Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De laatste tijd heb ik heel wat gesnuffeld aan die Belgische Lambert kwestie.

Zo is mij gebleken:

1. Ozi Explorer kan het niet. Reden: het User Grid is gebaserd op Transverse Mercator en niet op Lambert Conical Conform. Dat rekent verkeerd; raster lijnen komen niet goed, punten liggen ver mis (in Lambert coördinaten).

2. Garmin GPS-en idem dito: User grid gaat uit van TM. Dan kleun je ook mis.

3. Magellan GPS 315 zou voor zijn User Grid diverse verschillende instellingen hebben; niet alleen TM maar ook Lambert enz. En die zouden goed kunnen omzetten tussen zeg WGS84 en Lambert72 b.v.

Ik heb diverse handleidingen nageplozen, in de newsgroups gesnuffeld maar nergens de echte details over de User Grid mogelijkheden van deze GPS-en.

Heeft iemand praktijkervaringen in België met vermelde GPS?

Geplaatst
De laatste tijd heb ik heel wat gesnuffeld aan die Belgische Lambert kwestie.

Zo is mij gebleken:

1. Ozi Explorer kan het niet. Reden: het User Grid is gebaserd op Transverse Mercator en niet op Lambert Conical Conform. Dat rekent verkeerd; raster lijnen komen niet goed, punten liggen ver mis (in Lambert coördinaten).

Maar als ik in Ozi in de kalibratie van kaartjes onder "Map Projection" kijk, dan staat daar:

Lambert Conformal Conic

Merkwaardig dat het dan toch niet kan voor het grid!?!

Geplaatst

Ja, ik heb ook heel lang zitten puzzelen over dat verschil tussen de kaartprojectie en de kaartrasters in deze.

In de Ozi Help staat dat een Transverse Mercator projectie opgeven als het een Lambert Conical Conform is, zo goed als geen verschil maakt. Zolang je in het WGS84 stelsel zit. En de kaarten zijn in dit stelsel geijkt.

Hetzelfde blijkt waar te zijn met onze RD-Topo kaarten met een stereografische dubbelprojectie volgens Schreiber. Die kan je TM geven. Geijkt in RD blijf je nauwkeuriger dan de pixelgrootte. Ons RD-grid is gebaseerd op TM. User Grid in Ozi is gebaseerd op TM.

Ga ik op de Belgische kaarten van WGS84 met UTM raster naar Lambert toe dan kan ik wel de parameters opgeven maar er is een groot verschil tussen wat er uit de berekening komt (die gedaan wordt alsof er een verschoven en verdraaid '(U)TM'-raster is) en wat het moet zijn (berekend met een metrisch rechthoekig Lambert raster op een Lambert CC).

Ga ik frommelen aan de schuif-parameters in de datums.dat file dan kan ik het Lambert raster goed leggen op een kaart voor een stukje West-België maar ga ik dan naar een kaart in Oost-België (of eigenlijk gewoon een stukje verder weg) dan zit die goed fout. En omgekeerd ook idem voor Noord-Zuid.

Ozi kent in de verzameling Grids wel een en ander: User Grid, UTM, French I, French II, Swedish, Swiss, Irish, BNG enz. maar geen Belgium.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...