervaartuig vastmaken. Het is trouwens handig om de GPS boven water te hebben, want daar bevinden ze zich zelf ook! En als ze nu de afstand van het onderwatergedeelte tot de antenne in rekening brengen, kunnen ze toch m.b.v. GPS onder water een mooi profiel maken. Overigens veronderstel ik dat de GPS niet zozeer voor de hoogteinformatie zal worden gebruikt, omdat dat wel niet nauwkeurig genoeg zal zijn. ++ Lex ++
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 maart 2003 Auteur Geplaatst 30 maart 2003 Het leuke van natuurverschijnselen is: je kan experimenteren ermee. Ook al zegt iedereen (die het ook weer gehoord hebben van anderen) dat de GPS niet onder water werkt, je kan het zelf bewijzen. Neem een waterdichte pot. Van glas b.v. en stop daar je GPS in zodat je het scherm kan aflezen. Kijk eerst of je zo boven water ontvangst hebt. Lukt dat, ga dan onder water met de pot. En kijk wat je display dan geeft. (duikbril opzetten natuurlijk!)
Lex Geplaatst 31 maart 2003 Geplaatst 31 maart 2003 Ik had dat niet-ontvangen onder water inderdaad van horen zeggen. Maar het motto van de Prof indachtig 'meten is weten', ben ik aan de slag gegaan. Weliswaar niet met een waterdichte pot, maar met een Lowe antenne aan een snoer. Optimistisch geworden door de vorige posting heb ik die antenne meteen op de bodem van mijn zwembad laten zakken (ter plekke ca. 2 m diep). Dat bevat zeer helder water zodat ik uitstekend kan zien of hij rechtop ligt of ondersteboven. Maar geen ontvangst daar op mijn GPS V. Vervolgens heb ik hem op de eerste trede van de trap gelegd (ca. 15 cm diep). Ook hier helemaal geen ontvangst. Het bleek dat enkele centimeters water al voldoende zijn om de ontvangst te blokkeren. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat een grote versterking uitkomst biedt, maar deze combinatie, bedoeld voor boven water, werkt in ieder geval niet. ++ Lex ++
dolphinleap Geplaatst 31 maart 2003 Geplaatst 31 maart 2003 Deze golflengte en water gaan nu eenmaal niet samen, voor de liefhebbers, tijd voor een cursus zendamateur weet er hier een paar, zal mezelf maar even bekendmaken >Kees PE1RNL<
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 maart 2003 Auteur Geplaatst 31 maart 2003 Dat was een mooi experiment Lex, maar... ik zie nergens iets over de waterdichtheid van Lowe antennes. Wel dat ze goed versterken en een lange kabel hebben. In het begin had je boven water ontvangst, daarna onder water niet maar daarna? Had je boven water na afloop weer wel ontvangst? Anders is de bewijsvoering niet waterdicht.
Lex Geplaatst 31 maart 2003 Geplaatst 31 maart 2003 Had je boven water na afloop weer wel ontvangst? Jazeker, daar heb ik goed op gelet hoor. Onder water = geen ontvangst Weer boven water = weer wel ontvangst. Hierbij bleek overigens dat het dunne waterlaagje dat achterbleef al stoorde. Afdrogen helpt! ++ Lex ++
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 maart 2003 Auteur Geplaatst 31 maart 2003 Toen ik begon rond te rijden op mijn opgevoerde Spartamet met GPS had ik hem (GPS12) eerst in een soort hoesje zoals je ze ook voor mobieltjes hebt. Dat ging goed totdat ik in een forse regenbui belandde. Er kwam een laagje water tussen de GPS buitenkant en de binnenkant van de hoes. De ontvangst viel weg. Je kan het experiment doen: droog lapje bovenop de GPS antenne leggen. Ontvangst bekijken. Lapje vochtig maken, vochtiger, nat , kletsnat. En dan noteren bij iedere vernatting wat je signaalsterkte is. QED.
Lex Geplaatst 31 maart 2003 Geplaatst 31 maart 2003 Toen ik begon rond te rijden op mijn opgevoerde Spartamet met GPS Opgevoerde???? Wil je dat eens uitleggen? Ik veronderstelde altijd dat je er heel bedaard op rondtoert. ++ Lex ++
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 maart 2003 Auteur Geplaatst 31 maart 2003 Het motortje is net 29 cc. En de fiets mag maar 25 km/uur wettelijk. Anders is het niet snor. Hiertoe is in de electronische ontsteking een high-block filter ingebouwd waardoor de frequentie van de vonken beperkt is. De schakeling is ingegoten in een plastic blok. Door met een boor van de juiste diameter op de juiste plek tot de juiste diepte te boren verniel je die 'begrenzer' en de rest blijft werken. De maximum snelheid wordt 32 km/uur en de 'kruissnelheid' (dan loopt het motortje het lekkerst) is van 20 naar 25 km/uur gegaan.
Aanbevolen berichten