Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Tijdens een rit met mijn aanspanning (paarden en koets) kwam ik over de Sprielderweg in Drie en vond daar een RD steen tussen de beukenbomen.

De steen is nog gaaf maar wordt niet meer gebruikt.

Is deze steen ooit gebruikt in het Rijksdriehoeksnet? Hij ligt namelijk op een hoog punt (± 50m NAP)

Is er iemand die weet waarom deze steen niet meer gebruikt wordt?

De coördinaten zijn 174594, 475253

Foto volgt nog.

Geplaatst
Tijdens een rit met mijn aanspanning (paarden en koets) kwam ik over de Sprielderweg in Drie en vond daar een RD steen tussen de beukenbomen.

De steen is nog gaaf maar wordt niet meer gebruikt.

Is deze steen ooit gebruikt in het Rijksdriehoeksnet? Hij ligt namelijk op een hoog punt (± 50m NAP)

Is er iemand die weet waarom deze steen niet meer gebruikt wordt?

De coördinaten zijn 174594, 475253

Foto volgt nog.

als ik op je coördinaten zoek kom ik hier uit Huis en als ik hier verder lees... zie comentaar zie ik ook jouw coördinaten staan

Geplaatst

Bij de meetpuntenjacht is het altijd lastig om bij stevig uitziende objecten te beredeneren waarom ze niet meer mee mogen doen.

Een kerktorenspits kan geheel verwijderd en gerestaureerd worden. Dan zit er na afloop ook weer een copie van de vorige torenversierselen (haan e.d.) op. Dan lijkt die prima mooi precies hetzelfde. Maar hij kan centimeters van zijn oude plaats zijn beland.

Idem met die fraaie RD-stenen. Ze kunnen er prima uitzien en toch in de loop der jaren een beetje van de heuvel afgezakt zijn. Of ze komen eventjes los te zitten wat je na een tijdje ook niet meer opvalt.

Een landmeter zal voor zijn netwerk van punten altijd zoveel mogelijk bekende gegarandeerde punten mee nemen. Stenen, bouten in muren, kerktorens etc. En tegenwoordig ook differentieele GPS metingen die tot op de centimeter goed zijn. Is een meetpunt verschoven dan merkt men dat: men krijgt het netwerk slecht kloppend. Als men dan het 'foute' punt uit de berekeningen haalt en het klopt dan wel, dan meldt men dit aan het kadaster.

Aangezien tegenwoordig de driehoeksmetingpunten (optische) niet meer van erg groot belang zijn, worden ze niet opnieuw uitgemeten. Kwestie van economie.

Geplaatst
Idem met die fraaie RD-stenen. Ze kunnen er prima uitzien en toch in de loop der jaren een beetje van de heuvel afgezakt zijn. Of ze komen eventjes los te zitten wat je na een tijdje ook niet meer opvalt.

Een 30/40 cm onder de steen zit een 'verklikker'. Dit is meestal een tegel (soms een heel mooie Delfts-Blauw) met een centrumgaatje. Dit gat zit recht onder het halve rondje van de kad-steen. Hiermee kan een vestoorde kadsteen hersteld worden. Doorgaans vinden op een meter diepte geen verstoringen plaats. Het herstellen kan gewoon met een jalon geschieden.

De Goudflitters

Geplaatst

Hee, dat wist ik niet. En als profje wordt ik toch geacht veel te weten.

Ik weet wel dat ze vaak zo in de mid-west USA werken met markers. Maar dan zonder delftsblauwe tegeltjes natuurlijk. (whiskey flesssen?)

Geplaatst

Waarde collega, dan heb je destijds een postje gemist :( Kijk hier maar eens: post #17

Een 30/40 cm onder de steen zit een 'verklikker'. Dit is meestal een tegel (soms een heel mooie Delfts-Blauw) met een centrumgaatje. Dit gat zit recht onder het halve rondje van de kad-steen. Hiermee kan een vestoorde kadsteen hersteld worden. Doorgaans vinden op een meter diepte geen verstoringen plaats. Het herstellen kan gewoon met een jalon geschieden.

De Goudflitters

De tegeltjes zitten onder KAD(kadaster)-stenen, niet onder RD(Rijksdriehoek)-stenen. RD stenen zijn behoorlijk zware zuilen van beton. RD-stenen zijn/waren ook vaak kernnetmeetpunten (nu GPS ingemeten); de RD-stenen dienen ter verdichting van een netwerk. Vaak Komen RD-stenen boven het maaiveld uit en liggen KAD-stenen of PVC buisjes onder het maaiveld.

• 2 years later...
Geplaatst

De tegeltjes zitten onder KAD(kadaster)-stenen, niet onder RD(Rijksdriehoek)-stenen. RD stenen zijn behoorlijk zware zuilen van beton. RD-stenen zijn/waren ook vaak kernnetmeetpunten (nu GPS ingemeten); de RD-stenen dienen ter verdichting van een netwerk. Vaak Komen RD-stenen boven het maaiveld uit en liggen KAD-stenen of PVC buisjes onder het maaiveld.

De tegels zitten wel degelijk onder de hardstenen of betonnen RD zuilen.

Zie hiervoor handboek voor de landmeter van het kadaster.

Al vanaf 1840 werd dit toegepast. Onder de EERSTE orde stenen is deze "tegel" soms 60 bij 60 cm

op circa 120 cm diepte. Bij andere stenen varieert dit van 40 bij 40 tot 30 x 30, op circa 60 cm diepte.

Of in de "moderne" tijd dit nog steeds volgehouden wordt, zal ik eens navragen.

• 4 months later...
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...